۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۴۳
کد خبر: 81712127
T T
۰ نفر

افزایش ابتلا به پوكی استخوان در مردان ایرانی

۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۴۳
کد خبر: 81712127
افزایش ابتلا به پوكی استخوان در مردان ایرانی

تهران-ایرنا-دستیار فوق تخصصی غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: نتایج مطالعات نشان داده است كه شیوع پوكی استخوان ( استئوپروز) و كاهش توده استخوانی در مردان با شیب بیشتری در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی تهران، دكتر مرضیه هادوی این موضوع را در جلسه دفاع از پایان نامه خود با عنوان مقایسه شیوع پوكی استخوان در دو مطالعه فاز اول و سوم (آی موس) و عوامل مرتبط با آن در بازه زمانی 1390-1380 اعلام كرد.
وی در خصوص جزئیات پایان نامه خود توضیح داد:از آن جا پوكی استخوان (استئوپروز ) جزو شایع ترین بیماری است و مهم ترین عارضه آن شكستگی استئوپروتیك است و شیوع استئوپروتیك در دنیا در افراد بالای 50 سال از هر 3 زن یك نفر و از هر 8 مرد یك نفر را درگیر می كند.
وی ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی كه استئوپروز جزو یكی از چهار دشمن اصلی بشر یعنی استئوپروز، سرطان، سكته قلبی و سكته مغزی است، علاقه مند به مطالعه بیشتر شدم.
هادوی در خصوص روش اجرای این مطالعه اظهار كرد: این مطالعه بر اساس فاز اول و سوم (آی موس) صورت گرفته و نوع مطالعه نیز به صورت توصیفی- تحلیلی است، جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق زنان و مردان سالم در رده سنی 20 تا 70 سال بودند كه بر اساس نمونه گیری خوشه ای تصادفی انجام شد كه فاز اول (آی موس) در سال 1379 و در پنج شهر شامل بوشهر، تبریز، تهران، شیراز و مشهد است و فاز سوم نیز در سال 1390 در شهرهای اراك و سنندج انجام شده است.
وی افزود :پوكی استخوان (استئوپروز) در مردان بالای 50 سال و زنان یائسه، و استئوپروز در مردان كمتر از 50 سال و زنان قبل از سن یائسگی مورد بررسی قرار گرفته است.
دستیار فوق تخصصی غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت :نتایج این مطالعه چند نكته بسیار كلیدی را نشان می دهد، اول اینكه شیوع پوكی استخوان (استئوپروز) و كاهش توده استخوانی در مردان با شیب بیشتری در حال افزایش است و از آنجایی كه میزان مرگ و میر به دنبال شكستگی در مردان بیشتر از زنان است، اهمیت موضوع بیشتر می شود.
وی افزود:دوم اینكه، با توجه به ناهمگون بودن شیوع استئوپروز در شهرهای مختلف و از طرفی مطالعه محدود در زمینه استئوپروز در مردان، بررسی شیوع استئوپروز در مردان در شهرهای مورد مطالعه در فاز اول (آی موس) می تواند هدف مطالعات بعدی قرار گیرد.
هادوی اضافه كرد: سوم اینكه، در حال حاضر بیشتر برنامه های آموزشی و پیشگیری از استئوپروز در زنان و بویژه زنان یائسه متمركز شده و گسترش دامنه آموزش و پیشگیری به كل جامعه از جمله گروه مردان كمك كننده خواهد بود. همچنین با توجه به افزایش جمعیت افراد مسن حتی در صورت ثابت بودن شیوع استئوپروز، در سال های آینده با خطر جدی عوارض و شكستگی روبرو خواهیم بود.
وی ادامه داد:در نهایت تغییر شیوه زندگی و در راس آن فعالیت بدنی و تغذیه می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پوكی استخوان داشته باشد و با توجه به شیوع دیسكوردنس، كماكان سنجش تراكم استخوان در دو سایت مختلف ضروری به نظر می رسد.
این پایان نامه به راهنمایی دكتر باقر لاریجانی، و مشاوره دكتر مصطفی قربانی و دكتر بابك عشرتی در سالن استاد دكتر باستان حق پژوهشگاه انجام شده است.
علمی **1354**1440
۰ نفر