۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۲۰
کد خبر: 81670741
T T
۰ نفر
مِهرگِرد، گردهمایی زیبایی های خاطره انگیز در یك روستا

سمیرم، اصفهان- ایرنا- مهرگرد، یكی از زیباترین روستاهای شهرستان سمیرم و استان اصفهان این روزها مشغول گذران ماه ضیافت الهی و فصل كار و تلاش و كشاورزی است.

این روستا به مانند روستاهای دیگر سمیرم همچون خَفر و خینه نامی اَوستایی و سابقه دیرینه ای به پیشینه دوره ساسانیان دارد و یكی از روستاهای زیبا و پرجمعیت این منطقه محسوب می شود.
زبان مردم روستا تُركی قشقایی و شغل 92درصد مردم كشاورزی و دامداری است.
این روستا امروزبیشتر نیازها و زیرساخت ها از جمله شورای حل اختلاف، مسجد، پایگاه بسیج، شركت تعاونی روستایی ،دفتر مخابراتی، آب و برق و تلفن، جاده آسفالته، بانك كشاورزی، دفتر بیمه محصولات كشاورزی، مركز بهداشتی و درمانی، داروخانه و مراكز تجاری فنی و تامین مایحتاج مردم مانند تولید قارچ را دارد.
بوی نان در نزدیكی های تنها نانوایی روستا به به مشام می رسد و مرا به سوی نانوایی روستا می كشاند.
جوان نانوا مشتری چندانی ندارد، چرا كه روستاییان خودشان نان خودشان را می پزند. نان یوخه یا نان تیری محصول دست زنان روستایی این منطقه است. دور ریز ندارد .
تراكتور با سرعت از خیابان اصلی روستا می گذرد و دستی برایمان تكان می دهد. تانكر حامل تراكتور یعنی اینكه عازم باغ سیب برای سم زدن درختان و زدودن آفت از تن و جانشان است.
چند گاو و گوساله سپید و سیاه هم از آنسوی خیابان به آرامی در حركتند تا بروند و علفی بخورند و با شیرشان چرخ معیشت خانواده ای را بچرخانند.
كمی جلوتر گله كوچكی از گوسفندان هم سر می رسند و به سمت تپه های اطراف روستا می روند و چوپان نوجوانی كه هدایت گله را عهده دار است برای تغییر مسیرشان سوت می زند و هو می كند.
انتهای روستا منظره ای زیباتر را به تصویر می كشد كه حتی لنز دوربین هم نمی تواند گویای شگفتی این همه زیبایی باشد.
باغ های سیب در دره روبرویی روستا با سرسبزی خود خودنمایی و چشم نوازی می كنند. هر چند ویلای سفید و قرمز رنگ وسط باغ باز هم دست كاری و دست اندازی مصرف گرایانه بشر در طبیعت زیبا را تداعی می كند و اندكی از این رویای سبزگون می كاهد.
درب یكی از منازل باز است و به هنگام عكاسی ما را به داخل دعوت می كند. اهالی در ایوان خانه در این پّسین دلگشای خنك دور هم نشسته اند و روز روزه ماه مبارك را می گذرانند. كنار حیاط جاروهای سبز نظرم را جلب می كند. آفتاب كه بخورند، خُشك كه بشوند، می شوند جاروی نظافت برای روستاییان.
هوا رو به خنكای عصرگاهی گذاشته و افق مهرگرد خبر از نزدیك شدن اذان و افطار رمضان می دهد.
اندكی بعد موذن اذان می گوید و زنان و مردان و بچه های قد و نیم قد روزه دار راهی مسجد روستا و نماز جماعت می شوند.
همه چیز ساده و صمیمی است. زرق و برقی هم نیست و نماز برای معبود بی نیاز به دلت می نشیند.
شب است و هوای خنك روستا با عبور از دل باغ های سیب، خنكایی مضاعف را بر جسم و جانت نثار می كند.
اینجا روستای مهرگرد، چشم براه گرد هم آمدن شما دوستداران زیبایی های خلقت و طبیعت و خرمی است.
روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال شهرستان سمیرم با افزون بر 900نفر جمعیت در 15 كیلومتری شمال غرب سمیرم و 140 كیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
از : محمود افشاری
7147/گ/ 6022