۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۲
کد خبر: 81664438
T T
۰ نفر
دست استاندارد خراسان شمالی زیر سنگ استان های بزرگ

بجنورد - ایرنا - مدیركل استاندارد خراسان شمالی گفت: این استان با گذشت 11 سال از تشكیل فاقد آزمایشگاه استاندارد مرجع با تجهیزات پیشرفته برای انجام برخی از آزمایش ها بر روی كالاهای تولیدی و صنعتی است.

فهیمه مهمان نواز روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، مركز استان خراسان شمالی اظهار كرد: هم اكنون بسیاری از آزمایشهای مورد نیاز استاندارد این استان از جمله انگ فلزات گرانبها به استان های همجوار بخصوص خراسان رضوی ارسال می شود، كه مشكلات زیادی را برای این اداره به دنبال دارد.
وی مهمترین مشكل نداشتن آزمایشگاه مرجع استاندارد را طولانی شدن بررسی آزمایشگاهی كالاهای مشمول استاندارد اجباری عنوان كرد و كمبود اعتبار را علت اصلی نداشتن فضای مناسب برای ساخت فضای آزمایشگاه و تجهیزات آن در استان برشمرد.
مهمان نوازافزود: كار ساخت ساختمان این اداره كل و آزمایشگاه از حدود یك دهه قبل در مركز استان آغاز شده كه به دلیل مشكلات مالی و عدم تامین به موقع اعتبار، همچنان نیمه كاره مانده و با تامین اعتبار پیش بینی می شود تا پایان امسال تكمیل و افتتاح شود.
وی اضافه كرد: طولانی شدن زمان ساخت سایت اداری و آزمایشگاه مرجع و تجهیزات آن، موجب چهار برابر شدن هزینه ساخت و تجهیز در این مدت به دلیل گرانی اقلام مورد نیاز شده است.
* مصالح ساختمانی پیشانی كالاهای غیراستاندارد استان
مدیركل استاندارد خراسان شمالی گفت: در شرایطی كه این استان در زمره استان های پرحادثه و زلزله خیز محسوب می شود، 150 كارگاه تولید تیرچه بلوك ساختمانی بدون مجوز استاندارد در استان فعالیت دارند.
مهمان نواز اظهار كرد: تمام این واحدهای كارگاهی فاقد نشان استاندارد بوده و در فضاهای سنتی فعالیت دارند كه نظارتی نیز بر كار آنها وجود ندارد.
وی افزود: استاندارد این استان برای كاهش آسیب های ناشی از تولید تیرچه بلوك های ساختمانی به دنبال ساماندهی فعالیت كارگاهی این واحدها در قالب واحدهای صنعتی با نشان استاندارد است.
وی اضافه كرد: با وجود تولید غیر استاندارد این نوع مصالح ساختمانی كه در زمره استاندارد اجباری نیز قرار دارند، این تیرچه بلوك های غیر استاندارد در ساختمانهای دارای ناظران ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
وی كم تعداد بودن واحدهای تولید و شن ماسه دارای نشان استاندارد را از دیگر چالش های حوزه مصالح ساختمانی در این منطقه از كشور اعلام كرد.
* استانداردسازی مهدهای كودك و شهربازی ها
مدیركل استاندارد خراسان شمالی از برنامه های اولویت دار این اداره كل در سالجاری را استانداردسازی فضا و تجهیزات مهدهای كودك و نیز شهربازی های استان برشمرد.
مهمان نواز افزود: این طرح با همكاری اداره كل بهزیستی به عنوان متولی مهدهای كودك و شهرداری ها به عنوان متكفل امور شهربازی ها اجرایی می شود.
وی اضافه كرد: در راستای اجرای این طرح، اداره كل استاندارد خراسان شمالی تجهیزات غیراستاندارد بازی در مهدهای كودك و شهربازی های استان را، برای تامین امنیت كودكان پلمپ می كند.
به گفته وی در سال جاری تعدادی از وسایل بازی متعلق به شهرداری ها و بخش خصوص در شهربازی های برخی شهرهای این استان از سوی استاندارد پلمپ شده است.
مهمان نواز افزود: همچنین در راستای استانداردسازی مهدهای كودك نیز با توافق اداره كل بهزیستی، این مراكز باید برای فعالیت، قبل از دریافت مجوز از بهزیستی، تاییدیه استاندارد را داشته باشند.
* همكاری رسانه ای برای آگاهی جامعه از فواید استاندارد
مدیركل استاندارد خراسان شمالی گفت: این اداره كل به تنهایی نمی تواند برنامه ها و اهداف استاندارد را پیاده سازی كند و برای اجرای كامل این اهداف نیازمند آگاه سازی جامعه از سوی رسانه ها است.
مهمان نواز افزود: اگر جامعه ما با اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب از سوی رسانه ها به سمت مطالبه گری استاندارد پیش برود، مشكل بی كیفیتی برخی كالاهای تولیدی نیز در كشور برطرف می شود.
وی از رسانه ها خواست تا در این زمینه به كمك اداره كل استاندارد خراسان شمالی آمده و در زمینه آگاه سازی جامعه كمك كار این اداره كل باشند.
طبق گزارش سازمان ملی استاندارد در سال 93 حدود 330 قلم كالا اعم از مواد غذایی، ساختمانی، بهداشتی، دارویی و لوازم خانگی و سایر تولیدات مشمول استاندارد اجباری قرار گرفتند. ك/3
6982/5132