۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81678442
T T
۰ نفر
معضل پیاده‌رو‌ها در بهشهر؛ تعرض به ساده‌ترین حق شهروندی

ساری –ایرنا – پیاده رو كه باید مكانی برای تردد آسان و ایمن رهگذران و پیاده ها باشند ، به دلیل ناتوانی در اجرای كامل قوانین در بهشهر ، تبدیل به محلی برای دپوی كالای مغازه ها و دست فروشان شده است .

پیاده‌رو‌ همانگونه كه از نامشان پیداست، محل گذر و رفت و آمد عابران پیاده‌اند. شاید تا چند دهه قبل و به دلیل كم بودن تعداد وسایل نقلیه، وجود پیاده‌روها در شهر آنچنان ضرورتی نداشت اما با افزایش روز افزون خودروها و خطرات فراوان ناشی از تردد پرسرعت آن‌ها، پیاده‌روها دیگر از حالت سمبلیك خارج شده و به یكی از ضرورت‌های شهری تبدیل شده‌اند.

اجرای نادرست قوانین شهری از سال‌های گذشته تاكنون، آسیب‌های فراوانی را در خصوص حفظ حریم عابران در پیاده‌روها ایجاد كرده و به نظر می‌رسد نه تنها میلی برای حل آن‌ها وجود ندارد بلكه اگر هم مدیران شهری اراده‌ای برای انجام آن داشته باشند، نمی‌توانند از پس تعداد زیاد قانون شكنان برآیند.

بهشهر، یكی از شهرهای دارای مشكل در این زمینه است. نبود عزمی راسخ در مسوولان این شهر موجب شده، پیاده‌روها به جولانگاهی برای مغازه‌داران، موتورسیكلت‌ها، دستفروشان و برخی مؤسسات و بانك‌های قانون‌شكن تبدیل شود.

بی‌توجهی به مناسب‌سازی

اغراق نیست اگر گفته شود حتی یكی از پیاده‌روهای بهشهر برای تردد معلولان، نابینایان و افراد دارای شرایط ویژه مناسب و مساعد نیست.

ناهمواری‌های فراوان ایجاد شده در این پیاده‌روها موجب می‌شود، معلولان و نابینایان بیشتر مواقع در هنگام عبور و مرور از پیاده‌روها دچار مشكل شده و عموما ترجیح می‌دهند از خیابان اصلی برای رفت و آمد استفاده كنند.

معلوم نیست در بهشهر كدام قانون حكمرانی می‌كند كه برخی نهادها و حتی افراد به خود اجازه می‌دهند، با نصب كردن میله، ورود موتورسیكلت‌ها به پیاده‌روها را به خیال خود محدود كنند، اما نمی‌دانند با این تخلف آشكار خود چه آسیبی به معلولان، نابینایان و دیگر افراد ویژه وارد می‌كنند.

این داستان آن جایی ناامید كننده می‌شود كه نیروی انتظامی بهشهر هم در دو طرف در ورودی این ارگان این میله‌ها را نصب كرده است.

این اقدام اگر چه مانع تردد موتوسیكلت‌ها به پیاده‌راه می‌شود اما دیگر نتیجه آن، اجبار ویلچرسواران یا حتی مادران دارای كالسكه بچه به تردد در خیابان اصلی می‌شود. در این شرایط اگر حادثه و تصادفی رخ دهد چه كسی پاسخگو خواهد بود؟

این‌گونه است كه مناسب‌سازی پیاده‌روها در حد همان آرمان و آرزو باقی مانده و بعید است به این زودی‌ها بتوان نسبت به عملی كردن این قوانین امیدوار بود.

رئیس اداره بهزیستی بهشهر یكی از رؤسای ادارات معترض به این‌گونه رفتارهاست.

مصطفی رجبی در گفت‌وگو با ایرنا از بی‌توجهی ارگان‌ها و ادارات مسئول برای مناسب‌سازی فضاهای شهری و تردد بسیار سخت و دشوار معلولان و نابینایان از معابر شهری انتقاد كرد.

متاسفانه این نارسایی‌ها، موجب وارد شدن آسیب‌های فراوان به معلولان و نابینایان شده و صدای این قشر هم به جایی نمی‌رسد.

وی اظهار كرد: یكی از مشكلات فراوان این قشر، تجاوز فراوان برخی افراد فرصت‌طلب به پیاده‌روها و معابر همگانی است. به عنوان مثال، پهن شدن بساط برخی دستفروشان در پیاده‌روها در موارد بسیاری موجب برخورد معلولان و به ویژه نابینایان با این اموال و به تبع آن كتك خوردن‌های فراوان این افراد از دستفروشان شده است.

رجبی خاطرنشان كرد: این صدمه دیدن‌ها و آسیب رساندن‌ها به معلولان بهشهری داستان بی‌‌پایان و تلخی است كه فقط همت و همكاری بیشتر مسئولان شهری می‌تواند نقطه پایانی بر این معضلات دلخراش باشد.

وی گفت :علاوه بر آن، متاسفانه خیابان‌ها و معابر شهر برای تردد معلولان مناسب نیست و این افراد همواره در هنگام تردد با مشكل مواجه شده و با خطرات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی بهشهر گفت: پیاده‌روهای نامناسب و فاقد مسیر ویژه برای حركت نابینایان، وجود موانع فراوان در پیاده‌راه برای حركت معلولان، نبود مكان‌های استراحت در خیابان‌ها برای سالمندان و چندین مشكل و كمبود دیگر، موجب فاصله گرفتن این افراد از دیگر افراد جامعه می‌شود.

بخش دردناك این ماجرا آنجاست كه دقیقاً در مجاورت ورودی این اداره، پیاده‌رو‌ها با نصب میله‌ها مسدود شده كه این اقدام اگرچه با هدف جلوگیری از ورود موتوسیكلت‌ها انجام شده اما معلولان با بیشترین مشكل برای تردد روبه‌رو شده‌اند.

پیاده‌روها در تسخیر مغازه‌داران

تردیدی وجود ندارد كه اجرا نشدن قوانین مرتبط با سد معبر، مغازه‌داران بهشهری را به این باور رسانده كه پیاده‌راه، بخشی از مغازه‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

بدون اغراق در برخی از خیابان‌های بهشهر، عابران مجبورند برای آن كه با بارهای پهن شده در پیاده‌روها برخورد نكنند، راه خود را به سمت خیابان اصلی كج كنند.

دامنه این تخلف آنقدر زیاد است كه به نظر می‌رسد هیچ ارگانی در بهشهر در خود توان مقابله با این قانون شكنی‌ها را نمی‌بینند و به همین دلیل این مغازه‌داران متخلف به حال خود رها شده‌اند.

این مغازه‌داران هم با توجه به افزایش دامنه قدرت خود، به تجاوز در پیاده‌روها رضایت نداده و اخیراً آن‌ها تلاش برای ممانعت از پارك خودروها مقابل مغازه خود را آغاز كرده‌اند.

این مغازه‌داران، برای رسیدن به این هدف خود یا بخشی از بار مغازه یا وسیله‌ای مانند جعبه‌های چوبی، چهارپایه و مانند آن را مقابل مغازه خود می‌گذارند تا اگر خود نیاز به پارك خودرو داشتند، این وسایل را از سر راه بردارند.

مسئول این قانون‌شكنی‌ها كیست و چه ارگان و نهادی باید با آن‌ها برخورد كند؟ اگر شهروندی بخواهد ماشین خود را با برداشتن این وسایل پارك كند، بدون شك این كار آغازگر یك درگیری فیزیكی با مغازه‌دار خواهد بود.

اگر هم تصمیم بگیرد كنار این وسایل پارك كند كه با جریمه راهنمایی و رانندگی به دلیل پارك دوبل مواجه خواهد شد.

بخش دیگر متخلفان پیاده‌روهای بهشهر را بانك‌ها و مؤسسات مالی تشكیل می‌دهند.

دستگاه‌های خودپرداز وسیله‌ای بسیار مطلوب برای انجام فعالیت‌های بانكی است. روز به روز هم بر تعداد آن‌ها در بهشهر افزوده می‌شود. اما مشكل آن جاست كه بانك‌ها برای نصب این دستگاه‌ها، به حریم پیاده‌روها تجاوز كرده و عابر بانك‌ها را در مسیر حركت عابران پیاده نصب می‌كنند. اقدامی كه به دفعات منجر به برخورد عابران با آن‌ها و مصدومیت چند شهروند بهشهری شد.

فرماندار بهشهر در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: حل مشكل سد معبر توسط افراد قانون شكن به دلیل تبعات منفی آن در جامعه، ضروری است.

محمدتقی نورزاد اظهار كرد: متأسفانه حضور مداوم این افراد در خیابان‌های بهشهر، موجب بروز حوادث و اتفاقات ناخوشایندی می‌شود كه باید هر چه سریع‌تر از گسترش بیشتر این بی قانونی‌ها جلوگیری شود.

وی افزود:علاوه بر دستفروشان، پارك خودروها در پیاده‌راه، حركت خطرآفرین موتوسیكلت‌ها و انجام حركات آكروباتیك در خیابان‌ها و معابر و تخلیه نخاله‌ها در برخی نقاط شهر، از دیگر مصادیق سد معبر است كه لازم است برنامه‌ریزی مناسبی برای جلوگیری از این اقدامات انجام شود.

فرمانده انتظامی بهشهر هم بر لزوم ساماندهی هرچه بیشتر دستفروشان در خیابان‌ها و معابر اصلی این شهر با هدف رفع اخلال موجود در رفت و آمد مردم و خودروها تاكید كرد.

سرهنگ محمدولی مرادی به وجود این مشكل اشاره كرد و گفت: نیروی انتظامی با اخلالگران نظم برخورد می‌كند اما برای رسیدن به این اهداف، لازم است دیگر ارگان‌های شهری از جمله شهرداری، همكاری بیشتری با این مجموعه داشته باشند.

فرمانده انتظامی بهشهر افزود: با اجرای طرح‌های در دست اقدام، برخی از مشكلات و معضلات ریشه‌ای بهشهر مانند حضور فراوان دستفروشان و سد كنندگان معابر در خیابان‌های پرتردد و شلوغ برطرف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی بهشهر نیز گفت: حضور فراوان دستفروشان در معابر و خیابان‌های اصلی بهشهر یكی از دغدغه‌های اصلی دست‌اندركاران شهری است كه باوجود تلاش‌های فراوان تاكنون چاره‌ای برای حل این مشكل اندیشیده نشده است.

اسفندیار اسدی افزود: این افراد مشكلات زیادی برای مردم و رانندگان ایجاد كرده‌اند و برهمین اساس لازم است با همكاری فرمانداری و نیروی انتظامی و ستاد رسیدگی سد معبر، از ادامه فعالیت این افراد جلوگیری شود.

تجاوز به حقوق دیگران از روش‌های ناپسند و غیراخلاقی است كه متاسفانه برخی نه تنها از انجام آن هیچ ابایی ندارند، بلكه همواره خود را صاحب حق و حقوق دانسته و در سایه نبود نظارت و برخورد قانونی , پا را از گلیمی كه قانون برایشان گسترانیده فراتر گذاشته و به حریم شهروندان تجاوز می‌كنند.ك/4

7331/1899