۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81674313
T T
۰ نفر
مصرف زياد و بازدهي كم آب در بخش كشاورزي، زمينه ساز مشكلات جدي در تامين منابع آبي

اروميه - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي گفت: مصرف زياد و راندمان كم آب مصرفي از چالش هاي جدي بخش كشاورزي در حوزه تامين آب به شمار مي روند.

افشين اميرپور ديلمي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيشترين مصرف آب كشور و آذربايجان غربي در بخش كشاورزي است و حدود 92 درصد منابع آب كشور در اين بخش مصرف مي شود.

وي اظهار كرد: اين درحالي است كه دو سوم اين مقدار آب، به دليل راندمان پايين آبياري به هدر مي رود.

وي اضافه كرد: استفاده از سيستم هاي آبياري نوين و كشت محصولات كم آب بر مي تواند در مصرف بهينه منابع آبي موثر باشد كه اميدواريم كشاورزان به اين مهم توجه داشته باشند.

اميرپور ديلمي گفت: در بخش هاي ديگر از جمله صنعت و شرب نيز آب مصرفي بايد كنترل و با دقت زيادي مصرف شود چرا كه كشور ما در منطقه خشك و نيمه خشك زمين قرار گرفته و به واسطه مصرف بالاي آب احتمال بروز بحران آبي در آن وجود دارد.

وي با تاكيد بر اينكه در بخش شرب خانگي مي توان با بكارگيري ابزارهاي كنترل از هدر رفت آب جلوگيري كرد، افزود: اميدواريم مردم استان با درك كمبود آب و خشكسالي هاي موجود در كشور در چگونگي مصرف آب دقت كرده و نهايت صرفه جويي را انجام دهند.

معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي ادامه داد: تنها با مديريت شايسته مصرف آب مي توانيم تابستان گرم امسال را بدون مشكل پشت سر بگذاريم كه اميدواريم به اين موضوع توجه شود.

وي اضافه كرد: تغيير الگوي آبياري فضاهاي سبز شهري و استفاده از روش هاي جديد در مصرف بهينه از منابع آب نيز در كنترل مصرف آب بسيار موثر است.

در سال جاري همچون 18 سال گذشته، مشكل كم آبي در آذربايجان غربي وجود دارد و مصرف آب نيز با وجود اين خشكسالي رو به افزايش است.

كارشناسان حوزه آبي همواره استفاده 80 درصدي منابع آبي تجديدپذير را يكي از عوامل ايجاد بحران آب در كشور و آذربايجان غربي دانسته اند.

هم اينك مصرف آب هاي تجديد پذير در كشور و آذربايجان غربي حدود 80 درصد است در حالي كه اين رقم بايد به 40 درصد كاهش يابد.

پايين رفتن دهها متري سطح آب هاي زيرزميني و تبديل شدن بسياري از شهرستانهاي استان و مناطق كشور به دشت هاي ممنوعه از جمله نتايج استفاده بي رويه از آب به ويژه در بخش كشاورزي است.

8137/2093