۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۵۹
کد خبر: 81700477
T T
۰ نفر

قائم مقام وزير خارجه تركيه با بارزاني ديدار كرد

۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۵۹
کد خبر: 81700477
قائم مقام وزير خارجه تركيه با بارزاني ديدار كرد

آنكارا – ايرنا – همزمان با حملات هوايي فشرده نيروي هوايي ارتش تركيه در شمال عراق عليه پ.ك.ك، فريدون سينيرلي اوغلو قائم مقام وزارت خارجه تركيه روز چهارشنبه در اربيل با مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش ايرنا، سينرلي اوغلو امروز در اربيل علاوه بر مسعود بارزاني با نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق نيز پشت درهاي بسته ديدار و گفت و گو كرد.

تارنماي شبكه خبري «ئي.م.ج» كه اين خبر را منتشر كرد، اشاره اي به جزئيات بيشتري از ملاقات ها نكرده است.

سينرلي اوغلو در حالي به شمال عراق سفر كرده است كه احمد داوداوغلو نخست وزير تركيه روز شنبه هفته جاري در آنكارا گفته بود كه عمليات نيروي هوايي تركيه عليه پ.ك.ك در شمال عراق را با مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق گفت و گو كرده است.

او با اشاره به اينكه در تماس تلفني با بارزاني كه يك ساعت به طول انجاميد، آخرين وضعيت در منطقه را بحث و بررسي كرده است، افزود: اهداف عمليات ارتش تركيه در شمال عراق و چارچوب آن را براي بارزاني تشريح كرده است.

نخست وزير تركيه گفت: بارزاني نيز تركيه در انجام عمليات عليه داعش و پ.ك.ك محق دانسته و گفته است كه در اين زمينه با تركيه همبستگي دارند.

او گفت: تركيه به تماس هاي بين المللي خود در اين زمينه ادامه مي دهد و روز گذشته نيز با دبيركل نانو گفت و گوي تلفني داشته است.

وي اضافه كرد: تماس هاي شخص وي و رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه با مخاطبين خارجي خود در خصوص عمليات برون مرزي ارتش تركيه در سوريه و شمال عراق ادامه خواهد داشت.

نخست وزير تركيه در پاسخ به سووالي، عمليات ارتش تركيه عليه پ.ك.ك را به مفهوم پايان يافتن فرايند حل مساله كردي در تركيه و آتش بس ارزيابي نكرد و گفت: فرايند حل مساله كردي، فرايند استراتژيك و تاريخي است و با سخنراني اردوغان به عنوان نخست وزير وقت تركيه در سال 2005 ميلادي شروع شده است.

وي مهمترين نقطه عطف اين فرايند را خروج عناصر مسلح پ.ك.ك از تركيه در ماه مه 2013 ميلادي عنوان كرد و افزود: اين فرايند با پذيرش همگاني در جامعه تركيه همراه شد. اين يك طرح دولتي نيست، بلكه طرح حكومتي است و نظام تركيه اجازه مصادره آن را از سوي برخي از گروه هاي معارض نخواهد داد.

او در عين حال گفت: عناصر مسلحي كه قرار بود تا ماه مه 2013 ميلادي تركيه را ترك كنند نه تنها از تركيه خارج نشدند، بلكه در رويدادهاي اخير ديده شد كه آنها تا چه اندازه اين مساله را به نفع خود مصادره مي كنند. اما دولت با شكيبابي و تحمل به فرايند مردم سالاري در تركيه ادامه خواهد داد و به هيچ وجه اجازه اخلال در نظم اجتماعي و وارد كردن خلل به امنيت ملي و آسايش عمومي را نخواهيم داد.

تركيه در حالي خواهان خروج عناصر مسلح پ.ك.ك از خاك تركيه است و شمال عراق را با عنوان وجود پايگاههاي پ.ك.ك بمباران مي كند كه با واكنش دولت بغداد روبرو شده است.

حيدرالعبادي نخست وزير تركيه اين حملات را موجب تشديد تشنج در منطقه دانسته و از تركيه خواسته است حق حاكميت عراق را نقض نكند.

خاورم/2011**1144