۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81720810
T T
۰ نفر
ایران و روسیه از مشاركت و همگرایی بین المللی تا افق 10 میلیارد دلاری روابط اقتصادی

مسكو - ایرنا - مسكو و تهران طی ماه های گذشته سرعت ارتقای روابط دوجانبه و مشاركت و همكاری های بین المللی بویژه حل بحران سوریه را براساس راهبرد سوری سوری سرعت بخشیده اند كه نتیجه چندین دور مذاكرات رئیسان جمهوری و مقامات دو كشور بوده است.

برای ایران و روسیه كه بالاترین مزیت های نسبی همگرایی های سیاسی و راهبردی، مجاورت جغرافیایی، اشتراكات فرهنگی و تاریخی و توانمندی های جامعه اطلاعاتی، صنعتی، نفتی و گازی را دارند؛ سطح كنونی روابط تجاری و اقتصادی نمی تواند رضایت بخش باشد و بر اساس دیدگاههای دولت جمهوری اسلامی ایران و كاخ كرملین، باید به پویایی پرشتاب تری برسد.
با وجود اینكه دو كشور بالاترین و نزدیكترین روابط سیاسی و همكاری های فرهنگی را دارند، به دلیل نبود شناخت متقابل از توانمندی ها و نیازهای بازار هر كشور سبب شده است تا فقط بخش كوچكی از قابلیت های مناسبات بازرگانی ایران و روسیه و روابط تجاری دو كشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
در چارچوب راهبرد ایرانی و روسی توسعه فراگیر روابط كه از زمان مسوولیت دولت یازدهم در دستور كار مقامات مسوول و سفارت خانه های دو كشور در تهران و مسكو قرار گرفت و همچنین چندین دور مذاكرات مقامات بلندپایه بویژه دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان كه تیرماه و در حاشیه نشست سران بریكس برگزار شد، روسای جمهوری ایران و روسیه بر گسترش فراگیر روابط تاكید كردند.

***سفر وزیر خارجه ایران به مسكو
سفر پیش روی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مسكو و برنامه مذاكره با سرگئی لاوروف در چارچوب همین راهبرد مورد استقبال وزارت خارجه روسیه قرار گرفته كه موضوعات زیادی را در دستور كار گفت وگوها اعلام كرده است.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه به مناسبت اعلام رسمی برنامه مذاكرات دوشنبه (فردا) بین ظریف و لاوروف آمده است:
محورهای مهم مذاكرات در سفر وزیر خارجه ایران به مسكو توسعه همكاری ها با توجه به برنامه جامع اقدامات مشترك (برجام)، اوضاع سوریه و مسائل منطقه ای خواهد بود.
توافق وین و توسعه همكاری های دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی مهم و كلیدی از جمله حل و فصل بحران سوریه از دیگر محورهای این مذاكرات اعلام شده است.
وزارت امور خارجه روسیه با تاكید بر ادامه روند كنونی ارتقای روابط تهران و مسكو افزوده است: دیدار ظریف از مسكو در شرایطی كه روابط دو كشور اخیرا گسترش یافته، بیانگر تفاهم عالی و نشانه عزم متقابل برای تقویت و تحكیم پیوندهای دوجانبه است و روابط با ایران به عنوان یكی از شركای نزدیك روسیه در منطقه مبتنی بر دوستی و حسن همجواری دیرینه و اصول اعتماد متقابل و برابری است.
از سوی دیگر، بسته توافقنامه های موجود میان دو كشور امكان گسترش و تعمیق همكاری ها در عرصه های مختلف از بازرگانی و گردشگری گرفته تا گفت و گوهای بین مذاهب و امنیت منطقه ای را فراهم می كند تا دامنه روابط هر چه بیشتر ملت ها را به هم نزدیك كند.

***چشم انداز توسعه فراگیر روابط
همزمان با اهمیت توسعه روابط دوجانبه، اشتراكات و منافع دو كشور در ثبات و امنیت منطقه و لزوم حل مسائل كنونی در خاورمیانه سبب شده است مسكو و تهران مبارزه كارآمد با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را در اولویت همكاری های منطقه ای و بین المللی خود قرار دهند.
از سوی دیگر همكاری های اقتصادی و صنعتی بین ایران و روسیه با توجه به مزیت های كاهش هزینه های حمل و نقلی به علت كوتاهی مسیر و استفاده از روش های گوناگون تجاری می تواند زمینه ساز رشد همكاری های دو كشور باشد.
تمایل روسیه به واردات محصولات كشاورزی و باغی و همچنین تولیدات شیلاتی از ایران با هدف كاهش وابستگی به غرب به علت تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریكا براساس پرونده اوكراین، از دیگر فرصت های پیش روی بخش خصوصی ایران است.
همزمان تعدد جمهوری های خودمختار با مزیت های سرمایه گذاری و مشاركت شركت های ایرانی بویژه در بخش كشاورزی و راه اندازی صنایع كوچك و متوسط در این حوزه از دیگر بخش های مورد توجه همكاری های ایران و روسیه برای ارتقای كلی روابط بازرگانی است.
ایران و روسیه در حالی پایین ترین سطح روابط تجاری را در سال 92 تجربه كردند كه فرصت های زیاد افزایش همكاری ها نادیده گرفته شد.
بر اساس بررسی ها، ارزش حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه از حدود چهار میلیارد دلار در سال 92، به اندكی بیش از یك میلیارد دلار كاهش یافت.
ایران و روسیه برای خروج از وضع ركود روابط اقتصادی گذشته، در دو سال اخیر توافقنامه های مهمی را امضا كرده اند كه مهمترین آن بین شركت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شركت 'اتم استروی اكسپورت' برای احداث دو نیروگاه 1000 مگاواتی در بوشهر است كه در سفر چندی پیش علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به مسكو امضا شد.
طرف های ایرانی و روس همچنین پروتكل همكاری احداث هشت بلوك جدید نیروگاه هسته ای و سند همكاری در حوزه چرخه سوخت هسته ای را امضا كردند.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه بتازگی از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داد.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یك میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیك شد.
سفیر ایران در روسیه افزود: ظرفیت مبادلات تجاری دو كشور بسیار بیش از این است و همچنان كه اخیرا ویكتور میلینیكوف رئیس شورای تجاری روسیه - ایران اعلام كرد، اجرایی شدن توافقات یك سال گذشته با توجه به رفع تحریم های ایران، براحتی می تواند رقم مبادلات را در سال های آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهد.

*** مشاركت ایران و روسیه در امور منطقه ای
ایران و روسیه از زمان آغاز دخالت های چند كشور غربی عربی بویژه آمریكا در امور داخلی سوریه هشدار داده بودند كه ادامه روند تحریك و افزایش درگیری ها سبب انسجام نیروهای تندرو تكفیری و مزدور می شود كه با تسلیح آنان توسط كشورهای اردوگاه ضد سوری، منطقه را گرفتار آتش جنگ های داخلی می كنند.
تهران و مسكو همزمان با محكوم كردن اقدامات ضدامنیتی علیه سوریه، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تسلط گروه تروریستی داعش بر مناطق مختلف این كشور و اجرای راهكارها و الگوهای سیاسی حل بحران مبتنی بر مذاكرات طرف های سوری بدون مداخله خارجی را پیشنهاد كردند كه با وجود توجه جامعه جهانی به دلیل مخالفت كشورهای حامی تروریست ها اجرای آن متوقف ماند.
ادامه حمایت از تروریست ها سبب شد تا عراق نیز گرفتار داعش شود و پس از این مرحله ایران و روسیه با افزایش اقدامات دیپلماتیك روند تازه ای را برای پیگیری طرح های خود با هدف خشكاندن سرچشمه تروریسم تكفیری در سوریه آغاز كردند.
ظریف در سفر هفته گذشته خود به دمشق، آخرین شرایط و تحولات را با مقامات ارشد سوریه بویژه بشار اسد بررسی كرد و بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه قرار است این موضوع فردا (دوشنبه) در مذاكرات مسكو توسط وزیران خارجه دو كشور بررسی شود.
همزمان با سفر ظریف به سوریه، سرگئی لاوروف همتای روسی وی نیز در چند دیدار با سران معارضان سوری تاكید كرد كه درگیری های بی نتیجه اما خسارت بار نشان داده كه راه حل بحران سوریه سیاسی است و پراگندگی دیدگاههای مخالفان مانع اصلی مذاكرات با دولت سوریه است كه باید به این وضعیت پایان داده شود.
سفر ظریف به سوریه در این زمینه می تواند رهاوردهای مثبتی داشته باشد زیرا غرب و گروههای حامی تروریست های ضد سوری كه تاكنون مخالف راهبرد گفت وگوهای سوری سوری بوده اند، در باره اقدامات جدید تهران و مسكو سكوت كرده و منتظر هستند.
اروپام1516**1485**1479