۳ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۱
کد خبر: 81693555
T T
۰ نفر
زمينه توسعه تجارت با انجام توافقات هسته اي سهل شده است

ساري-ايرنا-رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن و كشاورزي مازندران گفت: با انجام توافقات هسته اي زمينه تجارت براي توسعه روابط اقتصادي سهل شد و از تجار ايراني استقبال خوبي مي شود.

عبدالله مهاجر جمعه شب پس از بازگشت از سفرچهار روزه هيات اقتصادي مازندران از كشور قزاقستان در محل فرودگاه دشت ناز ساري به خبرنگاران افزود: براي نخستين بار استانداران و روساي اتاق هاي بازرگاني مازندران و منگستائو موظف شدن تا هر ماه روند توافقات اقتصادي را مورد بررسي و مشكلات را مرتفع كنند.

وي با بيان اينكه استقبال مسوولان دولتي و تجار بخش خصوصي قزاقستان از مسوولان دولتي و بازرگانان مازندراني بي نظير بوده است، اظهار داشت: اهميت خارج شدن ايران از تحريم هاي بين المللي و اثرگذاري توافقات هسته اي براي بازرگاناني كه تمايل روابط اقتصادي با ايراني ها را دارند را در كشور قزاقستان مشاهده كرديم.

رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن و كشاورزي مازندران از حضور و برگزاري نشست هاي كارشناسي و اثر گذار ربيع فلاح استاندار مازندران با مسوولان قزاقستاني به ويژه استاندار منگستائو قدر داني كرد و گفت: در حال حاضر زمينه براي توسعه روابط تجاري براي بازرگانان در تمامي حوزه ها به ويژه انتقال ارز مهيا شده است.

مهاجر ايجاد خط پروازي اكتائو- آستارا - ساري را يكي از مهمترين توافقات سفر هيات اقتصادي مازندران به قزاقستان عنوان كرد و ادامه داد: تجار مازندراني بيش از 100ميليون دلار قرار داد صادرات و واردات محصولات كشاورزي ، مصالح ساختماني و خدمات فني و مهندسي امضا كردند.

رييس اتاق بازرگاني مازندران تصريح كرد: مسوولان دولتي وظيفه خود را به درستي انجام دادند و امروز بازرگانان بايد از فرصت بدست آمده اي كه دولت تدبير و اميد براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري بين المللي فراهم كرده است، استفاده كنند.

با توجه به اشتراكات فرهنگي و تاريخي و با اعتقاد به اراده راسخ رؤساي جمهور دو كشور ايران و قزاقستان به توسعه همه جانبه روابط ، آليك آيداربايف استاندار مانگستائو جمهوري قزاقستان و ربيع فلاح جلودار استاندار مازندران جمهوري اسلامي ايران تفاهم نامه اي را در ده ماده امضا نمودند.

آماده سازي تجهيزات و ارتقا سطح ارائه خدمات متقابل دو استان به منظور سرمايه گذاري مشترك در بندر آكتائو استان مانگستائو و بندر اميرآباد استان مازندران و مناطق ويژه اقتصادي تابعه و توسعه تجارت و تبادل تجربيات و فناوري ها در زمينه هاي اقتصادي، انرژي، نفت، گاز، فرآورده ها و محصولات شيميايي و پتروشيمي، خودروسازي، كشتي سازي، تعمير كشتي ها، صنايع تبديلي، محصولات كشاورزي و دامي (مركبات، مرغ، خوراك دام و طيور)، ساختمان و صنعت آب از جمله آب شيرين كن از جمله موارد توافق شده در اين تفاهم نامه است .

استاندار مازندران در راس هيات اقتصادي و تجاري دوشنبه گذشته به استان منگستائو قزاقستان سفر كرد و جمعه شب به ساري بازگشت كردند.ك/3

6990/6097