۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱
کد خبر: 81671228
T T
۰ نفر
افت قيمت وش و كاهش انگيزه كشاورزان براي كشت پنبه در خراسان شمالي

بجنورد - ايرنا - مديركل جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: افت قيمت وش پنبه در ساليان اخير موجب كاهش سطح زير كشت اين محصول مقاوم به خشكي و با ارزش افزوده بالا در اين استان شده است.

عبدالله يوسفي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا از پايان فصل كشت پنبه در اين استان خبر داد و گفت: امسال پنج هزار و 500 هكتار از كشتزارهاي استان به كشت پنبه اختصاص يافت.
وي با بيان اينكه سطح زير كشت پنبه نسبت به پارسال 25 درصد كاهش يافته، افزود: اين كاهش به علت افت قيمتي وش پنبه و بازار نامطلوب اين محصول اتفاق افتاده است.
وي گفت: برنامه هاي واردات و صادرات اين محصول و تعاملات منطقه اي بر قيمت اين محصول تاثيرگذار است.
وي اظهار كرد: با وجود اينكه هم اكنون اين استان با خشكسالي هاي پي در پي و كمبود آب مواجه است، پنبه يكي از محصولات مقاوم به خشكي است كه مي توان سطح زير كشت آن را در اين استان گسترش داد اما متاسفانه افت قيمت و بازار نامناسب سطح كشت را كاهش داده است.
وي ميانگين برداشت پنبه از هر هكتار زمين در اين استان را سه تن عنوان و بيان كرد: پارسال در اين استان هفت هزار و 300 هكتار پنبه كشت شده بود كه بيشترين سطح زير كشت مربوط به شهرستان هاي مانه و سملقان و اسفراين بود.
وي اظهار كرد: ارقام پنبه كشت شده در استان نيز از نوع وراميني به خرداد زودرس تغيير يافته است كه در سال هاي آينده نيز گونه پنبه اي كه سه هفته زودتر از رقم خرداد مي رسد، جايگزين آن خواهد شد.
وي بر رعايت الگوي كشت محصولات زراعي در اين استان تاكيد كرد و افزود: بايد سطح كشت برخي از محصولات پر آب طلب و غيرمقاوم به خشكي از جمله سيب زميني، گوجه فرنگي و پياز كاهش يافته و محصولات كم آب طلب جاي آن را بگيرد.
به گزارش ايرنا در سال گذشته قيمت پايين وش پنبه در خراسان شمالي، توليد كنندگان مرغوبترين پنبه در كشور را متضرر كرد بگونه اي كه برخي از آنان حتي محصول توليدي خود را به علت آنچه نداشتن صرفه اقتصادي عنوان شد، برداشت نكردند.
به گفته كارشناسان ارزش افزوده پنبه 400 برابر برخي ديگر از محصولات كشاورزي از جمله پياز است كه بايد تلاش شود كشت اين محصول جايگزين ساير محصولات شود.
مديركل جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: هزينه بالاي توليد پنبه در اين استان پنبه كاران را به كشت ساير محصولات زراعي وادار كرده است.
يوسفي اظهار كرد: خشكسالي چند سال اخير، بالا بودن هزينه هاي توليد پنبه و مقرون به صرفه نبودن توليد اين محصول باعث شده كه كشاورزان نسبت به كشت پنبه رغبتي نداشته باشند.
وي افزود: اين در حالي است كه در اين استان هفت كارخانه پنبه پاك كني و يك كارخانه ريسندگي وجود دارد و توليدات اين واحدها به ديگر استان ها حمل مي شود.
يوسفي از كشاورزان و كارخانجات تصفيه پنبه خواست نسبت به افزايش كيفيت محصول اقدام كنند و توسعه مكانيزاسيون عمليات كاشت، داشت و برداشت پنبه و تمهيدات لازم بهزراعي را به منظور افزايش ميانگين عملكرد برداشت پنبه در دستور كار خود قرار دهند.
32 گونه زراعي در سطح 307 هزار هكتار از كشتزارهاي خراسان شمالي كشت مي شود.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي و 82 هزار بهره بردار در اين بخش دارد. ك/3
3007/5132