۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81713439
T T
۰ نفر
نگهداری حیوانات باعث بروز بیماری های مختلف در افراد می شود

تهران- ایرنا- یك فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: نگهداری حیوانات خانگی بسیار پر هزینه است و بیشتر مردم در خصوص مراقبت از آنها آشنایی ندارند كه این خود باعث بروز بیماری های متعددی در افراد می شود.

دكتر مسعود مردانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یكسری از بیماری های عفونی و انگلی مشترك بین انسان و حیوان از طریق حیواناتی نظیر سگ و گربه با مصرف انواع سبزی و میوه های آلوده به مدفوع حیوان و مواد خام غذایی نظیر گوشت خام خوب پخته نشده به انسان منتقل می شود.

* بیماری توكسوپلاسموز باعث سقط جنین می شود
وی تصریح كرد: توكسوپلاسموز یك بیماری عفونی انگلی است كه از طریق تماس با فضولات گربه به انسان منتقل می شود.
مردانی با بیان اینكه این بیماری برای زنان باردار به شدت خطرناك است و ممكن است باعث سقط جنین شود افزود: به خانم های باردار توصیه می شود از تماس مستقیم با گربه خودداری كنند.

-علایم بیماری توكسوپلاسموز در افراد مبتلا
این فوق تخصص بیماری های عفونی، علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند ضعف و درد عضلات و بزرگی غدد لنفاوی را از علائم بروز بیماری توكسوپلاسموز در افراد مبتلا عنوان كرد.
دكتر مردانی افزود: گربه های خانگی ممكن است در شرایط غیربهداشتی به انگل های خارجی مانند كك‌ها، كنه‌ها و همچنین بروز عفونتهای قارچی مبتلا شوند كه بهترین و كارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان، شانه كردن مداوم موها و شستن آنها است.
وی تصریح كرد: زیر ناخن‌ گربه‌ یك سری‌ میكروب‌ وجود دارد كه‌ در صورت‌ چنگ‌ زدن‌ گربه،‌ این میكروب ها‌ از طریق خراش وارد بدن شده و باعث بروز بیماری در افراد می شود.
دكتر مردانی افزود: عامل بیماری بروتونلاهنسلا كه منجر به بروز بیماری ( سی اس دی) در افراد می شوند از طریق چنگ زدن گربه در فرد ایجاد می شود كه باعث تورم غدد لنفاوی، تب، سردرد، بی‌اشتهایی، بیماری‌های كبدی و زخم‌های پوستی می‌شود
وی تصریح كرد: در صورتی كه گربه فردی را گاز گرفت یا او را چنگ زد باید فورا جای خراشیدگی با آب و صابون شسته شود.

* ویروس كشنده هاری از سگ به انسان منتقل می شود
این متخصص بیماری های عفونی افزود: ویروس هاری نیز از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن می شود و بیشترین حیوانی كه در انتقال این ویروس خطرناك، نقش ایفا می كند سگ است.
دكتر مردانی با بیان اینكه این ویروس به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه ها می‌رود تكثیر می شود تصریح كرد: متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او در چند روز پس از شروع اولین علایم آن قطعی می شود.
وی افزود: امروزه با پیشرفت علم و ساخت واكسن بیماری های مختلف، هاری قابل پیشگیری است.
این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: اگر فردی به ویروس هاری آلوده شد، باید فورا به مراكز درمانی برود و واكسن هاری تزریق كند در این صورت امكان نجات از مرگ افزایش پیدا می كند.

* آنفولانزای پرندگان
دكتر مردانی با بیان اینكه نگهداری پرندگان نیز باعث بروز علائم آنفولانزای پرندگان در افراد می شود افزود: خوشبختانه این بیماری به راحتی از پرندگان به انسان منتقل نمی شود ولی مرغ و جوجه های یك مرغداری اگر به آنفولانزا مبتلا شوند این بیماری به سرعت به دیگر ماكیان منتقل می شود و آنها را می كشد.
وی تصریح كرد: افراد برای محافظت از خود برابر انتشار بیماری‌های احتمالی از حیوانات باید دست ‌های‌ خود را بعد از تماس با حیوان خانگی حتماً بشویند، جعبه نگهداری بچه‌ گربه‌ها را روزانه تعویض كنید، به بچه‌ ها اجازه ندهید در مكان ‌هایی كه به‌ وسیله ‌مدفوع حیوانات خانگی یا سایر حیوانات آلوده شده بازی كنند، هرگز بچه‌ های كوچك را با گربه خانگی خود تنها نگذارند و حیوانات خود را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوری نگه دارد.
دكتر مردانی افزود: افراد با مراجعه به كلینیك های دامپزشكی باید تمامی واكسن های دوره ای حیوانات را بزنند تا از بروز بیماری های مشترك بین انسان و حیوان جلوگیری شود.
تهرام**7364**/1831
۰ نفر