۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۰
کد خبر: 81713443
T T
۰ نفر
نگهداري حيوانات باعث بروز بيماري هاي مختلف در افراد مي شود

تهران- ايرنا- يك فوق تخصص بيماري هاي عفوني گفت: نگهداري حيوانات خانگي بسيار پر هزينه است و بيشتر مردم آشنايي مراقبت از آنها را ندارند كه اين خود باعث بروز بيماري هاي متعددي در افراد مي شود.

دكتر مسعود مرداني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يكسري از بيماري هاي عفوني و انگلي مشترك بين انسان و حيوان از طريق حيواناتي نظير سگ و گربه با مصرف انواع سبزي و ميوه هاي آلوده به مدفوع حيوان و مواد خام غذايي نظير گوشت خام خوب پخته نشده به انسان منتقل مي شود.

* بيماري توكسوپلاسموز باعث سقط جنين مي شود
وي تصريح كرد: توكسوپلاسموز يك بيماري عفوني انگلي است كه از طريق تماس با فضولات گربه به انسان منتقل مي شود.
مرداني با بيان اينكه اين بيماري براي زنان باردار به شدت خطرناك است و ممكن است باعث سقط جنين شود افزود: به خانم هاي باردار توصيه مي شود از تماس مستقيم با گربه خودداري كنند.

-علايم بيماري توكسوپلاسموز در افراد مبتلا
اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني، علائمي شبيه به سرماخوردگي مانند ضعف و درد عضلات و بزرگي غدد لنفاوي را از علائم بروز بيماري توكسوپلاسموز در افراد مبتلا عنوان كرد.
دكتر مرداني افزود: گربه هاي خانگي ممكن است در شرايط غيربهداشتي به انگل هاي خارجي مانند كك‌ها، كنه‌ها و همچنين بروز عفونتهاي قارچي مبتلا شوند كه بهترين و كارآمدترين راه پيشگيري از وقوع اين چنين آلودگي هايي رعايت بهداشت مو و پوست حيوان، شانه كردن مداوم موها و شستن آنها است.
وي تصريح كرد: زير ناخن‌ گربه‌ يك سري‌ ميكروب‌ وجود دارد كه‌ در صورت‌ چنگ‌ زدن‌ گربه،‌ اين ميكروب ها‌ از طريق خراش وارد بدن شده و باعث بروز بيماري در افراد مي شود.
دكتر مرداني افزود: عامل بيماري بروتونلاهنسلا كه منجر به بروز بيماري ( سي اس دي) در افراد مي شوند از طريق چنگ زدن گربه در فرد ايجاد مي شود كه باعث تورم غدد لنفاوي، تب، سردرد، بي‌اشتهايي، بيماري‌هاي كبدي و زخم‌هاي پوستي مي‌شود
وي تصريح كرد: در صورتي كه گربه فردي را گاز گرفت يا او را چنگ زد بايد فورا جاي خراشيدگي با آب و صابون شسته شود.

* كشنده هاري از سگ به انسان منتقل مي شود
اين متخصص بيماري هاي عفوني افزود: ويروس هاري نيز از طريق بزاق حيوان هار و محل گازگرفتگي وارد بدن مي شود و بيشترين حيواني كه در انتقال اين ويروس خطرناك، نقش ايفا مي كند سگ است.
دكتر مرداني با بيان اينكه اين ويروس به سمت اعصاب انتهايي در ماهيچه ها مي‌رود تكثير مي شود تصريح كرد: متاسفانه بايد گفت در صورت ابتلاي فرد به ويروس هاري، مرگ او در چند روز پس از شروع اولين علايم آن قطعي مي شود.
وي افزود: امروزه با پيشرفت علم و ساخت واكسن بيماري هاي مختلف، هاري قابل پيشگيري است.
اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني گفت: اگر فردي به ويروس هاري آلوده شد، بايد فورا به مراكز درماني برود و واكسن هاري تزريق كند در اين صورت امكان نجات از مرگ افزايش پيدا مي كند.

* آنفولانزاي پرندگان
دكتر مرداني با بيان اينكه نگهداري پرندگان نيز باعث بروز علائم آنفولانزاي پرندگان در افراد مي شود افزود: خوشبختانه اين بيماري به راحتي از پرندگان به انسان منتقل نمي شود ولي مرغ و جوجه هاي يك مرغداري اگر به آنفولانزا مبتلا شوند اين بيماري به سرعت به ديگر ماكيان منتقل مي شود و آنها را مي كشد.
وي تصريح كرد: افراد براي محافظت از خود برابر انتشار بيماري‌هاي احتمالي از حيوانات بايد دست ‌هاي‌ خود را بعد از تماس با حيوان خانگي حتماً بشويند، جعبه نگهداري بچه‌ گربه‌ها را روزانه تعويض كنيد، به بچه‌ ها اجازه ندهيد در مكان ‌هايي كه به‌ وسيله ‌مدفوع حيوانات خانگي يا ساير حيوانات آلوده شده بازي كنند، هرگز بچه‌ هاي كوچك را با گربه خانگي خود تنها نگذارند و حيوانات خود را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوري نگه دارد.
دكتر مرداني افزود: افراد با مراجعه به كلينيك هاي دامپزشكي بايد تمامي واكسن هاي دوره اي حيوانات را بزنند تا از بروز بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان جلوگيري شود.
تهرام**7364**/1831
۰ نفر