۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81685534
T T
۰ نفر

ذخاير آب سدهاي هرمزگان 24 درصد كاهش يافته است

۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81685534
ذخاير آب سدهاي هرمزگان 24 درصد كاهش يافته است

بندرعباس- ايرنا- مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي هرمزگان با اشاره به وضعيت نامناسب منابع آب استان، گفت: ذخاير آب موجود در سدهاي استان در سالجاري در مقايسه با مدت مشابه پارسال 24 درصد كاهش داشته است.

علي اصغر رضايي روز پنجشنبه به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سد استقلال ميناب، سدهاي شميل و نيان و سد جگين مهمترين سدهاي استان هستند كه به ترتيب موجودي آب آنها 32 ميليون مترمكعب، 41 ميليون مترمكعب و 268 ميليون مترمكعب است.

وي با اشاره به كاهش 70 درصدي بارندگي در هرمزگان نسبت به سال گذشته، بيان داشت: فقط بخشي از ذخيره سد استقلال ميناب صرف آب شرب بندرعباس مي شود و از همين رو به منظور جبران كمبود منابع آب مورد نياز، بهره برداري از طرح اضطراري تأمين آب از سدهاي شميل و نيان در طول ماه گذشته انجام شد.

رضايي بيان داشت: در حال حاضر با توجه به حجم ذخيره سد استقلال، در صورت ادامه روند فعلي مصرف از سوي مردم، حداكثر تا اواخر تيرماه قادر به تأمين آب شرب مردم بندرعباس خواهيم بود.

اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: به دليل محدود بودن منابع آبي در هرمزگان به خصوص آبهاي با كيفيت مناسب ، آبخوان هاي آبرفتي موجود استان به شدت مورد بهره برداري بي رويه قرارگرفته و در حال تخليه شدن هستند.

به گفته وي اين مساله در شرايطي مي باشد كه ميزان نزولات جوي هرمزگان قادر به تغذيه ميزان برداشت شده از منابع آبي نمي باشد.

رضايي تصريح كرد: برداشت هاي بي رويه از منابع آب زيرزميني به گونه اي فاجعه آميز به بافت زمين آسيب رسانده كه نتايج و پيامدهاي ناگوار آن شور شدن ، تغيير كيفيت آب ، فرونشست زمين و تحميل خسارت هاي جبران ناپذير به زيرساخت ها و در نهايت تخليه مناطق روستايي و مهاجرت به سوي شهرها به دليل كمبود آب خواهد بود.

وي ابراز داشت: شركت آب منطقه اي هرمزگان به منظور كاهش هر چه بيشتر تبعات ناشي از بحران كم آبي پروژه هاي مهمي از جمله سيستم جمع آوري و انتقال آب از پايين دست سد شميل به بندرعباس وخمير، حفاري 12 حلقه چاه در دشتهاي نيان ،پروژه استفاده از آب سطحي حجم غير مفيد سد استقلال را اجرا و در دست آماده سازي دارد.

16سال خشكسالي و كم آبي در هرمزگان موجب خشك شدن 365حلقه چاه آب آشاميدني، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و كاهش آب 135 حلقه چاه بين 30 تا 70 درصد شده است.

استان هرمزگان با 70 درصد كاهش بارندگي در بين 31 استان كشور ،رديف آخر را به خود اختصاص داده است.ك/3

7198/6048