۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81663973
T T
۰ نفر
افغانستان و تاجیكستان  علیه داعش با یكدیگر همكاری می كنند

تهران - ایرنا - یك مقام سیاسی افغانستان گفت: كابل و دوشنبه توافق كردند برای عملیات علیه گروه تروریستی تكفیری « داعش » در شمال شرق افغانستان و در نزدیكی مرزهای تاجیكستان با یكدیگر همكاری كنند.

به گزارش روز دوشنبه رسانه های محلی افغانستان، «محمدخان رحمانی» معاون اول رییس اجرایی دولت افغانستان با اشاره به خطر داعش برای منطقه به خبرنگاران گفت فعالیت داعش طی ماه‌های اخیر در شمال شرق افغانستان نزدیك مرز‌های تاجیكستان افزایش یافته به این خاطر طرف تاجیك نیز برای عملیات ضد داعش اعلام آمادگی كرده است.

به گزارش رسانه های یاد شده، وی به جزییات این توافق و زمان آن هیچ اشاره ای نكرد.

رحمانی با بیان اینكه حضور اعضای گروه تروریستی تكفیری داعش در افغانستان به واقعیت تبدیل شده‌است تصریح كرد ‌اگر چه در برخی از مناطق این كشور داعش در رویارویی با طالبان قرار دارد اما در بعضی دیگر از مناطق، فرماندهان طالبان به داعش پیوسته‌اند.

یك روز پیش از اظهارات رحمانی، «رحمت الله نبیل» رئیس سازمان امنیت ملی افغانستان نیز از گسترش فعالیت داعش در آن كشور اظهار نگرانی كرد.

نبیل با اشاره به وضعیت ننگرهار، استانی كه گفته می شود اعضای داعش در آن جا فعالند گفت: در این استان مشكل به حدی رسیده كه دولت افغان به تنهایی نمی تواند آن را حل كند.

پیشتر نیز نیز مقام‌های امنیتی افغان از حضور داعش در استان ننگرهار، هلمند، غزنی و لو‌گر براز نگرانی كرده بودند.

تاجیكستان با همسایه افغان خود یكهزار و 400 كیلومتر مرز مشترك دارد كه در بعضی از مناطق آسان‌گذر است.

مقامات تاجیكستان و روسیه نیز طی ماه‌های گذشته از افزایش جنگجویان در آن سوی حوزه آمودریا اظهار نگرانی كرده اند.

«ایگور لیكین فرال ‌اف» سفیر روسیه در تاجیكستان در خرداد سال جاری در مراسمی در پایگاه 201 روسیه كه در تاجیكستان حدود شش هزار نیرو دارد، گفت: احتمال رخنه گروه‌ های تروریستی در مرز تاجیكستان وجود دارد، ولی دشمنان ما باید قدرتمندی و توان جنگی پایگاه 201 را در نظر بگیرند.

«رجبعلی رحمانعلی» فرمانده نیرو‌های مرزبانی تاجیكستان تعداد این جنگجویان را یكهزار و 500 نفر اعلام كرده بود.

«امام‌علی رحمان »رئیس جمهوری تاجیكستان نیز روز 26 ژوئن در دیدا با دانشجویان تاجیك، داعش را «وبای عصر نامید » و گفت: افزایش اعضای داعش در سوریه و عراق نتیجه گسترش تندروی در بعضی كشورهای همسایه از جمله افغانستان است.

رحمان با تاكید بر اینكه از تأثیر این تحولات هیچ كشور دنیا از جمله تاجیكستان نمی تواند ایمن باشد جوانان را به هشیاری در مقابل دسیسه های این گروه های افراطی فرا خواند.

رئیس جمهوری تاجیكستان هم چنین اذعان كرد كه در حال حاضر بیش‌ از 300 تاجیك در جنگ‌های سوریه و عراق حضور دارند و تا كنون خبر كشته شدن یكصد نفر از آن‌ها منتشر شده ‌است.

امام‌علی رحمان از این موضوع اظهار نگرانی كرد كه در میان این جنگجویان 18 دانشجوی تاجیك نیز حضور داشته اند كه هفت نفر آن‌ها در دانشگاه‌های كشور‌های خارجی در حال تحصیل بودند .

یكی از خبر‌هایی كه اخیرا تاجیكستان را در رابطه با فعالیت داعش بیش از پیش نگران كرده است پیوستن «گل مراد حیلم‌اف » فرمانده سابق نیروی انتظامی این كشور به این گروه بود. هفته گذشته خبر كشته شدن حلیم اف در صف نیروهای داعش از اخبار مهم رسانه های منطقه بود.

تروریست های تكفیری داعش كه پیش از این فقط در سوریه فعالیت می كردند، از 9 ژوئن 2014(19خرداد1393 ) بخش هایی از شمال عراق را به تصرف خود درآوردند و تهدید به تجزیه این كشور كردند. این گروه در حملات خود در شمال و مركز عراق، مرتكب جنایت های بی سابقه ای شده است، هم اكنون در عراق و سوریه میان نیروهای دولتی و داعش نبرد در جریان است.

این گروه تكفیری با عملیات تروریستی و كشتار بی رحمانه انسان های بی دفاع سعی در گسترش دامنه نفوذ خود در دیگر نقاط جهان را دارد.

حملات انتحاری اعضای این گروه در كویت و تونس در هفته گذشته كه شماری را به خاك و خون كشید موجی از نفرت در جهان ایجادكرد.

ناظران سیاسی، ایجاد و تقویت این گروه را یك توطئه غربی - عربی با همكاری برخی از كشورهای منطقه ارزیابی می كنند كه اینك به تهدیدی برای خود كشورهای حامی آن تبدیل شده است.

آساق**1663**1446
۰ نفر