ظرفيت هاي مازندران و منگستائو قزاقستان براي توسعه مبادلات تجاري بي نظير است

ساري - ايرنا - استاندار مازندران گفت : ظرفيت هاي مازندران و منگستائو قزاقستان براي توسعه مبادلات تجاري بي نظير است.

به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران ربيع فلاح شامگاه دوشنبه در ديدار با استاندار منگستائو قزاقستان به برگزاري مناسب نمايشگاه جمهوري اسلامي در اكتائو اشاره و گفت : اينگونه نمايشگاهها مي تواند موجب حضور موثر و مفيد تجار و فعالان اقتصادي ايران در قزاقستان شود .

وي ضرورت توسعه و تعميق روابط دو كشور دوست و صميمي ايران و قزاقستان را مورد تاكيد قرار داد و گفت : محصولات باغي مازندران با هر نوع استاندارد و كيفيتي مي تواند در قزاقستان مورد استفاده قرار گيرد .

وي ابراز اميدواري نمود تا بخش خصوصي دو طرف به طور فعال در عرصه روابط تجاري و اقتصادي حضور يابند و تصريح نمود : مازندران رتبه برتر توليد مرغ و تخم مرغ ايران را دارد و مي تواند در زمينه آبزي پروري و پرورش ميگو ، اصلاح نژاد و آموزش نيروهاي انساني و صادرات خدمات فني و مهندسي به طور گسترده وارد عمل شود .

وي از استاندار منگستائو خواست تا براي ايجاد خط پروازي ساري – آكتائو مساعدت ويژه نمايد و گفت : با عنايت به اينكه سفر نظربايف رئيس جمهور قزاقستان را به ايران در پيش رو داريم اميدواريم به گونه اي عمل كنيم تا چند پروژه مشترك تا زمان حضور ايشان در ايران اجرايي شود .

وي خواستار امضا توافقنامه بين اتاق بازرگاني دوطرف براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي شد و گفت : ظرفيت هاي مازندران و منگستائو براي توسعه مبادلات تجاري بي نظير است.

در اين ديدار آليك آيداربايف استاندار مانگستائو از حضور استاندار مازندران و تيم اقتصادي مازندران در آكتائو تقدير و تشكر نمود و گفت : ما هم خوشحال مي شويم تا روابط تجاري و اقتصادي بين دو استان را توسعه دهيم .

وي تصويب قطعنامه رفع تحريمها را در شوراي امنيت تبريك گفت و تصريح كرد اميدواريم با لغو تحريمها روند مثبت مبادلات تجاري بين دو كشور دوست ايران و قزاقستان را شاهد باشيم .

وي گفت : مازندران مي تواند از زمين و امكانات آكتائو براي توسعه صادرات استفاده نمايد و ما در اين زمينه نهايت همكاري را خواهيم كرد.

آيداربايف تصريح نمود : تجار مازندراني مي توانند از امكانات انبار و سردخانه هاي مجهز اكتائو براي صادرات محصولات باغي استفاده كنند .

وي از ايجاد پالايشگاه براي توليد فرآورده هاي نفتي در منگستائو خبر داد و گفت : ما اميدواريم بتوانيم از فرصت ايران براي ترانزيت فرآوردهاي نفتي بيشتر استفاده كنيم .

وي گفت با احياي مسير جاده ابريشم فرصت مناسبي براي افزايش مبادلات تجاري بين دو كشور فراهم خواهد شد.ك/1

6097