به گزارش ايرنا ازستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محمد عليمرداني مجري طرح گفت: تاير يك كامپوزيت مهندسي است كه در فرآيند ساخت آن بيش از 15 آميزه لاستيكي مورد استفاده قرار ميگيرد و بايد در طراحي آن از دانش و مهندسي ويژهاي بهره گرفت.
وي بيان كرد: چالش اصلي كه از سابق پيش روي طراحان تاير بوده است، رسيدن به حد مطلوبي از مقاومت غلتشي، قابليت چنگ زني بر سطوح مرطوب و مقاومت سايشي است،استفاده از نانو كامپوزيت ها كمتر شدن مقاومت غلتشي، كاهش مصرف سوخت خودرو و همچنين كاهش آلودگي هوا را به دنبال دارد.
به گفته وي رويكرودي كه در دهههاي اخير براي حل اين مشكل دنبال شده است، استفاده از فناوري تاير سبز و جايگزين كردن دوده با نانوذرات سيليكا در فرمولاسيون آميزه رويه تاير است.
عليمرداني بيان كرد: همانگونه كه اشاره شد اين طرح، بهبود عملكرد تاير را، به عنوان مهمترين قطعه لاستيكي از نظر حجم توليد و اهميت، دنبال ميكند، اين هدف با تغيير برهمكنش پليمر پركننده از طريق اصلاح سطح نانوذرات سيليكا و بررسي مقاومت به رشد ترك آميزههاي توليدي در حال ارزيابي است.
مجري اين طرح با اشاره به اينكه كاهش مصرف سوخت و در نتيجه صرفهجويي اقتصادي و همچنين كاهش آلودگي هوا از فوايد استفاده از فناوري نانو در توليد لاستيك خواهد بود افزود: صنايع توليد تاير خودرو و هواپيما و همچنين تمام صنايعي كه قطعات لاستيكي توليدي آن تحت بارگذاريهاي ديناميكي قرار ميگيرد، ميتوانند از نتايج اين طرح بهره ببرند.
اين طرح به سفارش يك شركت توليدي ايراني و در قالب پايان نامه دكتري محمد عليمرداني و با همكاري دكتر مهدي رزاقي كاشاني و دكتر ميرحميد رضا قريشي در حال انجام است،اين پايان نامه توسط ستاد ويژهي توسعه فناوري نانو به عنوان پاياننامهي مورد نياز صنعت پذيرفته شده است.
علمي (1) ** 9340**1440
طرح محققان دانشگاه مدرس براي بهبود خواص لاستيك تايرها به كمك نانو كامپوزيتها
۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴
کد خبر:
81662239
تهران-ايرنا-محققان دانشگاه تربيت مدرس با اجراي طرحي تلاش مي كنند تا با كمك فناوري نانو خواص لاستيك تايرها را بهبود دهند و مشكل سايش لاستيكها را به شكلي بهينه برطرف كنند.