۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۵
کد خبر: 81664456
T T
۰ نفر
هيچ موردي از تب كريمه كنگو در اصفهان گزارش نشده است

اصفهان - ايرنا - مديركل دامپزشكي استان اصفهان گفت: تاكنون هيچ مورد مشكوك از بيماري تب كريمه كنگو و آنفلوآنزاي حاد پرندگان در اين استان مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش ايرنا، شهرام موحدي روز دوشنبه در نشست خبري افزود: تب كريمه كنگو اين روزها ذهن بسياري از شهروندان را به خود مشغول كرده است و ما در اين راستا تلاش كرده ايم درخصوص اين بيماري از طريق ارسال پيامك به مردم اصلاع رساني كنيم.
وي تعداد پياك هاي ارسال شده درخصوص اطلاع رساني درباره بيماري تب كريمه كنگو را بيش از 6 هزار پيامك اعلام كرد.
وي بااشاره به اينكه بيماري تب كريمه كنگو، ويروسي و بومي ايران است، اظهار كرد: عامل انتقال ويروس تب كريمه كنگو كه بيماري مشترك دام و انسان مي باشد، كنه است و به همين دليل امكان ريشه كني اين بيماري در كشور وجود ندارد.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به اينكه اين بيماري از طريق گزش دام بيمار توسط كنه به ساير دام ها سرايت مي كند، افزود: اين ويروس از طريق توليد مثل كنه نيز به دليل ناقل بودن كنه مادر گسترش مي يابد و به همين دليل مبارزه با آن مشكل مي شود.
وي با بيان اينكه بيماري تب كريمه كنگو در دام علائم مشخص ندارد، افزود: انتقال ويروس تب كريمه كنگو به انسان از طريق دام آلوده بسيار خطرناك است.
موحدي از دامداران، كاركنان كشتارگاهها، قصاب ها، كشاورزان بويژه روستاييان و عشاير همچنين كاركنان شبكه هاي دامپزشكي به عنوان گروه هاي در معرض خطر نام برد و گفت: در سه ماه گذشته تنها يك مورد بيمار تب كريمه كنگو در كشور توسط مراجع رسمي تاييد شده و در استان اصفهان تاكنون هيچگونه مورد بيمار مبتلا به اين ويروس گزارش نشده است.
وي با بيان اينكه براي پيشگيري از اين بيماري اقدامات گسترده اي از سوي اداره كل دامپزشكي استان اصفهان انجام شده است، گفت: در سال گذشته بدن 150 هزار راس گوسفند و در سه ماه نخست امسال بدن 59 راس گوسفند سم پاشي شده است.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان، جمعيت گوسفند در اين استان را سه ميليون راس اعلام كرد.
وي تعداد گاو و گوساله كه در سال گذشته بدن آنها عليه كنه سمپاشي شده است را 28هزار راس اعلام كرد و افزود: در سه ماه نخست سال جاري بدن پنج هزار راس گاو گوسفند در استان اصفهان سمپاشي شده است.
موحدي تعداد آمار گاو و گوساله در استان اصفهان را 380 هزار راس اعلام كرد.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان همچنين به سم پاشي جايگاههاي نگهداري دام اشاره كرد و گفت: در سال گذشته يك ميليون و 690 هزار متر مربع و در سه ماه نخست امسال 240 هزار متر مربع از مساحت اين جايگاهها عليه كنه سم پاشي شد.
وي اظهار كرد: بسياري از دامداران و متوليان گاوداريهاي صنعتي، نيمه صنعتي و سنتي استان اصفهان بصورت شخصي اقدام به سمپاشي عليه كنه كرده اند كه در آمار اداره كل دامپزشكي استان وجود ندارد.
مديركل دامپزشكي اصفهان از شهروندان خواست براي پيشگيري از شيوع بيماري تب كريمه كنگو، از كشتار دام خارج از كشتارگاه و خريد گوشت و فرآورده هاي گوشتي فاقد مهر دامپزشكي خودداري كنند.
وي همچنين به شهروندان توصيه كرد: گوشت و فرآورده هاي گوشتي خريداري شده را به مدت 24 ساعت حداقل در دمان صفر تا چهار درجه سانتيگراد زير صفر در يخچال نگهداري و از مصرف جگر خام خودداري كنند.

*** كشتارگاه ها بايد قسمت پيش سرد لاشه ها را ايجاد كنند
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به اجراي طرح ايجاد پيش سرد لاشه ها در كشتارگاههاي اين استان، گفت: بر اساس اين طرح كه از يكسال قبل آغاز شده ، همه كشتارگاههاي استان بايد قسمت پيش سرد لاشه ها را ايجاد كنند و پيش از انتقال به مراكز عرضه، لاشه دام هاي كشتار شده بايد مدتي در اين قسمت نگهداري شود.
وي افزود: در بسياري از كشتارگاههاي خصوصي استان قسمت پيش سرد لاشه ها ايجاد شده و ساير كشتارگاهها نيز بايد اين قسمت را ايجاد كنند تا كيفيت لاشه دام ها از لحاظ بهداشتي ارتقاء يابد.
موحدي افزود: در سه ماه گذشته 727 هزار راس گوسفند و بره و 322 هزار بز و بزغاله و 2هزار راس گاو در كشتارگاههاي استان ذبح شده است.
در استان اصفهان 33 كشتارگاه دام وجود دارد كه از اين تعداد 25 كشتارگاه متعلق به شهرداريهاست.

*** قول استانداري اصفهان براي تامين سم مورد نياز دامداريها
موحدي با اشاره به اينكه از سوي اداره كل دامپزشكي استان تامين سموم مورد نياز جهت سمپاشي دامداري ها براساس اعتبار تخصيص يافته انجام مي شود، تصريح كرد: اعتبار تخصيص يافته به اين بخش، بسيار كم است و جوابگوي نيازها نيست.
وي افزود: براي تامين سموم مورد نياز جهت سم پاشي دامداريها و جايگاههاي نگهداري دام، مديريت بحران و مديريت برنامه ريزي استانداري اصفهان قول مساعد داده اند.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به اينكه اقدامات مناسبي از سوي اين اداره كل براي بهسازي اماكن نگهداري دام در استان انجام شده است، گفت: 60 درصد واحدهاي دامداري استان خصوصي است و سمپاشي اين مراكز در زمان هاي مختلف انجام مي شود.
وي افزود: مشكل ما دامداريهاي سنتي است كه ممكن است به رعايت نكات بهداشتي كم توجهي كنند.

*** نظارت 65 گروه بر مراكز توليد، توزيع و عرضه فرآورده هاي دامي
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به اينكه در ماه رمضان مصرف فرآورده هاي خام دامي افزايش مي يابد، افزود: براي جلوگيري از بروز هرگونه بيماري كه از طريق فرآورده هاي دامي غيربهداشتي منتقل مي شود، طرح ويژه كنترل و نظارت بر مراكز توليد، توزيع و عرضه فرآورده هاي دامي استان اصفهان اجرا شده است.
وي افزود: براساس اين طرح 35 گروه ثابت و 30 گروه سيار بر اين مراكز نظارت دارند.
موحدي با اشاره به اينكه 105 بازرس در سطح استان در طرح ياد شده مشاركت دارند، گفت: براي اجراي اين طرح در شهرستان ها، افزون بر كارشناسان دامپزشكي از بخش خصوصي نيز استفاده كرده ايم.

*** 263 هزار و 21 قطعه مرغ از چرخه مصرف خارج شدند
مديركل دامپزشكي اصفهان درباره نظارت بر كشتارگاههاي دام و طيور گفت: نمايندگان اين اداره كل بر اين مراكز نظارت دارند و در سه ماه گذشته نظارت آنها موجب شده تا 263 هزار و 21 قطعه مرغ و طيور ذبح شده در كشتارگاههاي استان از چرخه مصرف خارج شود.
وي تعداد طيور ذبح شده در كشتارگاههاي استان در اين مدت را 26 ميليون و 500 هزار قطعه اعلام كرد.
موحدي با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تا پايان خرداد ماه، 23 هزار و 250 مورد بازديد از مراكز عرضه فرآورده هاي دامي انجام شد، گفت: در پي اين بازديدها، 28 تن فرآورده دامي از چرخه مصرف خارج و 146متصدي به مراجع قضايي استان معرفي شدند.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با اشاره به حساسيت فعاليت اين اداره كل و نقش آن در تامين سلامت شهروندان گفت: سازمان دامپزشكي از بودجه طرح تحول نظام سلامت سهمي ندارد و شايسته است مسئولان بهداشتي كشور دامپزشكي را در اجراي برنامه هاي خود ياري كنند.
2093/ 6508