۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۲
کد خبر: 81715942
T T
۰ نفر

نقدي بر پاسداشت روز خبرنگار

۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۲
کد خبر: 81715942
نقدي بر پاسداشت روز خبرنگار

قصرشيرين - ايرنا - هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهيد محمود صارمي خبرنگار ايرنا به دست نيروهاي پليد طالبان در مزار شريف و روز خبرنگار، بهانه اي است تا هر سال در اين روز از زحمات يكساله خبرنگاران و فعالان اين عرصه تجليل شود.

به گزارش ايرنا هر سال به بهانه روز خبرنگار آيين هاي جداگانه اي توسط دستگاههاي مختلف برگزار مي شود تا گوشه اي از زحمات تلاشگران اين عرصه جبران شود و در اين بين هستند خبرنگاراني كه با وجود تمام سختي ها و مشقت هاي فراوان و تلاش بي وقفه و شبانه روزي گمنام باقي مي مانند.
خبرنگاران عاشق و گمنام همان كساني هستند كه در تمام ايام سال هر لحظه در تلاشند تا لحظه ها را ثبت كنند و وقايع و حقايق جامعه را بنگارند ولي در روزي كه به نام آنهاست خود فراموش مي شوند و هستند كساني كه فقط نام خبرنگار را به يدك مي كشند اما به نحو شايسته اي از آنها تجليل مي شود.

** آيا آنهايي كه مي دانند با آنهايي كه نمي دانند برابرند؟

چه بسا هستند افرادي كه براي آگاهي بخشيدن به افكار عمومي مرزها را طي مي كنند و از بطن خونريزي هاي خاورميانه تا آمريكاي شمالي و شاخ آفريقا را در مي نوردند تا بتوانند حقايق اين جهان را به قلم بكشند و يا با دوربين خود ثبت كنند.
اما همه ساله و در همه ادوار شاهد تجليل از افرادي هستيم كه در اين روز از مقام خبرنگار براي خود كلاهي مي بافند و شايد به ناحق در رديف طلايه داران جبهه آگاهي قرار مي گيرند.
هستند افرادي كه در نوار مرزي و در گرماي 50 درجه رسالت بزرگ خبرنگاري را با عشق انجام مي دهند و در سرماي زمستان نيز در هر لحظه اي از شبانه روز براي انجام تكليف مهمي كه بر گردنشان هست قلم مي زنند تا شايد مسووليت خطيرشان را همانند ديني كه از سوي مردم بر گردنشان سنگيني مي كند بخوبي انجام دهند.

** پيامبر مكرم اسلام (ص): رسالتم آگاهي بخشيدن به مردم است

اينكه خبرنگاران را وارثان انبيا مي دانند و رسالت اطلاع رساني آنها را با رسالت سنگين پيام رساني انبيا (ص) نيز هم رديف مي شمارند سخني بسيار درست است چرا كه يك خبرنگار با تعهد و قلمش كه خداوند در قرآن به آن سوگند ياد كرده رسالت آگاهي بخشي به جامعه را بر عهده دارد.
خبرنگاران وجدان بيدار جامعه هستند و يك خبرنگار با قلمش نجات بخش عده زيادي از كساني است كه مسايل و مشكلات و دردهايشان را مي نگارد و در راستاي رفع آن تلاش مي كند و اين در حاليست كه مشكلات فعالان عرصه خبر در ايام سال به فرموشي سپرده شده است.
شايد روز خبرنگار در استان كرمانشاه نيز همانند ديگر استان هاي كشورمان و به رسم ديرينه براي پاسداشت زحمات فعالان عرصه خبر و اطلاع رساني برگزار مي شود.
اما نقدي كه بر آيين هاي اين روز در استان كرمانشاه و شايد ديگر مناطق كشورمان نيز وجود دارد اين است كه تنها خبرنگاران مركز استان در مراسمي كه هر ساله برگزار مي شود دعوت مي شوند و در اين راستا نقش خبرنگاران شهرستان ها به فراموشي سپرده مي شود.
بعنوان نمونه قصرشيرين بواسطه داشتن مرزهاي طولاني با كشور عراق و مرزهاي فعال خسروي و پرويزخان و نقش مهمي كه در اقتصاد كشور دارد و به جرات مي توان گفت از سال گذشته تاكنون اين شهرستان مرزي ميزبان تعداد زيادي از وزرا و مقامات ارشد كشوري و لشكري بوده است و دفتر خبرگزاري ايرنا در اين منطقه بواسطه حساسيتي كه دارد از سال 79 در آن فعال است در آيين هاي روز خبرنگار در مركز استان كرمانشاه بطور كامل فراموش شده است.
سربازان گمنامي كه در اين خطه مرزي از كشورمان شبانه روز تلاش مي كنند و خبرهايي را مي نگارند كه بر روي خروجي رسانه مادر ( خبرگزاري ايرنا) و ديگر سايت هاي تحليلي و خبري سراسر كشور قرار مي گيرد بيانگر نقش مهم خبرنگاران اين فعالان گمنام است و اينكه در روزي كه به نام خودشان است نيز گمنام مي مانند جاي بسي تاسف دارد.
در اين بين حتي نقش خبرنگاران فعالان عرصه خبر در آيين هاي تجليل كه در شهرستان ها نيز برگزار مي شود ناديده گرفته مي شود كه مي طلبد در اين راستا مسوولان و متوليان امر تجديد نظري در اين خصوص داشته باشند چرا كه اين نقدي منصفانه بر آيين هاي تجليل در روز خبرنگار است.
خبرنگاري حرفه اي است كه تلاش آنان براي تداوم ركن چهارم دموكراسي در جامعه است و فعاليت در اين عرصه مهم و اثرگذار و در عين حال سخت و زيان آور افرادي را مي طلبد كه علاوه بر عشق راستين به كار مهم خبرنگاري از آگاهي لازم نيز برخوردار باشند.
سختي و مشقت اين حرفه سبب شده تا آن را در رديف مشاغل سخت و زيان آور قرار دهند اما اين هنر نيازمند هنرمنداني است كه با ذوق، عشق ، علاقه و صد البته تخصص به جنگ ناآگاهي ها مي روند.
خبرنگاري امروزه يك رشته است و به تحرير در آوردن اخبار، گزارش و يادداشت ها مستلزم تبحر، تجربه و علم خبرنگاري است.
بسياري از افرادي كه در اين روز مورد تقدير قرار مي گيرند خبرنگاراني زبده هستند و در اين بين نيز هستند كساني كه به حق خبرنگار نيستند و در اطلاع رساني اخبار و رويدادها در جامعه سهمي برعهده ندارند اما در آيين هاي تجليل و پاسداشت روز خبرنگار از آنها تجليل مي شود.
بايد نقش خبرنگاران توانا و سخت كوشي كه عمر خود را در اين حرفه مقدس سپري كردند و سالانه صدها خبر، گزارش، يادداشت و تحليل را بر روي خروجي هاي خبرگزاري ها و مطبوعات قرار مي دهند نيز ناديده گرفته نشود.
شايد براي بيشتر مردم اصل خبر مهم باشد و ديگران از چند و چون توليد يك خبر و گزارش اطلاع چنداني نداشته باشند و اين در حاليست كه يك خبرنگار ساعت ها از عمر خود را براي توليد يك خبر صرف مي كند، در جلسات متعدد و رويدادهاي مختلف حضور دارد و بعد از اتمام يك جلسه يا واقعه كار يك خبرنگار براي نگاشتن و ثبت و انعكاس آن تازه شروع مي شود.
يك خبرنگار علاوه بر داشتن يك قلم توانا و هنرمند بايد ساعت ها از عمر خود را پاي يك رايانه بنشيند و با تايپ حروف و كلمات جمله بندي مناسبي براي خبر خود ايجاد كند.

** من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق

تجليل و يا تجليل نكردن از يك خبرنگار او را از ادامه رسالت سنگين و خطيري كه بر عهده دارد باز نمي دارد ولي فرهنگ قدرشناسي و ارج نهادن به قلم راستين افرادي كه در عرصه خبر تلاش مي كنند موجب دلگرمي اين افراد است كه بدانند در يادها هرگز فراموش نشده اند و هستند كساني كه همواره به ياد خبرنگاراني كه در دورافتاده و محروم ترين مناطق مرزي كشور در اين حرفه مشغولند.
روز خبرنگار بر تمامي فعالان عرصه خبر آناني كه در افق اميد مي بينند و با تدبير مي نويسند و در اين عرصه شب و روز و ساعت و دقيقه و ثانيه نمي شناسند مباركباد.ك/4
7079/3012
نازنين باباخاني خبرنگار ايرنا