۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۱
کد خبر: 81675447
T T
۰ نفر
قم در سالروز شهادت مولای متقیان امام علی(ع) غرق در عزا و ماتم شد

قم - ایرنا - شهر مقدس قم در سالروز شهادت مولای متقیان، امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) یكپارچه غرق در عزا و ماتم شده است.

به گزارش ایرنا، مردم استان قم دیشب و امروز با برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری و عزاداری سالروز شهادت مولای متقیان امام علی(ع) را گرامی داشتند.

مردم شهید پرور قم شب گذشته در سوگ شهادت امیرالمومنین(ع) بر سر و سینه زدند و در مظلومیت امام اول شیعیان اشك ماتم ریختند.

در شب بیست و یكم ماه رمضان صدای سخنرانان و مداحان اهل بیت(ع) از حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمكران، مساجد، حسینیه‌ها و دیگر اماكن مقدس قم به گوش می ‌رسید و سراسر استان را فضای اجابت دعا فرا گرفته بود.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در دومین شب از لیالی قدر میعادگاه عاشقان حضرت دوست بود كه دست های نیاز خود را به آسمان بلند نموده و نوای الهی الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب را با دلی سوخته و اشكی روان زمزمه می كردند.

مردم خداجوی قم به همراه زائران حرم مطهر كریمه اهل بیت، در شبستانهای مختلف این مكان مقدس هم صدا با مداحان اهل بیت(ع) در سوگ امام اول شیعیان حضرت علی(ع) به عزاداری پرداختند.

مسجد مقدس جمكران نیز در شب بیست و یكم ماه مبارك رمضان مملو از مشتاقان و دل سوختگانی شده بود كه تا به سحر با كوله باری از رازهای نگفته به حریم ملكوتی راه یافتند و برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) دست به دعا برداشته بودند.

زائران و مجاوران بارگاه ملكوتی حضرت معصومه(س) از امروز با حضور در حرم مطهر آن حضرت در غم شهادت مظلومانه مولای متقیان علی(ع) اشك ماتم می ریزند.

سر در مساجد، تكایا، اماكن و مغازه های قم هم سیاهپوش شده است و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت بانصب پارچه نوشته‌هایی درخیابان‌ها و معابر سالروز شهادت حضرت علی(ع) را تسلیت گفته ‌اند.

همچنین مراسم عزاداری پیشوای متقیان جهان امام علی(ع) در دفاتر آیات عظام، دفتر مقام معظم رهبری در قم، علما، شخصیت ها و فضلا، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت، مردم متدین و عزادار و هیات های مذهبی در شهر قم برگزار می شود.

امام علی(ع) در روز 13 ماه رجب سال سی ام عام الفیل در درون كعبه یعنی خانه خدا متولد شد. پدر آنحضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود.

حضرت علی(ع) تا سه سالگی نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا كه خداوند می خواست ایشان به كمالات بیشتری نائل آید، پیامبر اكرم(ص) وی را از بدو تولد تحت تربیت غیر مستقیم خود قرار داد.

پس از وحی خدا و برگزیده شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری و سه سال دعوت مخفیانه، سرانجام پیك وحی فرا رسید و فرمان دعوت همگانی داده شد. در این میان تنها حضرت علی(ع) مجری طرحهای پیامبر در دعوت الهیش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضیافتی بود كه وی برای آشناكردن خویشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دین خدا ترتیب داد.

پیامبر(ص) بعد از اتمام مراسم حج در آخرین سال عمر پربركتش در راه برگشت در محلی به نام غدیرخم در نزدیكی جحفه دستور توقف داد، زیرا پیك وحی فرمان داده بود كه پیامبر باید رسالتش را به اتمام برساند.

پس از نماز ظهر پیامبر(ص) بر بالای منبری از جهاز شتران رفت و فرمودند: ای مردم، هر كس من مولا و رهبر او هستم، علی هم مولا و رهبر اوست.

پس از رحلت رسول اكرم به علت شرایط خاصی كه بوجود آمده بود، حضرت علی(ع) از صحنه اجتماع كناره گرفت و سكوت اختیار كرد.

علي(ع) در مدت خلافت ابوبكر و عمر و عثمان كه قریب 25 سال بطول انجامید اگر چه ظاهرا خود را كنار كشیده و خانه نشین شده بود ولي در مسائل غامض علمي و قضائي و سیاسي كه خلفاي مزبور را عاجز و درمانده میدید براي حفظ اسلام و روشن نمودن حقایق دیني خطاها و لغزشهاي آنها را تذكر داده و راهنمائي می فرمود.

پس از كشته شدن عثمان مسلمین در مسجد پیغمبر(ص) و درباره تعیین خلیفه به گفت و گو پرداختند، در آن میان عمار یاسر و مالك اشتر و رفاعة بن رافع و چند نفر دیگر كه بیش از سایرین شیفته خلافت علي(ع) بودند صحبت نموده و مردم را براي بیعت آنحضرت آماده ساختند.

امام علی(ع) ابتدا خلافت را قبول نكردند اما وقتی اصرار مردم را دیدند خلافت را قبول كردند و مسلمین در مسجد جمع شده و با آنحضرت بیعت نمودند.

در زمان خلافت حضرت علی(ع) جنگهای فراوانی رخ داد از جمله صفین ، جمل و نهروان كه هر یك پیامدهای خاصی به دنبال داشت.

در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری در حالی كه حضرت علی(ع) در مسجد كوفه و اقامه نماز صبح در سجده بودند، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مباركش وارد آمد كه در این حال آنحضرت فرمودند: فزت و رب الكعبه، به خدای كعبه سوگند كه رستگار شدم.

حضرت علی(ع) در 21 ماه رمضان سال چهلم هجری به شهادت رسید و در نجف اشرف به خاك سپرده شد، و مزارش میعادگاه عاشقان حق و حقیقت شد. ك/4

1175 /