۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۳۷
کد خبر: 81718832
T T
۰ نفر

قويترين ال نينو در تاريخ مدرن

۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۳۷
کد خبر: 81718832
قويترين ال نينو در تاريخ مدرن

تهران-ايرنا- دانشمندان آمريكايي مي گويند: پديده آب و هوايي ال نينو كه امسال آغاز شده است، احتمالا قويترين ال نينو در 65 سال گذشته خواهد بود.

به گزارش ايرنا از خبرگزاري فرانسه، پديده ال نينو يكي از چرخه ‌هاي مشهور آب و هوايي جهان است كه هر 2 تا 7 سال يكبار باعث ايجاد ناهنجاري ‌هاي بزرگي در آب و هواي سراسر كره زمين مي‌شود كه از جمله اين ناهنجاري‌ ها مي‌توان به سيلاب ‌هاي ناگهاني، خشكسالي، قحطي و شيوع برخي بيماري ها اشاره كرد.
ال نينو از گرم شدن دماي سطح دريا در مناطق استوايي اقيانوس آرام ايجاد مي شود و مي تواند موجب بارش هاي غير منتظره سنگين باران در برخي از نقاط جهان و خشكسالي در مكان هاي ديگر شود.
ال نينو امسال در ماه مارس آغاز شده است و پيش بيني مي شود كه تا حدود يكسال ادامه يابد.
مقامات استراليايي پيش بيني كرده اند كه اين ال نينو قوي و قابل توجه خواهد بود.
مايك هالپرت معاون سازمان هواشناسي آمريكا در يك كنفرانس خبري گفت: از ماه مارس، دماي سطح آب هاي مناطق استوايي اقيانوس آرام همچنان از حد طبيعي بالاتر بوده و پيش بيني مي شود ال نينو تا اواخر پاييز، طول زمستان و شايد هم تا بهار آينده همچنان به فعاليت خود ادامه دهد.
وي افزود: ما همچنين پيش بيني كرده ايم از زمان كشف جريان دريايي ال نينو در سال 1950، امسال شاهد قويترين ميزان فعاليت اين چرخه آب و هوايي باشيم.
وي خاطر نشان كرد: دليل اين پيش بيني اين است كه متوجه شديم متوسط دماي سطح آب در بخش مهمي از مناطق استوايي اقيانوس آرام به طور بالقوه به 2 درجه سلسيوس بالاتر از حد عادي مي رسيد و يا از آن هم مي گذشت؛ يعني 3.6 درجه فارنهايت بيش از حد طبيعي بود كه اين درجه حرارت تنها سه بار در 65 سال گذشته ثبت شده است.
اين محقق ادامه داد: اين درجه حرارت ها پيش از اين در فاصله زماني سال هاي 1972 و 73 ، 1982 و 83 و 1997 و 98 مشاهده شده بود.
ال نينو قبلي كه پنج سال پيش به وقوع پيوست تاثير عمده اي داشت؛ اين پديده آب و هوايي موجب وزش بادهاي موسمي در جنوب شرقي آسيا، خشكسالي در جنوب استراليا، فيليپين و اكوادور، كولاك در ايالات متحده، موج گرما در برزيل و سيل هاي مرگبار در مكزيك شد.
علمي(6)**2038**
۰ نفر