۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴
کد خبر: 81698249
T T
۰ نفر
رييس امور آب: 20 حلقه چاه غيرمجاز در مراغه مسدود شد

مراغه - ايرنا – رييس امور آب مراغه از مسدود شدن 20 حلقه چاه غيرمجاز در اين شهرستان طي سال جاري خبر داد.

عبدالله فرماني، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين چاه ها در راستاي حفظ و صيانت از منابع آب اين شهرستان و تلاش و پيگيري همكاران اين امور و گروه هاي گشت و بازرسي، پس از شناسايي با صدور حكم قضايي و همكاري نيروي انتظامي، مسدود است.

وي با بيان اينكه در ارتباط با حفر چاه هاي غيرمجاز نيز سه نفر در بازداشت نيروي انتظامي اين شهرستان هستند، اظهار كرد: براي تمامي موارد گزارش شده در خصوص برداشت هاي غيرمجاز، در مراحل اوليه اخطار صادر شده است.

رييس اداره امور آب مراغه گفت: در راستاي مقابله با حفاري هاي غيرمجاز توسط دستگاه هاي متصل به تراكتور نيز در سال جاري با همكاري نيروي انتظامي تعداد 11 دستگاه توقيف شده كه اين اقدام در نوع خود بي نظير است.

فرماني، ادامه داد: در ارتباط با برداشت هاي غيرمجاز از منابع آبي در سال جاري، تعداد دو مورد توقيف موتور برق و موتور پمپ در اراضي روستاهاي سرج و يارشهري انجام شده و 35 مورد برداشت آب غيرمجاز از رودخانه چوان چاي مورد بازديد قرار گرفته و اخطاريه هاي لازم صادر شده است.

وي گفت: ماموران آبياري و گروه هاي گشت و بازرسي اين اداره در حين گشت زني، 20 مورد برداشت آب از رودخانه در اراضي روستاهاي ينگجه و قراتلو مشاهده و اين موارد طي شكواييه هايي به مراجع قضايي معرفي شده اند.

رييس اداره امور آب مراغه يادآوري كرد: در سال جاري به دليل عدم آبگيري كامل سد علويان و كاهش روان آب و ورودي، ميزان آب اين سد به حدود 20 درصد به نسبت سال نرمال رسيد كه با اعمال مديريت توزيع، تاكنون آب تمامي اراضي تحت پوشش تامين شده و با تنش آبي در حوزه آبريز اين سد مواجه نشده ايم.

فرماني با اشاره به اينكه هم اكنون سطح آبياري تحت پوشش شبكه سد علويان حدود شش هزار تا شش هزار و 500 هكتار است گفت: حجم كلي مخزن سد علويان 60 ميليون متر مكعب بوده كه سه ميليون متر مكعب آن حجم مرده مي باشد و در سال زراعي جاري حداكثر پرشدگي اين سد به 48 ميليون مترمكعب رسيد.

وي ادامه داد: تامين نيازهاي شرب و صنايع از اولويت هاي اول و دوم وزارت نيرو بوده و هر سال اين نياز شهرستان تامين مي شود.

فرماني، اظهار كرد: در سال جاري با وجود افزايش برداشت شركت آب و فاضلاب مراغه از مخزن سد، تا پايان سال براي تامين نيازهاي اعلامي برنامه ريزي انجام شده و اميد است در اين ارتباط مشكلي پيش نيايد.

شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.

3034/8023/6183