به گزارش روز سه شنبه ايرنا از ENGADGET، شركت سهامي عام گوگل گزارش مالي خود در سه ماهه دوم سال 2015 را منتشر كرد، براساس اطلاعات ارائه شده اين كمپاني موفق شد تا در طول اين فصل درآمدي 17.7 ميليارد دلاري را بدست آورد كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 11 درصدي و در مقايسه با فصل گذشته نشان از رشدي 3 درصدي دارد.
با توجه به اينكه گزارش گوگل فراتر از پيشبينيهاي صورت گرفته از سوي كارشناسان وال استريت بود، سهام گوگل 11 درصد رشد را نشان داده است. اطلاعات ارائه شده توسط گوگل نشان از اين دارد كه تبليغات در موبايل و همچنين يوتيوب نقش كليدي را در بالا رفتن درآمد گوگل ايفا كردهاند.
اگرچه گوگل اعداد مربوط به گزارش مالي خود را بصورت جزئي ارائه نكرده، اما گفتههاي دست اندركاران آن نشان از اين دارد كه فاصله درآمد حاصل از تبليغات بخش موبايل با دسك تاپ روز به روز كمتر ميشود.
اخيرا بسياري از كمپانيها به سمت استفاده از تبليغات در عرصهي موبايل رفتهاند و همين امر، موجي را در اين بخش ايجاد كرده كه نتيجهي آن سرازير شدن دلارهاي تبليغاتي به سمت گوگل است.
مدير تجاري گوگل در اين خصوص گفت: در بيش از 10 كشور تعداد جستجوهاي انجام شده در موبايل بيش از دسك تاپ است، با توجه به اين موضوع است كه گوگل در حال تجميع منابع خود براي ايجاد تجربه بهتري در زمان استفاده از جستجو در موبايل است.
اميد كردستاني با اشاره به اين موضوع كه بيش از 30 درصد از جستجوهاي صورت گرفته در بخش موبايل شامل جستجو براي اطلاعات مرتبط با موقعيت مكاني است؛ گفت: در واقع كاربران در پي كسب اطلاعات از محيط پيرامون خود هستند كه اين اطلاعات شامل محل رستورانها، فروشگاهها و پمپ بنزينها است.
وي اضافه كرد: هنگامي كه كاربران با استفاده از گجتهاي موبايل خود به جستجو ميپردازند، انتظار دارند نتايج سريع و كاربردي دريافت كنند، اما گوگل تنها در زمينه جستجو سرمايهگذاري نكرده بلكه غول جستجو در شاخههاي ديگري نيز سرمايهگذاري كرده تا كاربراني را كه از گوگل براي جستجو استفاده نميكنند، به سمت خود جذب كند.
كردستاني به تلاشهاي گوگل براي ارائهي سرويسهايي نظير Google Photos، Now On Tap و Android Pay اشاره كرد و گفت: براساس اطلاعات ارائهي شده گوگل پلي نيز بهعنوان پلتفرم بازيهاي موبايل رشد بسيار پرشتابي را شاهد است. يكي ديگر از مواردي كه در مورد افزايش درآمد گوگل ميتوان به آن اشاره كرد، رشد بيش از انتظار درآمد اين كمپاني از يوتيوب است.
به گفته وي، اخيرا تبليغات موسوم به Trueview يا همان تبليغات پيش از پخش كليپهاي ويديويي كه در يوتيوب مورد استفاده قرار ميگيرد رواج يافته و همين امر درآمد غول جستجو را بسيار افزايش داده است.
مدير تجاري گوگل گفت: يوتيوب رشدي 16 درصدي را تجربه كرده و ميزان بازديد از اين سرويس با استفاده از گجتهاي موبايل به دو برابرافزايش يافته است.
وي با اشاره به كاهش هزينه سرويس به ازاي هر كليك، گفت: اما در مقابل با افزايش بازديد، تعداد دفعاتي كه يك تبليغ نمايش داده شده، بصورت فزايندهاي افزايش يافته است، يكي از ويژگيهاي تبليغات Trueview اضافه شدن خودكار اطلاعات محصول و قيمت آن به تبليغات ويديويي است.
كردستاني ادامه داد: تعداد تبليغات كنندگاني كه تمايل به استفاده از يوتيوب دارند، تا 40 درصد افزايش يافته و مبلغي كه براي تبليغ صرف ميشود، 60 درصد رشد نشان داده است.
وي با اشاره به اينكه ميانگين دقايق بازديد از يوتيوب 40 دقيقه بوده است، افزود: مخاطبان اين سرويس نيز كه بين 18 تا 49 سال سن دارند بيشتر روي گجتهاي موبايل به اين سرويس مراجعه ميكنند.
مدير تجاري شركت گوگل گفت: اين شركت در حوزههاي ديگري نيز سرمايهگذاري كرده كه با توجه به نوپا بودن اين بخشها احتمالا نبايد بزودي در انتظار پولسازي اين بخشها باشيم.
** خلاصه ي گزارش عملكرد مالي گوگل در سه ماهه دوم سال 2015
-- درآمد: 17.7 ميليارد دلار؛ 11 درصد رشد نسبت به سال گذشته
-- سود خالص: 3.93 ميليارد دلار
-- درآمد از سايتهاي متعلق به گوگل: 12.4 ميليارد دلار؛ رشد نسبت به سال گذشته 13 درصد
-- رشد درآمد از راه تبليغات كليكي: 18 درصد نسبت به سال گذشته
-- كل هزينهي گوگل در اين فصل: 6.32 ميليارد دلار
-- كارمندان جديد اين شركت بزرگ درحوزه فناوري در مقايسه با سال گذشته: 8500 نفر افزايش داشته است، در حال حاضر نزديك به 60 هزار نفر در گوگل مشغول به كار هستند.
اقتصام(2) 1836**1558
تهران - ايرنا - گوگل در سه ماهه دوم سال 2015 موفق به كسب درآمدي بالغ بر 17.7 ميليارد دلار شده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد و در مقايسه با فصل گذشته 3 درصد رشد داشته است.