۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۵۹
کد خبر: 81703248
T T
۰ نفر
بانوي مهابادي پس از فتح قله موستاق آتا چين به زادگاهش بازگشت

مهاباد ـ ايرنا ـ بيان فاضلي بانوي كوهنورد مهابادي پس از صعود موفقيت آميز به قله 7546 متري موستاق آتا در كشور چين روز شنبه با استقبال گرم مردم و مسوولان اين شهرستان به زادگاهش بازگشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين بانوي كوهنورد مهابادي به همراه يك تيم سه نفره از استان تهران و به عنوان نجاتگر تيم در قالب يك اردوي 25 روزه پس از فتح قله 7546 متري موستاق آتا به ميهن اسلامي بازگشت.

اين كوهنورد روز شنبه در بدو ورود به مهاباد در ورودي اين شهر با استقبال گرم و پرشور جمعي از مسوولان ، هيات كوهنوردي ، بانوان و مردم اين شهرستان وارد زادگاهش شد.

شركت كنندگان در اين آيين با اهداي چندين دسته گل و نصب بنر و پارچه نوشته از افتخارآفريني اين بانوي ورزشكار قدرداني كردند.

رييس هيات كوهنوردي مهاباد در اين زمينه گفت: اين ورزشكار مهابادي به مدت هفت ماه در 20 اردوي تداركاتي براي اعزام در تهران شركت كرده بود و سرانجام در بين 70 نفر شركت كننده به عنوان نفر برتر و عضو تيم به اين صعود اعزام شد.

طاهر پهنايي افزود: قله موستاق آتا چين يكي از قلل مرتفع جهان بوده و در بين كوهنورادن به پدر كوه يخ جهان شناخته شده و صعود از آن معادل دريافت مدال نقره آسياست.

وي اضافه كرد: اين اعزام دومين اعزام اين ورزشكار مهابادي به قلل بالاي هفت هزار متر ارتفاع و چهارمين اعزام برون مرزي اين ورزشكار براي صعود به قلل مرتفع جهان است.

وي يادآوري كرد: اين ورزشكار علاوه بر فتح قلل مرتفع سبلان ، علم كوه ، سهند و شاهو در داخل ايران ، صعود به قلل 7135 متري نان پيك هندوستان ، 5137 متري آرارات و 3970 متري كاچكار تركيه را نيز در كارنامه ورزشي خود دارد.

رييس هيات كوهنوردي مهاباد گفت: اين ورزشكار تاكنون توانسته دوره هاي متعدد كوهنوردي از جمله كارآموزي پيشرفته كوهپيمائي ، دوره پيشرفته برف و يخ ، كارآموزي پيشرفته سنگنوردي ، تكنيكهاي هيماليانوردي ، دوره صعودهاي ورزشي و دوره پزشكي كوهستان پيشرفته را نيز با موفقيت به پايان برساند.

اين بانوي مهابادي كه 28 سال سن دارد ، كوهنوردي را از 10 سال پيش در كانون كوهنوردي اوراز مهاباد شروع كرده و هم اينك نيز عضو اين كانون بوده و به عنوان دبير ورزش در مدارس اين شهرستان تدريس مي كند.

اعزام تيم هاي كوهنوردي براي صعود به قلل مرتفع جهان زير نظر فدراسيون كوهنوردي و وزارت ورزش و جوانان و با هماهنگي شوراي برون مرزي اعزام ورزشكاران انجام مي شود.

به گزارش ايرنا ، بيش از يك هزار نفر به صورت غيررسمي و 600 نفر به صورت رسمي در مهاباد در رشته ورزشي كوهنوردي در حال فعاليت هستند.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده و يكي از مهمترين قطب هاي رشته كوهنوردي در استان به شمار مي رود.ك2

3020/6185/1905