۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۳
کد خبر: 81698723
T T
۰ نفر
يك مسوول دامپزشكي خوزستان: زنبورهاي خوزستان با خشكسالي كوچ مي كنند

اهواز- ايرنا- رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي طيور و زنبور عسل اداره كل دامپزشكي خوزستان نسبت به كاهش جمعيت و مهاجرت زنبورها در اثر وقوع خشكسالي در اين استان هشدار داد.

بهمن جوشن روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا ، با اشاره به تبعات خشكسالي در خوزستان گفت: كاهش پوشش گياهي و منابع غذايي باعث كاهش توليد عسل مي شود؛ از سوي ديگر اختلال در تغذيه، پروتيين بدن زنبور را كم، و زنبورها دچار فقر غذايي مي شوند كه اين مساله آنها را مستعد ابتلا به بيماري مي كند.

وي افزود: از آسيب هايي خشكسالي براي زنبورهاي خوزستان، پديده كاهش جمعيت يا 'سندروم CCE' است.

جوشن توضيح داد: اين سندروم كه در دنيا مطرح است شامل مجموعه عواملي است كه باعث بروز تنش و استرس در زنبورها شده و در نتيجه آن زنبورها از كندوها مهاجرت مي كنند.

وي گفت: با كاهش منابع غذايي پرنده هاي زنبورخوار نيز به زنبورها هجوم مي آورند و زنبور به غذاي اصلي آنها تبديل مي شود كه اين مساله نيز آنها را تهديد مي كند.

جوشن، از ديگر تبعات خشكسالي را وقوع پديده ريزگردها در خوزستان دانست و افزود: طوفان هاي گرد و غبار نيز جمعيت و فعاليت زنبورها و در نتيجه توليد عسل را كاهش مي دهد.

وي خوزستان را يكي از 10 استان برتر كشور در توليد عسل و پرورش زنبور عنوان كرد و گفت: پايش هاي دوسال گذشته (در فصول بهار و پاييز) نشان مي دهد كه بيماري در زنبورهاي خوزستان كمتر از حد استاندارد است و به عبارتي خوزستان جزو استان هاي پاك است.

وي اظهار كرد: زنبورستان هاي خوزستان در سال 93 به نسبت سال 92 ، 12 درصد و توليد عسل اين استان نيز در همين زمان 39 درصد افزايش يافته است.

وي گفت: مشكل زنبورهاي خوزستان بيماري و تلفات در كندوها نيست بلكه كاهش جمعيت و مهاجرت آنها به دليل خشكسالي است كه در شهرستان هاي شمالي خوزستان مانند مسجدسليمان، باغملك، ايذه و هفتكل اتفاق افتاده است.

جوشن، تامين نهاده ها و نياز زنبورداران و مساعدت آنها را در كاهش آسيب هاي زنبورستان هاي خوزستان موثر دانست و افزود: توجه به اسكان زنبوردارها و جلوگيري از تراكم آنها در يك منطقه مي تواند تهديدات را كم كند.

وي توصيه كرد: زنبورداران درباره مشكلات با دامپزشكان مشورت كنند تا مراقبت بهتري اعمال كنند؛ به طور مثال در برخي زنبورستان ها با استفاده از مكمل غذايي مشكل كمبود پروتيين بدن زنبورها را حل كنند.

زنبوردارها در دو بخش بومي و غيربومي در خوزستان فعاليت مي كنند. در خوزستان دو هزار و 316 زنبورستان با 210 هزار كندوي بومي وجود دارد.

پارسال يك هزار و 595 تن عسل در خوزستان توليد شد.

زنبورداران بومي خوزستان در فصل بهار به استان هاي سردسير مجاور كوچ مي كنند و در فصل پاييز به استان بازمي گردند.

7151/ 6037