دستاوردهاي سفر رييس جمهوري به كردستان اعلام شد

سنندج - ايرنا - استانداري كردستان ليست مصوبات پروژه‌هاي زيربنايي و اقتصادي سفر رييس جمهوري به كردستان را منتشر كرد، در اين ليست به روشني تكاليف وزارت خانه‌هاي كشور براي توسعه و ساخت زيربناهاي استان كردستان در سال هاي 94 و 95 مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين مصوبات در بخش هاي راه، بهداشت و درمان، كشاورزي، ورزشي، صنعت، علمي و آموزشي، انتقال آب، فاضلاب و ساير بخش هاي زيربنايي به تصويب رسيده است.

در بخش راه، تكميل قطعه سنندج - سقز از بزرگراه مياندوآب- كرمانشاه، تكميل راه مريوان - سنندج، تكميل بزرگراه همدان - سنندج و بهسازي و آسفالت 450 كيلومتر از راه هاي روستايي در سال هاي 94 و 95 از جمله تصميمات دولت براي احداث زيربناهاست.

در بخش آب و فاضلاب تكميل عمليات اجرايي و شبكه آبياري چهار سد، ايجاد فاضلاب پنج شهر و آبرساني، تكميل سامانه انتقال آب از سد آزاد به شرق كردستان و نيز احداث پنج پست برق پيش بيني شده است.

تكميل بيمارستان بانه، تكميل بيمارستان سقز، تكميل خوابگاه 300 نفري دخترانه دانشگاه علوم پزشكي كردستان و تعيين تكليف منابع مالي احداث بيمارستان جديد مريوان از جمله مصوبات بخش سلامت و درمان استان كردستان اعلام شده است.

اجراي خط لوله 30 اينچي دهگلان به سنندج به طول 34 كيلومتر، اجراي خط لوله 56 اينچي بيستون به دهگلان به طول 122 كيلومتر و گازرساني به 160روستاي ديگر علاوه بر 640 روستاي از قبل تعيين شده تا پايان دولت يازدهم از تصميمات دولت براي احداث زيربناهاي بخش انرژي است.

تكميل دانشكده صنعت و معدن قروه، تكميل دانشكده منابع طبيعي سنندج و تكميل پارك علم و فناوري كردستان نيز از تصميمات دولت يازدهم براي توسعه بخش آموزش عالي در كردستان اعلام شد.

در بخش ورزش نيز تكميل سالن 6 هزار نفري سنندج، تكميل استخر شهر بانه، تكميل استخر شهر قروه و تكميل سالن ورزشي شهر كامياران پيش بيني شده است.

همچنين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي موظف شده است سه مجموعه ورزشي مريوان و سنندج را تكميل كند.

در حوزه كشاورزي نيز كمك‌هاي فني و اعتباري براي توسعه آبياري تحت فشار در سه هزار و 686 هكتار و توسعه و تكميل طرح توليد ماهيان سردآبي 'ديوزناو سروآباد' پيش بيني شده است.

همچنين كمك 10 ميليارد توماني به ايجاد زيرساخت‌هاي گردشكري از ديگر مصوبات سفر دولت يازدهم به سنندج است.

اما در فصل مصوبات اقتصادي ايجاد واحد 50 هزار تني تاير تيوب، ايجاد واحدهاي زنجيره‌اي فولاد در كردستان و اكتشاف معادن در پهنه‌هاي بيجار، قروه و دهگلان و سقز و نيز ايجاد زنجيره ارزش سلول‌هاي خورشيدي از مرحله فرآوري سيليس پيش بيني شده است.

تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي كردستان بدون سقف، تامين10 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي توليدي و صنعتي استان كردستان و تصويب و الزام شركت‌ها و بنگاه هاي اقتصادي و توسعه‌اي دولتي و عمومي و خصوصي كشور به سرمايه گذاري در كردستان با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي استان نيز از جمله سرفصل‌هاي تصميمات توسعه دولت يازدهم براي كردستان بود.

ايرنا به منظور اطلاع رساني بيشتر در ارتباط با جزييات مصوبات سفر رييس جمهوري به استان كردستان با 'بهرام نصراللهي زاده' رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كردستان گفت و گو كرده است كه مشروح آن را در ذيل مي آيد:

ايرنا: راه مهمترين مطالبه مردم كردستان از دولت است، سفر رئيس جمهوري به كردستان در حوزه راه چه دستاوردي داشت؟

- در حوزه راه 5 مصوبه به تصويب رسيد و وزارت راه و شهرسازي مكلف شد با نگاه ويژه اين مصوبات را پيگيري نمايد.

اين مصوبات شامل تكميل قطعه سنندج - سقز از بزرگراه مياندوآب - كرمانشاه با تخصيص 2230 ميليارد ريال تا پايان سال مالي 95، تكميل راه مريوان - سنندج با تخصيص هزار ميليارد ريال تا پايان سال مالي 1395و تكميل بزرگراه همدان - سنندج با تخصيص 205 ميليارد ريال در سال 1394 است.

همچنين يكي از مصوبات سفر مربوط به بهسازي و آسفالت راه هاي روستايي است كه وزارت راه و شهرسازي در سال 1394 با تامين اعتبار از محل منابع در اختيار وزارتخانه 450 كيلومتر از راه هاي روستايي را بهسازي و آسفالت مي‌نمايد.

چهار بانده كردن گردنه صلوات آباد سنندج به طول 25 كيلومتر به يكي از دو روش سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي با كمك استانداري و وزارت راه و شهرسازي و يا بررسي و ارائه پيشنهاد توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي با بهره مندي از ساير منابع به مبلغ 800 ميليارد ريال و اجراي آن در سال 1394 و سال مالي 1395 از ديگر مصوبات بخش راه است.

ايرنا: در حوزه وزارت نيرو و بخصوص براي جبران كم آبي در استان كردستان چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- در اين حوزه مصوبات بسيار خوبي به تصويب رسيد و مقرر شده است كه طرح ها تا پايان سال مالي 95 به بهره برداري برسد كه از جمله اين طرح ها مي توان به تكميل عمليات اجرايي ساختمان سد سيازاخ با 550 ميليارد ريال اعتبار با تخصيص 100 درصد در سال 1394اشاره كرد كه اين طرح در هفته دولت سال 95 به بهره برداري مي‌رسد.

همچنين تكميل عمليات اجرايي ساختمان سد چراغ ويس با تخصيص 100 درصد 550 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 1394 و 1395 كه طرح در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل شبكه آبياري و زهكشي سورال از ديگر طرح هايي است به تصويب رسيده است كه تا پايان سال جاري با تخصيص 100 درصد 35 ميليارد ريال اعتبار تمام مي شود و در دهه فجر سال 1394 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل عمليات اجرايي ساختمان سد گاران با تخصيص 100 درصد 1320 ميليارد ريال اعتبار در سال مالي 1394 و 95 به تصويب رسيده است و طرح در تيرماه 95 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل طرح آبرساني به شهر بانه تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 305 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات سفر است و طرح نيز در پايان سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل خط انتقال تا تصفيه خانه موجود طرح آبرساني به شهر سقز از سد چراغ ويس تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 320 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 1394 و 1395 از ديگر مصوبات سفر رييس جمهوري به كردستان است و طرح نيز در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

ايجاد تأسيسات فاضلاب شهر بيجار تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصدي 82 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات سفر است و طرح هم در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر كامياران تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 73 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات حوزه اب است و طرح در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر حسن آباد ياسوكند تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 70 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر اين مصوبات است و طرح هم در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر سريش آباد تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 82 ميليارد ريال اعتبار در سال 94 و 95 از ديگر اين مصوبات است و طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل طرح آبرساني به ديواندره تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 200 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات حوزه اب است و طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل سامانه انتقال آب از سد آزاد تا پايان سال 95 با تخصيص 100درصد اعتبار سال جاري و پيش بيني اعتبار كافي در سال مالي 1395 از ديگر مصوبات اين سفر است.

همچنين مقرر گرديد مجوز ماده 215 براي مقدمات ساخت سد شيخ بشارت توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي صادر شود.

تسريع در اخذ مجوز كميسيون ماده 215 آبرساني به شش شهر قروه، دهگلان، كامياران، بيجار، مريوان و حسن آباد ياسوكند بيجار از ديگر مصوبات سفر رييس جمهوري به كردستان است.

ايرنا: در بخش توسعه و تقويت زيرساخت هاي برق در اين سفر چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- شروع عمليات اجرايي احداث پست 230/63 كيلو ولت زريوار، افزايش ظرفيت پست 230/63 كيلو ولت ديواندره، توسعه و افزايش پست 63/20 كيلو ولت نگل، احداث پست 63/20 كيلو ولت بهاران (سنندج 5) و استقرار پست سيار 63/20 كيلو ولت بهاران از جمله اين مصوبات است.

ايرنا : مصوباتي نيز براي تكميل بيمارستان ها و مراكز بهداشتي درماني استان كردستان در سفر رئيس جمهوري به تصويب رسيد، جزييات آن را بيان بفرماييد؟

- تكميل بيمارستان بانه با اختصاص 150 ميليارد ريال كه توسط وزارت بهداشت و بنياد بركت تا پايان سال 94 به بهره برداري مي‌رسد، تكميل بيمارستان سقز با تخصيص 200 ميليارد ريال كه در دهه فجر سال مالي 1395 به بهره برداري مي‌رسد از جمله اين مصوبات است.

با تخصيص صددرصد 80 ميليارد ريال در سال هاي 94 و 95 خوابگاه 300 نفري دخترانه دانشگاه علوم پزشكي كردستان در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

با توافق وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور منابع مالي مورد نياز احداث بيمارستان جديد مريوان نيز تامين شده است.

ايرنا: سفر رئيس جمهوري به كردستان در حوزه وزارت نفت چه دستاوردها و مصوباتي به دنبال داشت؟

- اجراي خط لوله 30 اينچي دهگلان به سنندج به طول 34 كيلومتر، اجراي خط لوله 56 اينچي بيستون به دهگلان به طول 122 كيلومتر، اجراي 2 دستگاه CNG، گازرساني به 160 روستاي ديگر علاوه بر640 روستاي از قبل تعيين شده تا پايان دولت يازدهم از جمله مصوبات اين حوزه بود.

ايرنا : توجه به حوزه آموزش عالي و ايجاد، توسعه و تقويت دانشكده ها به فراخور وضعيت استان يكي از مطالبات مردم كردستان است در اين حوزه چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- تكميل دانشكده صنعت و معدن قروه با تخصيص 60 ميليارد ريال در سال 1394و تكميل دانشكده منابع طبيعي سنندج با تخصيص 45 ميليارد ريال در سال 1394 از جمله مصوبات اين بخش بود كه اين دو طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسند.

تكميل پارك علم و فناوري در سال 1394 با تخصيص 100 ميليارد ريال اعتبار از ديگر مصوبات سفر در حوزه آموزش عالي بود.

در حوزه امور قضايي نيز كمك 30 ميليارد ريالي براي تكميل مركز پزشك قانوني سنندج از ديگر مصوبات بود.

ايرنا: در اين سفر چه تكاليفي بر دوش وزارت ورزش و جوانان براي توسعه و تقويت زيرساخت هاي ورزشي در استان كردستان گذاشته شد؟

- تكميل سالن 6هزار نفري سنندج با تخصيص 100 درصد 60 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز از جمله يكي از مهمترين مصوبات اين حوزه بود كه اين طرح در سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد.

همچنين تكميل استخر شهر بانه با اختصاص يك ميليارد و 500 ميليون ريال از ديگر مصوبات سفر بود و اين طرح در سال جاري به بهره برداري مي‌رسد.

تكميل استخر شهر قروه با اختصاص 10 ميليارد ريال كه در تير سال مالي 95 به بهره برداري مي‌رسد و تكميل سالن ورزشي شهر كامياران با تخصيص شش ميليارد ريال كه در پايان سال جاري به بهره برداري مي‌رسد، از ديگر طرح هاي حوزه ورزش و جوانان است.

ايرنا: مصوبات حوزه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و تعهدات و تكاليفي كه اين وزارتخانه در استان برعهده گرفته را نيز تشريح فرماييد؟

- تكميل درمانگاه (پلي كلينيك) در حال ساخت شهر مريوان به طوري كه در سال مالي 1395 به بهره برداري برسد، تكميل مجموعه ورزشي مريوان با اختصاص 3 ميليارد ريال، تكميل مجموعه ورزشي بهاران با تخصيص 10 ميليارد ريال و تكميل سالن چند منظوره مريوان با تخصيص 5 ميليارد ريال از ديگر مصوباتي است كه در سفر رئيس جمهوري به تصويب رسيد.

ايرنا: دستاوردهاي دولت براي حوزه كشاورزي استان چه بود؟

- كمك‌هاي فني و اعتباري براي توسعه آبياري تحت فشار در سه هزار و 686 هكتار با 258ميليارد ريال اعتبار و توسعه و تكميل طرح توليد ماهيان سردآبي 'ديوزناو سروآباد' از جمله مصوبات حوزه كشاورزي استان در سفر رييس جمهوري به استان كردستان است.

ايرنا: در سفر رئيس جمهوري به استان كردستان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در جهت توسعه استان چه اقداماتي انجام مي دهد؟

- براي كمك به تقويت اين حوزه كمك و ايجاد زيرساخت هاي گردشگري كردستان ، 100 ميليارد ريال اعتبار در سال 94 به تصويب رسيد و همچنين مصوب شد تا پايان سال مالي 95 تعداد 9 پروژه به ارزش 950 ميليارد ريال با بهره مندي از تسهيلات و حضور بخش خصوصي اجرا و به بهره برداري برسند.

ايرنا: دولت براي صنعتي شدن استان كردستان و كمك به واحدهاي صنعتي چه مصوباتي در اين سفر داشت؟

- ايجاد واحد 50 هزار تني تاير تيوب توسط سازمان ايدرو با مشاركت بخش خصوصي در دهگلان و ايجاد واحدهاي زنجيره‌اي فولاد در كردستان (واحد آهن اسفنجي و فولادسازي) با ظرفيت دو ميليون تن توسط ايميدرو با مشاركت بخش خصوصي در بيجار، سقز و قروه دو مصوبه دولت در حوزه صنعت بود.

اكتشاف معادن استان نيز از ديگر مصوبات سفر بود كه مقرر شد شروع عمليات اكتشاف معادن استان (در پهنه‌هاي بيجار با مساحت 1100كيلومتر مربع، قروه و دهگلان 3500 كيلومترمربع و سقز 1700 كيلومتر مربع) توسط سازمان ايميدرو و زمين شناسي با هزينه 150 ميليارد ريال انجام شود.

همچنين ايجاد زنجيره ارزش سلول‌هاي خورشيدي از مرحله فرآوري سيليس با مشاركت سازمان هاي توسعه‌اي و بخش خصوصي از ديگر مصوبات حوزه صنعت بود.

ايرنا: در سفر رئيس جمهوري به استان كردستان آيا تكاليفي به عهده نظام بانكي در قالب مصوبه گذاشته شده است؟

- در اين حوزه تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليد كردستان بدون سقف، تامين 10هزار ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي توليدي و صنعتي استان كردستان، و تصويب و الزام شركت‌ها و بنگاه هاي اقتصادي و توسعه‌اي دولتي و عمومي و خصوصي كشور به سرمايه گذاري در كردستان با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي استان به تصويب رسيد.

رييس جمهوري و كاروان تدبير و اميد يكشنبه چهارم مرداد مهمان مردم كردستان بودند.ك/4

3033/1904