۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸
کد خبر: 81679516
T T
۰ نفر
جريان آب كشاورزي سد سفيدرود گيلان مردادماه قطع مي شود

رشت - ايرنا - مدير عامل شركت سهامي آب منطقه اي گيلان اعلام كرد : جريان آب كشاورزي سد سفيدرود در هفته اول مردادماه قطع مي شود.

سيف الله آقابيگي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : از امروز هفتمين مرحله آبگذاري كانال هاي آب كشاورزي در گيلان آغاز مي شود و با پايش وضعيت جوي و سنجش نياز اراضي شاليكاري در نقاط مختلف گيلان در روزهاي آينده ادامه مي يابد.

وي اظهارداشت : طي شش مرحله آبگذاري اراضي شاليزاري استان در سال زراعي جاري ، 906 ميليون متر مكعب آب كشاورزي از محل سد سفيدرود تامين و مديريت شده است.

وي خاطرنشان كرد : در پايان دوره آبگذاري مرحله هفتم 50 ميليون مترمكعب آب در مخزن سد سفيدرود باقي مي ماند.

وي افزود : مجموعه مديران آب استان تمام توان و تلاش خود را در سال زراعي جاري بكار گرفتند تا با توجه به كمبود آب همه اراضي از آب لازم برخوردار شوند.

وي از كليه شاليكاران استان خواست در مدت باقيمانده از دوره زراعي فصل آبياري مساعدت لازم را در همراهي با مديريت استان در جهت استفاده از تمامي ظرفيت آبي براي آبرساني به اراضي بالا دست و پايين دست بكار گيرند تا سال زراعي جاري فصل پر محصولي براي همه كشاورزان استان باشد.

سد سفيدرود در دهه 40 بر روي رودخانه سفيدرود با ظرفيت اسمي يك ميليارد و 800 ميليون متر مكعب آب احداث شده است كه هم اكنون آورده اين سد به دليل برداشت ديگر استانها از حوضه آبريز و انباشت رسوبات به حدود يك ميليارد متر مكعب در سال كاهش يافته است.

سدسفيدرود از زمان تاسيس تاكنون تامين آب شرب و كشاورزي گيلان را برعهده داشت ولي با بهره برداري از سد آيت الله بهجت در سي ديماه سال گذشته ، از آب اين سد فقط به منظور كشاورزي استفاده مي شود.

تامين آب مورد نياز 171 هزار هكتار از 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري استان گيلان به ذخيره اين سد بسته است.

فصل كشت و كار برنج در گيلان از اواخر اسفند هر سال آغاز و در شهريورماه به پايان مي رسد.ك/3

6029/6070