۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۲۷
کد خبر: 81663208
T T
۰ نفر
22 هزار نسخه خطی نفیس قرآن كریم در گنجینه آستان قدس

مشهد - ایرنا - رییس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 22 هزار نسخه خطی از نفیس ترین قرآنهای جهان در گنجینه مخطوطات این سازمان نگهداری می شود.

محمدهادی زاهدی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نسخ قرآنی از سوی ارادتمندان به آستان قدس رضوی وقف یا اهدا شده كه 100 نسخه آن مربوط به قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست آهو كتابت شده و منسوب به دستخط مبارك هشت تن از ائمه اطهار(ع) است.

وی گفت: قرآن های منسوب به دستخط امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) و همچنین چهار نسخه دیگر از جزوات قرآنی منسوب به دیگر ائمه اطهار(ع) از شاخص‌ترین قرآن‌های این گنجینه به شمار می روند كه بخشی از آنها در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

رییس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی افزود: گنجینه قرآن و نفایس موزه مركزی آستان قدس نخستین و غنی ترین موزه قرآن جهان است كه 76 نسخه قرآن و جزوات قرآنی خطی نفیس در این گنجینه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اغلب قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) توسط شاه عباس اول صفوی وقف آستان ‌قدس رضوی شده كه وقفنامه آنها نیز به دستخط شیخ بهایی است.

زاهدی گفت: قدیمی ترین كتاب موقوفه قرآنی موجود در گنجینه مخطوطات كتابخانه آستان قدس به دوره سامانیان سال 327 هجری قمری بر می گردد كه توسط 'كشواد بن املاس' حكمران اصفهان وقف شده است.

وی با اشاره به بزرگترین و كوچكترین قرآن خطی موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نیز اظهارداشت: قرآن بایسنقری بزرگترین قرآن خطی جهان به شمار می رود و قرآن بندانگشتی موجود در این گنجینه كه اگر نگوییم كوچكترین قرآن خطی جهان است قطعا یكی از كوچكترینها در نوع خود محسوب می شود.

او افزود: بزرگترین قرآن خطی جهان معروف به قرآن بایسنقری كامل بوده ولی اكنون حدود 70 برگ آن موجود است كه از این تعداد 57 برگ در گنجینه خطی كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی و هشت برگ آن در موزه آستان نگهداری می شود.

رییس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این قرآن به خط زیبای محقق با ابعاد 177 در 101سانتیمتر بر روی كاغذ خانبالیغ نگارش شده است.

وی اضافه كرد: بایسنقر از شاهان سلسله تیموریان و از استادان برجسته و طراز اول خط محقق و ثلث در تاریخ خوشنویسی به شمار می رفته كه بزرگترین قرآن خطی جهان از آثار بجامانده از وی مربوط به قرن نهم هجری قمری می باشد.

او درباره قرآن بندانگشتی نیز گفت: یك جلد قرآن منحصر به فرد و كم نظیر به اندازه نصف بند انگشت، اهدایی از سوی یكی از ارادتمندان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در گنجینه مخطوطات آستان نگهداری می شود.

زاهدی افزود: در این اثر بی نظیر كل آیات قرآن بر روی شیشه ای در اندازه یك در یك سانتیمتر با استفاده از لیزر و تكنیك نانوتكنولوژی چاپ و منقور شده است، آیات بر روی این شیشه با استفاده از فناوری مزبور در 30 خانه و در هر خانه یك جزء قرآنی جدول بندی شده اند.

وی گفت: قرآن بند انگشتی در تاریخ اول فروردین ماه سال 1389 به گنجینه مخطوطات كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی توسط فردی به نام حمید بابایی اهدا شده است.

رییس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی افزود: بخشی از قرآنهای خطی نفیس موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در محل نمایشگاه دائمی این شهر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

97 هزار جلد مصاحف شریف و نسخه خطی نیز در گنجینه مخطوطات آستان نگهداری می شود. همچنین موزه های آستان قدس رضوی دارای هفت هزار شی موزه ای بی نظیر در 16 گنجینه قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، فرش، نجوم و ساعت، تاریخ مشهد، سلاح، مدال، نقاشی، تمبر و اسكناس و مسكوكات، آبزیان، ظروف، مردمشناسی و آثار استاد فرشچیان است.

7489/1858
۰ نفر