۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81671434
T T
۰ نفر

پیام های فرهنگی در قاب تبلیغات شهر

۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81671434
پیام های فرهنگی در قاب تبلیغات شهر

تهران - ایرنا - بیلبورد یا آگهی نما تابلوی بزرگی با رویكردی تجاری است كه در سطح شهرها یا جاده ها بر روی پایه های بلندی برای تبلیغ موضوعی نصب می شود، دراین میان شهرداری تهران به تازگی از این آگهی نماها به منظور انتقال مفاهیم اخلاقی، فرهنگی، مذهبی، هنری و اجتماعی به شهروندان نیز استفاده می كند.

استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی برای دربرگیری افكار بخش عظیمی از شهروندان در مدت زمان كم دارای سابقه طولانی است كه با تنظیم تخت سنگ های بلند شكل گرفته و از این طریق مسائل دینی، مذهبی و حتی قانونی را برای اطلاع عموم مردم به معرض نمایش می گذاشتند.
با گسترش جوامع و تحولات صنعت چاپ شكل بیلبوردها تغییر كرد و از حكاكی سنگی و چوبی به نسخه های بزرگ چاپی رسید و برای جلب هر چه بیشتر توجه مخاطبان شكل و رنگ متفاوت و زیبایی به خود گرفت.
در ایران نیز روند استفاده و تحول بر همین منوال پیش رفته تا در زمان قاجار با درج تبلیغات در روزنامه وقایع الاتفاقیه كلمه آگهی رواج پیدا می كند و دیوار نوشته برای جلب و جذب مشتری رواج می یابد.
در حال حاضر در سطح شهر تهران تابلوهای بسیاری با محتواهای مختلف نصب شده است، از بدنه و داخل كابین قطارهای زیرزمینی گرفته تا نمای پل های هوایی.
شهرداری تهران نیز طی سال های اخیر برای ترویج فرهنگ درست با موضوعاتی همچون رانندگی صحیح، مذهبی، بهداشتی و غیره اقدام به درج مطالبی بر روی این بیلبورد ها با آرم شهرداری كرده، اما مشكل از جایی شروع می شود كه گاهی از برخی جملات كوتاه درج شده بر روی این بیلبورد ها می توان برداشت های متفاوت و نادرستی كرد.
جمال كامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص اهداف و رویكردهای شهرداری برای استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی برای انتقال مفاهیم اخلاقی و فرهنگی، می گوید: جملات كوتاهی كه بر روی بیلبوردها نمایش داده می شود از سوی یك شورای فرهنگی متشكل از كارشناسان مذهبی، روانشناسی، فرهنگی و اساتید و كارشناسان حوزه رسانه انتخاب می شوند.
وی با بیان اینكه محتوای سازه تبلیغاتی از سوی این شورا مدیریت می شود براین باور است كه مطالب در سطوح مختلف علمی، فرهنگی و گرایش های سیاسی مخاطب دارد و باید ذوق و سلیقه تمامی آنها در نگارش این جملات در نظر گرفته شود.
وی در خصوص تاثیرگذاری این پیام های فرهنگی و اخلاقی نیز معتقد است: این جملات باید به اندازه ای كوتاه باشد تا مخاطب با یك نگاه بتواند آن را بخواند و همچنین در عین حال ساده، قابل فهم و انتقال باشد.
كامیاب با بیان اینكه حدود 50 درصد بیلبورد ها فرهنگی هستند می افزاید: اولویت فضاسازی فرهنگی شهر تغییر رفتار اجتماعی است.
به گفته وی ، سازه های تبلیغاتی یك رسانه انتخابی نیست بلكه در معرض دید تمامی اقشار جامعه قرار دارد به همین سبب باید كل جامعه را برای انتخاب جملات یا طرح های گرافیكی آن در نظر گرفت.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینكه اكثر این نوشته ها با سندیت از كتاب ها و از سوی اساتید آكادمیك پیشنهاد می شود تصریح می كند كه در برخی جملات كاستی هایی داریم كه در تلاش برای رفع و افزایش كیفیت آن هستیم.
البته نباید منكر به كارگیری درست بعضی از این بیلبورد ها در سطح شهر تهران شد یا چشم بر روی تجربه موفق نگارخانه ای به وسعت یك شهر بست.
با این حال شهرداری تهران باید در خصوص محتوای متن ها و مطالبی كه در دید عموم قرار می دهد دقت بیشتری كند تا از رواج فرهنگ نادرست جلوگیری شود.
گزارش از سارا كریمیان
تهرام 1625
۰ نفر