۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶
کد خبر: 81714514
T T
۰ نفر

اين مطلب تيتر نمي خواهد

۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶
کد خبر: 81714514
اين مطلب تيتر نمي خواهد

كرمان - ايرنا - زندگيشان در تيترها خلاصه شده است، روز و شبشان درگير خبر و اطلاع رساني بوده و هست، اينها خودشان تيتر شاهكار اطلاع رساني استان كرمانند و اين ادله ثابت مي كند اين مطلب تيتر نمي خواهد.

به گزارش ايرنا، تكاپو و حركت جزء اصلي زندگي اش به شمار مي رود، شب و روز برايش فرقي نمي كند، مهم اين است در تلاش و كار سپري شود، كاري كه رضاي خدا و خدمت به خلق او بيش از هر چيز در آن نمود دارد؛ او خبرنگار بوده و هست و مانند موج، زنده به آن است كه آرام نگيرد.
آسودگي را عدم خود مي داند كه هر لحظه اش در تكاپوست، نماز صبح را كه اقامه مي كند، فكر يك روز سرشار از كار و تلاش و دغدغه هاي مردمي كه از پوست و خونش هستند در ذهنش مرور مي شود، امروز قرار است كدام يك را پيگيري كند؟
درگير كار كه مي شود زندگي خود را فراموش مي كند، او آنقدر بزرگ است كه فراموش مي كند سختي كار و زندگي خود، امرار معاش و امنيت شغلي اش را، او يك خبرنگار است با رسالت اطلاع رساني و روشن كردن افكار عمومي.
او خبرنگاريست كه زبان قلمش، بارها و بارها مشكلات اقشار مختلف جامعه از جمله پرستاران، معلمان، قشر زحمتكش كارگر، كشاورزان و غيره را انعكاس داده و مسوولان را براي رفع مشكلات گاهي به حركت و گاهي به چالش كشانده است.
او كه حالا موي سفيدش حكايت از سال هاي سال تلاش و زحمت مي كند، يادآور مشقات و رنج هايي است كه در ادوار گذشته در خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) استان كرمان پشت سر گذاشته است.
مرداني كه پيشكسوتي حوزه اطلاع رساني استان كرمان را چون طوقي بر سينه و نگيني بر انگشتري تجربياتشان نشانده اند و امروز به بهانه مشكلات فراوان و فشردگي كار، كمتر يادشان مي كنيم.
همانان كه پايه ها و ستون ايرنا در كرمان به شمار مي روند و امروز آجر هاي بناهاي جديد نيز بر روي اين شاكله بنا نهاده مي شود و ما به خود فخر مي كنيم چون ايناني داريم.
* پيشكسوتي فراموش شده
يكي از پيشكسوتان ايرنا كه خود به نوعي سنگ بناي اين خبرگزاري را در استان كرمان بنا نهاده علي خردپژوه است.
بنا بر وظيفه و عرض ادب در روزي كه متعلق به آن هاست به سراغ وي و چند تن از پيشكسوتان و روساي سابق ايرنا كرمان رفتم، وي كه در سال 1320 در شهر كرمان متولد شده، تحصيلات اوليه خود را اين شهر گذراند و سرانجام ديماه 1341 به عنوان خبرنويس در اداره اطلاعات و راديو كرمان كار خود را آغاز كرد.
وي دوره خبرنگاري را در تهران گذارند و موفق به كسب گواهينامه خبر شد.
خردپژوه در آبان 1346 به سمت رييس دفتر اطلاعات و انتشارات بنادر و جزاير خليج فارس مركز بندرعباس منصوب شد و در راه اندازي ساختمان فرستنده يك كيلوواتي بندرعباس فعاليت چشمگيري داشت.
خردپژوه در ديماه 1347 به عنوان مسوول اخبار استان كرمان فعاليت خود را آغاز كرد و اين حضور تا سال 1357 ادامه داشت.
وي يكي از خبرنگاراني است كه در بازتاب اخبار آتش سوزي مسجد جامع و مسجد ملك (امام) نقش موثري را ايفا كرد.
وي كه كهولت سنش را از ابروان و محاسن سفيدش مي توان دريافت، در سال 1361 به مدت يك سال، مسووليت خبرگزاري جمهوري اسلامي خرم آباد را بر عهده داشته است.
خردپژوه مي گويد: در سال هاي 1368 و 1369 با همكاري محمدحسين عاطفي فر از همكاران خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز كرمان به مدت 9 ماه مسووليت دفتر كرمان و بندرعباس را همزمان عهده دار بودم.
وي گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس چندين مرتبه به جبهه هاي نبرد اعزام شدم و در سال 1370 مسووليت كميته خبري كنگره بزرگداشت خواجوي كرماني را داشتم.
اين پيشكسوت عرصه خبر ايرنا كرمان تصريح كرد: دي ماه 1362 نيز اقدام به ساختن ساختمان خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز كرمان كردم و اين ساختمان را با گرفتن اعتبار از استانداري بنا كرديم.
وي از برگزاري سمينار منطقه اي مديران سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي سراسر كشور به ميزباني كرمان به عنوان يكي از خاطراتش در ايرناي كرمان نام مي برد و مي گويد: 80 نشريه در زمينه شناسايي استان هاي كرمان و بندرعباس در سال هاي خدمتم به چاپ رساندم و در سال هاي 1373 تا 1376 در راه اندازي روزنامه ايران در كرمان فعاليت داشتم.
امروز با افتخارات و البته ديني كه او بر گردن فرد فرد فعالان عرصه خبر كرمان دارد كمتر از او ياد مي شود او كه كتاب خاطرات ديروزش در برهه جنگ هشت ساله با شركت در عمليات هايي مانند آزادسازي خرمشهر، آبادان، جزيره فاو، انديمشك و دزفول رنگين است.
وي كه جانباز روزگار دفاع از آب و خاك كشورش است، در جنگ هشت ساله شنوايي گوش و بينايي چشم راستش را از دست داد.
وي مي گويد: شانزدهم تير 1376 به مدت يك سال مسووليت خبرگزاري ايرنا استان يزد را عهده دار شدم و در هفتم شهريور 1379 به عنوان رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي اصفهان انتخاب شدم و در 15 دي 1380 به افتخار بازنشستگي نايل آمدم.
وي گفت: در سال 1365 از سوي سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي به دليل اقدام داوطلبانه براي حضور در جبهه تقدير شدم.
* همرزم ناشناخته شهيد صارمي
يكي ديگر از پيشكسوتان ايرنا كرمان محمد شهركي است، وي خبرنگاران را زبان گوياي مردم و چشم و گوش دولت مي داند.
وي معتقد است: در عصر انفجار اطلاعات و جنگ رسانه نقش خبرنگاران و گزارشگران بيش از پيش آشكار شده و در عرصه سياست همواره تاثيرگذار هستند.
وي با اشاره به اينكه خبرنگاران و گزارشگران زبان گوياي مردم هستند مي گويد: قرن بيست و يكم جولانگاه و حاكميت رسانه ها برفضاي سياست و اقتصاد جهان است و به نوعي بر خط و مشي و تصميم هاي سياستمداران در تمامي عرصه ها تاثير مي گذارد.
محمد شهركي كه بيش از 32 سال در حوزه اطلاع رساني در داخل و خارج از كشور به عنوان نماينده ايرنا فعاليت داشته، نقش خبرنگاران را در توسعه و عمران و آباداني هر منطقه اي از كشور بسيار تاثيرگذار مي داند بطوري كه از يك سو نماينده مردم و از سوي ديگر مشاوران امين و دلسوز استانداران، فرمانداران و بخشداران دولت اند.
وي كه در گذشته مشاور رسانه اي و دبير شوراي اطلاع رساني استانداران سيستان و بلوچستان و كرمان نيز بوده بر اين باور است: در هر استاني كه نمايندگان عالي دولت و مديران دستگاه اجرايي به ارباب جرايد و خبرنگاران و گزارشگران اهميت و بها داده و ارتباطات خود را با رسانه ها بيشتر كنند علاوه بر موفقيت در حوزه مسووليت و مديريت شان با انعكاس مسايل و مشكلات حوزهاي مختلف از طريق وسايل ارتباط جمعي مي توانند توجه دولت را به نيازهاي منطقه معطوف داشته و كمك هاي بيشتري دريافت كنند.
وي كه از همكاران شهيد محمود صارمي در افغانستان است ضمن تبريك روز خبرنگار به اهالي رسانه گفت: خبرنگاران ايران اسلامي در عرصه مهم انقلاب اسلامي از جمله هشت سال دفاع مقدس و غيره نقش آفريني كردند كه تعداد زيادي از آنها در راستاي اهداف عاليه انقلاب اسلامي و انجام وظيفه به شهادت رسيدند كه روح شان شاد و راهشان مستدام باد.
* مردي از تبار خبر
ديگر پيشكسوت ايرنا در كرمان اكبر بهاروند، است وي سابق بر اين سكان خبرگزاري جمهوري اسلامي اين استان را به مدت پنج سال در دست گرفت و آن را به پيش برد.
وي كه متولد 1350 است از سال 78 به عرصه خبر وارد شد و كار خبر را به عنوان خبرنگار آزاد در مركز خرم آباد آغاز كرد.
وي از همان روزهاي نخستين كار در حرفه خبرنگاري به عنوان خبرنگار نمونه استاني معرفي شد.
بهاروند از سال 85 تا 87 در دفتر شهيد محمود صارمي بروجرد به عنوان مسوول خدمت كرد و بعد از آن در اواخر بهمن 87 بر مسند رياست ايرنا كرمان تكيه زد.
وي بعد از حدود يك سال و اندي بعد از حضور در ايرناي كرمان و متمركز كردن تيم خبرنگاران اين مجموعه توانست ايرناي كرمان را به عنوان نمونه كشوري معرفي كند.
وي همزمان با مديريت در مركز كرمان به مدت دو ماه مسووليت دفتر دبي را نيز بر عهده داشت.
وي كه نماينده استاندار در خانه مطبوعات، عضو هيات منصفه و مشاور مطبوعاتي استاندار كرمان نيز بود كارنامه درخشاني را از عملكرد خود در اين استان به جاي گذاشت و سرانجام در تيرماه 93 به عنوان رييس مركز همدان، استان كرمان را ترك كرد.
بهاروند مي گويد: فعاليت در حوزه رسانه در جمع كرماني ها براي من لذت بخش بود.
وي ادامه داد: اين را از ته دل مي گويم و به آن معتقدم، كرامتي كه در مورد مردم اين ديدار مطرح است در اين پنج سال در مقام عمل در رفتار و كردار كرماني ها ديدم.
وي اظهار كرد: در استان كرمان در حوزه رسانه نيز فارغ از هر نگاه حزبي و سياسي، دوستي و مودت و همكاري وجود داشت.
بهاروند تاكيد كرد: شاخصه اصلي رسانه هاي استان كرمان اخلاق مداري است.
وي با اشاره به اينكه رسانه هاي استان كرمان با وجود رقابت كاري در كنار رعايت اصول اخلاقي كار و همه يك هدف غايي را دنبال مي كردند.
بهاروند گفت: اهالي ديار كريمان مي توانند به اين اخلاق مداري رسانه ها افتخار كنند و اين اخلاق مداري رسانه اي به عنوان يك خاطر در ذهن من مانده است.
وي به كمبودها و مشقات كار در استان كرمان اشاره و تصريح كرد: به رغم كمبودهايي كه در حوزه كاري ام وجود داشت وجود اين فضا در بين رسانه هاي استان انگيزه ام را براي كار مضاعف مي كرد.
وي به حادثه خيز بودن استان كرمان اشاره و اظهار كرد: همكاران مركز كرمان در حوادثي مانند زمين لرزه ها، سيل و غيره بدون لحظه اي وقفه پاي كار بودند.
اين پيشكسوت عرصه اطلاع رساني به زلزله محمدآباد ريگان اشاره و تصريح كرد: خبرنگاران مركز كرمان بعد از وقوع زلزه بلافاصله در خبرگزاري حاضر شدند و دو شب بدون فوت وقت نسبت به اطلاع رساني دقيق از اوضاع زلزله تلاش كردند.
وي گفت: به ياد دارم در زمان حوادثي مانند زلزله ريگان خانواده برخي از همكاران هم تا پاسي از شب در خبرگزاري حضور پيدا مي كردند.
وي همدلي و همكاري بين خبرنگاران ايرنا در كرمان را مثال زدني دانست و افزود: در حادثه زلزله محمدآباد ريگان با كمك همكاران در مركز كرمان توانستيم 70 خبر را انتشار دهيم كه البته بسياري از اين اخبار توسط مسوولان كشوري مورد استناد قرار گرفت.
بهاروند زمان خدمتش را در ايرناي كرمان با خاطراتي شيرين همراه مي داند و مي گويد: اگر باز فرصتي پيش بيايد و بتوانم علاقه مندم دوباره در كرمان خدمت كنم.
* خبرنگاري سخت كوش
محمدحسين عاطفي فر نيز يكي از اهالي و اعضاي ايرناي كرمان در گذشته است وي كه متولد كرمان است به گفته خودش دست سرنوشت او را به رغم ميل باطني در اواسط سال 1354 به عنوان خبرنگار خبرگزاري پارس به استخدام اين رسانه در كرمان در مي آورد.
وي دليل اين عدم تمايل در كار كردن در حرفه خبرنگاري را اجبار به كراوات زدن در آن زمان مي داند و مي گويد: من از كراوات زدن بدم مي آمد.
وي مي گويد: در آن زمان كه من كار خودم را به عنوان خبرنگار در خبرگزاري پارس كرمان آغاز كردم مسووليت اين مركز بر عهده علي خردپژوه بود.
وي گفت: آن زمان خبرگزاري پارس كرمان در اتاقي 20 متري در اداره اطلاعات جهانگردي نبش خيابان قرني مستقر بود.
وي اظهار كرد: در آن زمان براي ارسال اخبار از يك خط تلفن استفاده مي كرديم و خبرنگار مي بايست خبرهاي مهم را به صورت تلفني براي اخبار شهرستاني در تهران قرائت مي كرد كه پس از بررسي در اختيار رسانه هاي كشور قرار مي گرفت.
وي گفت: اين اخبار در كرمان نيز به منظور آگاهي دادن به مسوولان بويژه استانداران، مقامات اطلاعاتي، امنيتي و ساير روساي ارگان ها و نشريات محلي همه روزه به صورت يك بولتن خبري كه مسووليت تايپ آن برعهده همكار ديگري به نام احمد يادگارنژاد بود در مي آمد.
وي تصريح كرد: بولتن خبري روزانه اين خبرگزاري از 10 تا 25 صفحه و در مواردي بيشتر چاپ و منتشر مي شد.
وي مي گويد: آن روزها كار خبرنگاران بسيار دشوار بود به عنوان مثال اگر مقامي از تهران و يا ساير نقاط كشور و يا استانداران به قصد بازديد از نقاط استان به كرمان مي آمد، خبرنگار اين مركز بايستي در اسرع وقت به هر طريق ممكن با خودروهاي استانداري و يا ساير سازمان ها و يا در مواردي خودروهاي بين شهري بايد اين سفر را پوشش خبري مي داد.
وي گفت: گاهي اين سفرها سه تا چهار روز طول مي كشيد.
عاطفي فر ادامه داد: يادم مي آيد مركز كرمان دو ضبط صوت به عرض 25 و طول 40 سانت داشت كه براي ضبط صداي مسوولان آن ها به همراه مي برديم.
وي تصريح كرد: هر يك از اين ضبط ها كه به آن ها دول مي گفتند حدود دو تا 2.5 كيلوگرم وزن داشتند و ما مجبور بوديم براي پوشش خبري مسوولان تراز اول كشور آنها را با خود حمل كنيم.
عاطفي فر اظهار كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي و بر اساس دستور العمل سازمان مركزي در سال 62 مقرر شد تا دفاتر اين سازمان از اداره اطلاعات جهانگردي جدا و مستقل شوند كه در اين رابطه اين مركز در خيابان شهيد چمران مستقر و از يك خط تلكس برخوردار شد و كار خبرنگاران با اين شيوه تا حدودي راحت تر شد.
وي ادامه داد: چندي بعد با هماهنگي با علي خردپژوه تصميم به ساخت ساختمان خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز كرمان گرفته شد و از آنجا كه ارتباط اين مركز با مسولان استان بسيار حسنه بود ما توانستيم زمين فعلي ساختمان خبرگزاري ايرنا كرمان را با همكاري استانداري از اداره اوقاف اخذ و پس از تهيه نقشه و بدون پرداخت هيچگونه وجهي اقدام به ساخت آن نماييم
سخنان پيشكسوتان ايرنا براي من به عنوان عضوي كوچك كه حالا با افتخار به عقبه پر افتخار ايرنا مي نگرم، غرور انگيز است.
ايرنا رسانه اي مقتدر و پيشكسوت در امر اطلاع رساني ايران اسلامي است و به نوعي حق مادري به گردن ساير رسانه ها دارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي استان كرمان نيز در آغاز كار، علي خردپژوه و در ادامه، محمدرضا گلچين، شاپور جمعه فرسنگي، محمد شهركي، عزيزالله صبور، محسن ممشلي، شاهين فرشاد، اكبر بهاروند و اكنون رسول محمدحسني را بر مسند مديريتش تجربه كرده، حالا مثنوي هفتاد من كاغذي از تجربيات و خاطرات براي خبرنگاران نوپاي اين ديار به شمار مي رود.
ايرناي كرمان همچنين قلم تواناي زهرا حبيبي و رضا اسدي را نيز به عنوان دبير در كارنامه درخشان خود ثبت كرده است.
گزارش: از نجمه حسني
3029/1860