۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸
کد خبر: 81688134
T T
۰ نفر

تلف شدن بيش از يك هزار قطعه ماهي در مهاباد

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸
کد خبر: 81688134
تلف شدن بيش از يك هزار قطعه ماهي در مهاباد

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: بيش از يك هزار قطعه ماهي بر اثر آلوده شدن قسمتي از آب رودخانه در نزديكي روستاي 'كوتر' اين شهرستان به مواد شيميايي تلف شدند.

كامران حسيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين حادثه در اثر استفاده از مواد شيميايي براي صيد ماهي در قسمتي از آب رودخانه در نزديكي روستاي كوتر اتفاق افتاده است.

افزود: در اين حادثه بيش از يك هزار قطعه ماهي و صدها قطعه از ديگر گونه هاي آبزي و كنار آبزي بر اثر مسموميت به مواد شيميايي تلف شدند.

وي اضافه كرد: تيمي از كارشناسان اين اداره براي بررسي وضعيت به محل اعزام شده اند و تلاش براي شناسايي عامل يا عاملان اين حادثه در جريان است .

حسيني گفت: بر اثر استفاده از مواد شيميايي، آب بخش عميق رودخانه به ابعاد شش در 150 متر آلوده شده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: هر چند تاكنون مشخص نشده كه متخلفان چه ماده اي را در آب ريخته اند، اما با توجه به تلف شدن ساير گونه هاي ديگر از جمله قورباغه و خرچنگ به احتمال زياد از يك ماده شيميايي بسيار قوي استفاده شده است.

حسيني افزود: استفاده از مواد شيميايي براي صيد ماهي اقدامي غيرمعمول و غير قانوني بوده كه باعث تلف شدن دسته جمعي ماهي هاي كوچك و بزرگ شده و خسارات بسيار زيادي به محيط زيست و اكوسيستم منطقه وارد مي كند.

وي با هشدار نسبت به عدم مصرف اين ماهي ها اضافه كرد: مسموميت ماهي ها بر اثر مواد شيميايي باعث مي شود كه اين مواد وارد بافت ماهي شده و در صورت مصرف ماهي هاي تلف شده توسط انسان احتمال مسموميت نيز وجود دارد.

حسيني از اهالي اين روستا و گردشگران نيز خواست تا از بين رفتن اثرات اين مواد شيميايي از آب قسمت آلوده براي مصارف انساني و دامي استفاده نكنند.

وي اظهار كرد: سال گذشته نيز در يكي از روستاهاي بخش خليفان اين شهرستان يك صياد متخلف با استفاده از سموم اقدام به صيد ماهي كرده بود كه اين فرد متخلف شناسايي و به دستگاه قضايي معرفي شد.

رودخانه كوتر مهاباد يكي از دو سرشاخه رودخانه اين شهر است كه از ارتفاعات اين شهرستان سرچشمه گرفته و پس از طي مسافتي وارد سد مهاباد مي شود.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

3020/6185/2093