۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۴
کد خبر: 81685107
T T
۰ نفر
ژاپن از آمريكا هواپيماي نظامي وي 22 اوسپري مي خرد

تهران - ايرنا - خبرگزاري كيودوي ژاپن روز چهارشنبه در گزارشي اعلام كرد كه توكيو موافقت كرده است، پنج فروند هواپيماي پيشرفته نظامي 'وي-22 اوسپري' از آمريكا بخرد.

اين گزارش به نقل از گزارش روز گذشته وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد كه قرار است توكيو اين هواپيماهاي حمل و نقل نظامي كه قادر به انجام پرواز عمودي و گردشي هستند را به عنوان نخستين فروش صادراتي آمريكا از آن كشور به مبلغ 333ميليون دلار خريداري كند.

براساس اين گزارش، ژاپن قرار است براساس طرحي براي افزايش توان رزمي و دفاعي خود با هدف دفاع از جزاير مورد مناقشه با چين، در نخستين مرحله تا سال 2019 ، هفده فروند از اين هواپيما ها را به نيروهاي ارتش خود اضافه كند.

اين هواپيماهاي پر سرعت با بالهاي ثابت و در عين حال شبيه به بالگرد در آوريل 2019 در فرودگاه ساگا در جزيره كيوشو در جنوب غرب كشور مستقر خواهند شد.

براساس اين گزارش، اگرچه معلوم نيست قيمت اين هواپيماها شامل تجهيرات جانبي آن نيز مي گردد يا خير، اما توكيو 418 ميليون دلار (آمريكا) براي خريد اين پنج فروند تخصيص داده است.

اين گزارش حاكي است كه دولت آمريكا نيز پيشتر به كنگره اين كشور اعلام كرده بود قصد دارد اين هواپيماها را به همراه چهل موتور هواپيما و قطعات نظامي ديگر تا ماه آينده به مبلغ سه ميليارد دلار به ژاپن بفروشد.

ناگفته نماند سانحه مرگبار فروردين ماه گذشته سقوط هواپيماي اوسپري متعلق به تفنگداران آمريكايي در هاوايي موجب شده بود تا مقامات ژاپني در استفاده از اين نوع هواپيماها در ژاپن مردد شوند.

وزارت دارايي ژاپن در 19 ارديبهشت اعلام كرد: ميزان بدهي هاي دولت اين كشور در پايان ماه مارس به رقم بي سابقه هزار و 53 تريليون و 400 ميليارد ين معادل هشت هزار و 780 ميليارد دلار رسيده است.

بسياري از منابع خبري گرچه بخشي از افزايش بدهي دولت ژاپن را به واردات انرژي از خارج بعد از فاجعه اتمي فوكوشيما و تعطيلي برخي نيروگاههاي هسته اي در اين كشور نسبت مي دهند، اما خريدهاي هنگفت نظامي ژاپن از آمريكا نيز از مواردي است كه بدون شك نمي توان تاثير آن را در افزايش بدهي هاي دولتي ژاپن ناديده گرفت .

دولت ژاپن در راستاي راهبرد امنيت ملي خود و آنچه كه نگراني از برخوردهاي احتمالي با برخي همسايگان اين كشور نام برده شده، همچنان قصد خريد تسليحات نظامي جديد از آمريكا را دارد.

حتي گفته شده، شينزو آبه نخست وزير ژاپن تلاش زيادي دارد تا كشورش به قدرت نظامي سابق خود در دوران جنگ جهاني دوم بازگرداند.

وي به منظور تحقق اين هدف علاوه بر تغيير در قانون اساسي كشور، تجهيز ارتش اين كشور به تسليحات پيشرفته نظامي را نيز مد نظر دارد.

در جديدترين توافق، منابع خبري آمريكا در ارديبهشت ماه بود كه واشنگتن به منظور حفظ بازار تسليحاتي خود در شرق آسيا، موافقت خود را براي فروش جنگ افزارهاي جديد به ژاپن اعلام كرده و اين كشور به زودي تعداد قابل توجهي از هواپيماهاي مدرن نظامي خود را تحويل توكيو مي دهد.

وزارت دفاع آمريكا با تاييد اين خبر گزارش داد كه در اولين مرحله از فروش سلاحهاي نظامي، فروش 17 فروند هواپيماي شناسايي و عمود پرواز اوسپري (Osprey) به ژاپن در دستور كار قرار گرفته است.

گرچه پيش از اين مردم ژاپن به دليل نقص ايمني اين هواپيماها با استقرار 12 فروند از همين نوع از هواپيماها در پايگاههاي آمريكايي در ايواكچني و 20 فروند ديگر در پايگاه فوتنما دست به تظاهرات زده بودند، اما استيون وارن، سخنگوي پنتاگون گفته كه ايمني اين هواپيماها مورد بررسي و آزمايش قرار گرفته و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

هواپيماهاي اوسپري كه به طور گسترده اي در افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفته شده است، علاوه بر ايجاد صداهاي ناهنجار، گفته مي شود كه موجب آلودگي هاي زيست محيطي نيز مي شود.

خريد هواپيماي نظامي اوسپري از آمريكا ظاهرا اولين اقدام دولت ژاپن در خريد اقلام نظامي از آمريكا براي مدرنيزه كردن ارتش خود نبوده است، بلكه اين كشور طي سالهاي اخير تلاش هاي گسترده اي براي در اختيار داشتن تجهيزات پيشرفته از آمريكا داشته كه خريد جنگنده هاي پنهان كار «اف 35» از آن جمله است.

ضمن آنكه وزارت دفاع ژاپن پيشتر اعلام كرده بود كه برنامه هايي براي خريد «هواپيماي V-22» و پرنده هشدار زودهنگام هوابرد« E -2D» و همچنين پهپاد گلوبال «هاوك» براي ارتش اين كشور را مد نظر دارد.

اين در حالي است كه مردم ژاپن ماه گذشته نسبت به طرح بازنگري دولت ژاپن در زمينه از سرگيري روابط نظامي با آمريكا و خريدهاي تسليحاتي جديد از واشنگتن، تجمع اعتراض آميزي را مقابل دفتر شينزو آبه، نخست وزير ژاپن برگزار كردند و رويكرد آمريكا براي فروش جنگ افزارهاي خود به كشورهاي منطقه من جمله ژاپن و كره جنوبي را مغاير با صلح و ثبات منطقه دانسته و آن را محكوم كردند

آساق**1378**1144