۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۱۰
کد خبر: 81706320
T T
۰ نفر

9 هزار و 200 زوج همدانی چشم انتظار وام ازدواج

۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۱۰
کد خبر: 81706320
9 هزار  و 200 زوج همدانی چشم انتظار وام ازدواج

همدان - ایرنا - مسوول كمیسیون هماهنگی بانكهای استان همدان گفت: 9 هزار و 200 زوج برای دریافت تسهیلات ازدواج نامنویسی كرده و در صف دریافت وام هستند.

محمد طوماسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیستم بانكی استان همدان در چهار ماه نخست امسال چهارهزار و 100 فقره تسهیلات ازدواج به میزان 122میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت كرده است.
وی یادآوری كرد: 12 هزار نفر در چهار ماهه نخست سال گذشته به میزان 360 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج دریافت كردند كه این رقم در سالجاری كاهش داشته است.
رییس اداره امور شعب استان همدان علت كاهش پرداخت تسهیلات ازدواج را سیر نزولی سپرده گذاری شهروندان در بخش قرض الحسنه دانست.
طوماسی تاكید كرد: در صورت افزایش سپرده گذاری در بانكها، عوامل مسوول از پرداخت تسهیلات به منظور آغاز زندگی مشترك زوجهای جوان استقبال می كنند.
وی گفت: سپرده گذاری در بخش قرض الحسنه كار پسندیده ای است كه در آموزه های دینی نیز بر آن تاكید شده است به این منظور در نشستی با رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همدان مقرر شد با استفاده از توان و ظرفیت روحانیون نسبت به احیای فرهنگ قرض الحسنه اقدام شود.
طوماسی اظهار كرد: از منابع حاصل از سپرده گذاری در بخش قرض الحسنه علاوه بر پرداخت تسهیلات ازدواج، بانك ها متعهد به پرداخت تسهیلات برای اشتغال افراد زیرپوشش كمیته امداد (ره) و بهزیستی، درمان بیمارن خاص و خود اشتغالی هستند.
وی افزود: همچنین در صورت نیازهای ضروری افراد و معرفی موردی اشخاص نیازمند به بانك ها، از محل منابع حاصل از سپرده قرض الحسنه به آنها تسهیلاتی پراخت می شود.
وی بیان كرد: دوهزار فقره از تسهیلات پرداختی به زوجهای جوان این استان معادل حدود 40 درصد مجموع تسهیلات پرداخت شده توسط بانك ملی صورت گرفته است.
مسوول كمیسیون هماهنگی بانك های استان همدان افزود: بانك كشاورزی با 775 فقره پرداخت تسهیلات ازدواج و بانك ملت با 475 فقره در رتبه های بعدی میزان پرداختی قرار دارند.
طوماسی اضافه كرد: همچنین بانك اقتصاد نوین با پرداخت هفت فقره تسهیلات ازدواج، بانك سامان با پنج فقره و پست بانك با دو فقره در رتبه های آخر قرار دارند.
وی تاكید كرد: علت پایین بودن مقدار پرداختی تسهیلات در این بانكها این است كه آنها به تازگی به جمع بانك های عامل پرداخت وام ازدواج پیوسته اند.
وی گفت: 32 بانك خصوصی و دولتی در استان همدان فعالیت دارند كه از این تعداد تنها 18 بانك تسهیلات ازدواج به جوانان پرداخت می كنند.
مسوول كمیسیون هماهنگی بانك های استان همدان بیان كرد: افزایش سود سپرده در بانك های خصوصی، گرایش شهروندان به سپرده گذاری در بخش دولتی را كاهش داده و این امر در سیر نزولی منابع قرض الحسنه و به دنبال آن كاهش پرداخت تسهیلات ازدواج تاثیر داشته است.
طوماسی یادآوری كرد: بیش از یك هزار و 185 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج سال 93 در این استان به 39 هزار و 500 متقاضی پرداخت شده است كه این مقدار نسبت به سال ماقبل 83.6 درصد افزایش داشته است.
وی درباره علت پرداخت نكردن 50 میلیون ریال تسهیلات ازدواج به افراد حائز شرایط گفت: با توجه به كمبود منابع این امر با هدف بهره مندی شمار زیادی از زوجها از این تسهیلات صورت می گیرد.
تسهیلات ازدواج به هر یك از زوجین 30 میلیون ریال پرداخت می شود و نرخ كارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج چهار درصد و مدت بازپرداخت تسهیلات 36 ماهه با اقساط مساوی است.
7526/6993