۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81666999
T T
۰ نفر

سبز - نارنجي - قرمز

۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81666999
سبز - نارنجي - قرمز

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان در شماره 19009مورخ 10 تير 94 خود مطلبي با عنوان 'سبز - نارنجي - قرمز' منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: تغذيه در حفظ سلامت يك جامعه نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند. متأسفانه در كشور ما بسياري از خانواده ها به عناصر تشكيل دهنده مواد غذايي كمتر اهميت مي دهند. اينكه چرا بسياري از افراد زمان انتخاب يك نوع ماده غذايي، از ميان گزينه هاي مختلف «قيمت» را هميشه در اولويت قرار مي دهند خود جاي سوال دارد.

وزارت بهداشت و درمان به تازگي طرح جديدي را پايه گذاري و دستور اجراي آن را به تمام كارخانه ها، مراكز توليدي مواد غذايي و آشاميدني ابلاغ كرده است كه اجراي آن، گام بزرگي در راستاي حفظ سلامت مردم است. «اطلاعات تغذيه اي توسط نشانگرهاي رنگي» يا «چراغ راهنماي تغذيه اي» طرحي است كه طبق دستور وزارت بهداشت و درمان، به توليدكنندگان موادغذايي و آشاميدني، كارخانه ها و .... ابلاغ شده است و از تيرماه همه واحدهاي توليدي مواد غذايي و آشاميدني ملزم به اجراي آن هستند.

مديرنظارت بر مواد غذايي و بهداشتي در توضيح بيشتر اين طرح بيان مي كند: طرح برچسب گذاري تغذيه اي با نشانگر رنگي روي محصولات غذايي، گامي بزرگ در راستاي تحقق طرح تحول نظام سلامت است.

«حسين حقاني فر» افزود: اين طرح از ابتداي تيرماه امسال آغاز شده و مقرر است تا پايان سال 94 تمام مواد غذايي در كشور با اين برچسب تغذيه اي مشخص شوند.

وي هدف از اجراي طرح نشانگر رنگي روي مواد غذايي را، ارتقاي سلامت مصرف كنندگان بيان كرد و گفت: با توجه به تنوع مواد غذايي، برچسب نشانگر رنگي اين امكان را به مصرف كننده مي دهد تا براي انتخاب صحيح مواد غذايي براساس الگوي مصرف يا محدوديت هاي مصرفي و همچنين نياز مصرف كنندگان در سنين مختلف با مشكل مواجه نشوند.

وي در بيان اين طرح افزود: نشانگر رنگي داراي سه رنگ قرمز، نارنجي و سبز است و بر اساس ميزان چربي كل، چربي ترانس، نمك و قند در هر سهم ماده غذايي طراحي شده است و بر همين مبنا ميزان تركيبات رنگ آنها متفاوت مي شود. به طوري كه رنگ قرمز نشان دهنده ميزان زياد، زرد متوسط و سبز اندك است و مصرف كننده با مشاهده اين جدول و توجه به شرايط بدني خود مواد غذايي مناسب و سالمي را انتخاب خواهد كرد.

وي افزود: از آنجا كه ميزان قند، نمك، چربي و اسيد چرب ترانس رابطه مستقيمي با بيماري ها دارد در نتيجه اين برچسب ها با نشانگر رنگي در سه رنگ سبز به معناي نداشتن محدوديت در مصرف، قرمز به معني خطرناك بودن مصرف براي بيماران، و نارنجي به معناي احتياط در ميزان مصرف نشان داده مي شود.

يكي از كارشناسان تغذيه نيز در توضيح بيشتر درباره طرح نشانگرهاي رنگي تغذيه اي عنوان كرد: اين طرح براي محصولات خوراكي به منظور افزايش آگاهي مصرف كنندگان و اصلاح الگوي مصرف در ارتقاي سلامت جامعه است.

«مسعود فيروزكوهي» مي افزايد: اين نشانگر به مصرف كننده كمك مي كند ويژگي هاي تغذيه اي محصول را بشناسد و با توجه به شرايط جسمي و نيازهاي شخصي، انتخاب آگاهانه اي از مواد غذايي براي مصرف داشته باشد. وي اضافه كرد: با اجراي نشانگر رنگي تغذيه اي كه معروف به چراغ راهنماي تغذيه اي است، درج جداول «حقايق تغذيه اي» روي بسته بندي ها اختياري مي شود به جز در مواردي كه وزارت بهداشت و درمان بر درج آن تاكيد كند.

وي درباره محتويات اين طرح نيز خاطرنشان كرد: نشانگر راهنمايي و تغذيه اي شامل شاخص هاي مربوط به انرژي، قند، چربي كل، نمك و اسيدهاي چرب ترانس است و بايد بر حسب گرم درج شوند. طرح چراغ راهنمايي داراي سه رنگ سبز، نارنجي و قرمز است. رنگ سبز آن به معني سالم بودن محصول و يا استفاده نكردن از تركيبات نامطلوب مثل نمك و چربي ترانس است.

رنگ نارنجي به معني وجود مقدار متوسطي از برخي تركيبات است كه مي تواند در حد اخطار باشد.

رنگ قرمز به معني وجود مقدار زياد تركيباتي در ماده غذايي است كه مي تواند سلامت مصرف كننده را تهديد كند، بنابراين بيماران بايد در مصرف آن بسيار دقت كنند.

«فيروزكوهي» تاكيد كرد: هر چه تعداد نشانگرهاي سبز درج شده روي محصول بيشتر و تعداد نشانگرهاي نارنجي و قرمز كمتر باشد، محصول سالم تر است. به طور كلي هدف اصلي نشانگر رنگي تغذيه اي اين است كه مصرف كننده يك ماده غذايي بداند چه مقدار چربي، قند، نمك و ... را با مصرف آن محصول دريافت مي كند.

وي درباره برخي مواد غذايي كه مجاز به استفاده از درج نشانگر رنگي نيستند نيز گفت: طبق دستور وزارت بهداشت و درمان، درج نشانگرهاي راهنمايي تغذيه اي روي محصولات، قند، شكر، نمك و آب مجاز نيست و همچنين درج آن روي محصولاتي مانند روغن، كره و شير نيز الزامي نيست.

وي ادامه داد: درج نشانگر رنگي روي آن دسته از محصولات خام كشاورزي كه فقط عمليات فرآوري فيزيكي روي آنها انجام شده است و هيچ گونه ماده افزودني به آن اضافه نشده، مانند: خرما، ادويه خالص، عسل، حبوبات و دمنوش هاي خالص اختياري مي باشد اما در صورتي كه فرموله شوند اجباري است.

وي متذكر شد: جداول نشانگرها به مصرف كننده كمك مي كند بتواند دو ماده غذايي كه از يك گروه هستند مثلاً دو پنير را با هم مقايسه كند و انتخاب سلامت بيشتري داشته باشد.

فيروزكوهي در پايان درباره زمانبندي و برنامه اجرايي درج نشانگر رنگي تغذيه اي براي واحدهاي توليدي مواد غذايي نيز گفت: آن دسته از پروانه هاي بهداشتي ساخت محصولات غذايي و آشاميدني وارداتي و توليد داخل كه براي اولين بار صادر مي شوند از زمان صدور درج اين نشانگر روي محصولات خود ملزم هستند.

محصولاتي كه حداقل يكي از شاخص هاي نشانگرهاي رنگي آنها به رنگ نارنجي است از اول مهر امسال به چاپ و درج نشانگر تغذيه اي ملزم هستند و بايد تا پايان آبان نيز تمام مواد غذايي آنها داراي اين نشانگر باشد.

وي همچنين تاكيد كرد: در پايان امسال هيچ محصول غذايي و آشاميدني كه به درج نشانگر رنگي تغذيه اي ملزم باشد به عرضه در بازار بدون نشانگر رنگي تغذيه اي مجاز نيست. همچنين آن دسته از واحدهاي توليدي كه داوطلبانه قبل از زمانبندي اعلام شده، به درج نشانگرهاي رنگي تغذيه اي اقدام كنند، بر اساس پيشنهاد كانون انجمن هاي صنايع غذايي، مورد تشويق سازمان غذا و دارو قرار مي گيرند.

8006/6081