۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۰
کد خبر: 81703358
T T
۰ نفر

مداخله نظامی آنکارا، سکوت کردها و اعتراض بغداد

۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۰
کد خبر: 81703358
مداخله نظامی آنکارا، سکوت کردها و اعتراض بغداد

بغداد-ایرنا– آنکارا از کوره راه های ارتفاعات قندیل، قاطر کردها را چون اسب تراوا زین کرده و به داخل اراضی عراق خیز برداشته است، اربیل فقط نظاره گر حمله جدید برادران ناتنی است و بغداد نسبت به سیاست های بلندپروازانه نوادگان سلطان سلیمان عثمانی به شدت نگران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که منطقه این روزها، درگیر بحران ناشی از یکه‌تازی گروه تروریستی تکفیری 'داعش' است، دولت 'حزب عدالت و توسعه'، یکباره محور جنگ را از داعش به گروه شبه نظامی PKK منحرف کرده و شال و کلاه برای شمال عراق و آنکارا در حالی که خاکریزها را باید جای دیگری زد، جنگجویان حزب کارگران کرد را دستاویز حملات خود قرار داده است.

دولت ترکیه در طول سال های گذشته بارها به بهانه سرکوب عناصر حزب کارگران کرد ترکیه معروف به 'PKK' در شمال عراق مداخله نظامی کرده، اما آنچه این بار بمباران های هوایی ترکیه را از دفعات قبل متمایز کرده، سکوت کردها و در مقابل اعتراض بغداد است.

تنها موضع بارز رسمی کردها در قبال این حملات که بیش از یک هفته است آغاز شده و بامداد امروز شنبه نیز از سرگرفته شد، موضع 'مسعود بارزانی' رییس اقلیم کردستان در دیدار با معاون وزیر خارجه ترکیه در سه شنبه هفته گذشته است که آنکارا و حزب کارگران کرد ترکیه را به در پیش گرفتن گفت وگو تشویق کرد.

بارزانی در این جلسه خواستار توقف حملات هوایی و در پیش گرفتن گفت وگو و مذاکره برای حل مشکلات فی ما بین شد، اما به نظر می رسد آنکارا چندان توجهی به این درخواست نکرده و با شدت و قدرت بیشتری حملات را خود ادامه داده است.

سایت های خبری کرد امروزشنبه اعلام کردند که جنگنده های ترکیه، روستای 'زارکی' در دامنه ارتفاعات 'قندیل' را هدف قرار داده، ۶ کشته و ۷ زخمی برجای گذاشتند که رییس شورای روستا یکی از زخمی شدگان است.

در حالی که در سنوات گذشته همواره اربیل، بغداد را به خاطر مواضع ضعیف در قبال حملات آنکارا به باد ملامت می گرفت، این بار اما، برخلاف گذشته این بغداد است که با صدای بلند به ترکیه اعتراض می کند و در مقابل اربیل، با صدایی ضعیف دم از توقف حملات می زند تا جایی که برخی نسبت به این مواضع ضعیف دولت و حکومت اقلیم کردستان عراق به دیده شک و تردید نگاه می کنند.

نه دولت و نه ریاست اقلیم و نه حتی پارلمان اقلیم کردستان عراق تاکنون صدای بلندی مبنی بر توقف حملات هوایی ترکیه از کام برنیاورده اند، بلکه حتی تصور نمی شود که همانند سالیان گذشته شاهد تحریک افکار عمومی و تظاهرات و راهپیمایی کردها در اربیل و سلیمانیه و دهوک در قبال این حملات بود.

در مقابل هیات دولت عراق سه شنبه هفته گذشته، با بررسی دور جدید حملات نظامی ترکیه به شمال عراق، نسبت به تبعات این حملات و دور جدید تشدید بمباران ها هشدار داده و ضمن محکومیت این حملات، خواهان توقف فوری آن شد.

رییس کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز خواهان جلسه استثنایی پارلمان عراق جهت بررسی دور جدید حملات ترکیه به شمال عراق شد و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی عراق خوانده است.

بغداد به همین اکتفا نکرده بلکه 'ابراهیم الجعفری' سفیر آنکارا را به مقر وزارت خارجه فراخواند و نسبت به رعب و وحشتی که حملات هوایی ترکیه برای شهروندان در شمال عراق ایجاد می کند، اعتراض و بر ضرورت هماهنگی بین بغداد و آنکارا در خصوص حملات و مواضعی که هدف قرار می گیرند، تاکید کرد.

در مقابل آنکارا جام خشم خود را یکباره برسر بغداد فرو ریخت و دولت مرکزی عراق را غیر مستقیم به ناتوانی در اداره کشور متهم کرد و موضع بغداد را در قبال حملات ترکیه به شمال عراق منفی و ناامید کننده خواند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه اش که اواخر هفته گذشته پخش کرد، بغداد را در کنترل مرزهایش ناتوان خوانده و بر ادامه حملات هوایی اش به شمال عراق همزمان با جنگ علیه داعش در شمال سوریه تاکید کرده است.

'هادی العامری' فرمانده نیروهای مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' نیز انگیزه های ترکیه در مبارزه با داعش را غیر جدی خوانده و تاکید کرده است که آنکارا به بهانه حمله به عناصر حزب کارگران کرد ترکیه در حقیقت در صدد حمایت از داعش است.

رییس سازمان بدر در اظهاراتی که سایت های مختلف عراق منتشر کرده اند، گفته که مواضع ترکیه در قبال داعش تغییر نکرده، بلکه آنکارا با هدف قراردادن عناصر حزب کارگران کرد ترکیه که این روزها در نوک پیکان نبرد علیه داعش هستند، عملا در حال حمایت از تشکیلات تروریستی داعش است.

وی افزوده است: 'دولت آنکارا به عناصر پ. ک.ک حمله می کند اما دلایلی دال بر حمله به داعش نمی بینم و این سخن که ترکیه مواضع خود در قبال داعش را تغییر داده، دروغ است بلکه چون خطر کردها را در نزدیکی مرزهای خود حس کرده، دست به حملات هوایی به شمال عراق زده است. '

'سالم مشکور' از روزنامه نگاران برجسته عراق در مقاله ای که در سایت خبری 'معلومه' منتشر شده نیز نسبت به ادعای ترکیه در مبارزه با داعش شک و تردید کرده و معتقد است که ورود ترکیه به صف مبارزه علیه داعش تنها گریزگاهی برای خروج حزب عدالت و توسعه از بحران تشکیل دولت است.

وی با ابراز تعجب از حملات جدید ترکیه علیه حزب کارگران کرد افزوده است که داعش در ترکیه انفجار می کند اما آنکارا بدون درنظر گرفتن توافق صلحی که با حزب کارگران کرد ترکیه در سال ۲۰۱۴ داشته، اقدام به حمله نظامی علیه نیروهای حزب کارگران کرد می کند و داعش را رها کرده است.

'عبدالحمید درویش' دبیر حزب دمکرات کرد سوریه نیز با همسو بودن با دیدگاه های فوق در مقاله ای که در سایت های کرد منتشر شده، معتقد است که 'رجب طیب اردوغان' می خواهد علیه کردها که با داعش می جنگند، مداخله نظامی کند.

وی افزوده است: ترکیه دنبال جنگ علیه داعش نیست بلکه داعش بهانه ای برای زدن کردها شده است.

در چنین شرایطی آنچه حیرت کارشناسان را برانگیخته، سکوت مقامات و نهادهای رسمی اقلیم کردستان در قبال سیاست جدید ترکیه در مناطق شمالی عراق است تا جایی که برخی ها از توطئه ای برای سرکوب کردهای حزب پ. ک.ک خبرداده اند و حتی احتمال می دهند که شاید اربیل نیز در آن دخیل باشد.

گزارش:محسن مدنی

خاورم *۱*۱۷۷۰**۱۰۱۰