۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81720974
T T
۰ نفر
متخصصان ایرانی نمونه گیری با روش فریزكردن را جایگزین عمل باز ریه كردند

تهران- ایرنا- متخصصان مركز پزشكی دكتر مسیح دانشوری موفق شدند نمونه گیری با روش فریز كردن از بافت ریه را جایگزین عمل باز ریه كنند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از مركز پزشكی دكتر مسیح دانشوری، دكتر اردا كیانی فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در مورد این دستاورد توضیح داد: متخصصان این مركز پزشكی توانسته اند با استفاده از روش برونكوسكوپی و بدون نیاز به عمل جراحی باز، یك نمونه بزرگ از ریه را به دست آورند.
وی افزود: با این روش كه با استفاده از فریز كردن قسمتی از بافت ریه انجام می شود، از بیمارانی نمونه برداری می شود كه مبتلا به بیماری پارانشیم ریه هستند یا پزشكان معالج به تشخیص دقیقی در مورد بیماری نرسیده باشند و برای تشخیص قطعی نیاز به بخشی از بافت ریه با حجم زیاد باشد.
كیانی ادامه داد: در این روش كه به صورت تیمی و با همكاری گروه جراحی توراكس، بیهوشی و پرستاری انجام می پذیرد، ممكن است خونریزی خفیفی رخ دهد كه به آسانی مرتفع می‌شود.
وی افزود: هزینه فعلی انجام این روش در مركز پزشكی دكتر مسیح دانشوری با هزینه یك برونكوسكوپی معمولی قابل قیاس است كه علاوه بر مزایای زیادی كه از لحاظ جسمی در مقایسه با عمل باز دارد، از لحاظ هزینه های مالی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

** كاهش چشمگیر استنت گذاری با اجرای طرح تحول سلامت
دكتر عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی مركز پزشكی دكتر مسیح دانشوری با اشاره به اینكه مراكز درمانی محدودی در ایران كار استنت گذاری برای بیماران دچار عارضه تنگی راه هوایی را انجام می دهند، افزود: بیشترین آمار استنت گذاری مربوط به زمان پس از اجرای طرح تحول سلامت است كه سبب شده بیماران به جای پرداخت هزینه 2 تا چهار میلیون تومانی، تنها بین 6 تا 10 درصد این مبلغ را پرداخت كنند.
وی روند روبه رشد انجام این خدمات برای بیماران در كشور با كیفیت بالا را یادآور شد و افزود: استنت گذاری به 2 نوع فلزی و پلاستیكی تقسیم بندی و برای رفع تنگی های خوش خیم و بدخیم راه هوایی استفاده می شوند، عوارضی نیز ایجاد می كنند كه بیشترین مورد آن جابه جا شدن استنت است كه نیاز به مراجعه مجدد بیمار به مراكز درمانی دارد.
علمی(1) **1354**1834
۰ نفر