۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81721038
T T
۰ نفر
حدود 90 درصد اسراي ايراني هنگام اسارت زخمي بودند

تهران - ايرنا - رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: حدود 90 درصد اسراي ايراني هنگام اسارت زخمي بودند زيرا تا آخرين گلوله مقابله دشمن مقاومت كرده و تسليم نشدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدعلي شهيدي روز يكشنبه در نخستين كنگره ملي تجليل از آزادگان، ضمن تبريك به مناسبت روز ورود اسوه‌هاي ايثار و فداكاري به ميهن اسلامي افزود:‌ 42 هزار و 879 آزاده داشته‌ايم كه 36 هزار نفر از آنها رزمنده بوده و در قالب نيروهاي سپاه، ارتش و ناجا به جبهه اعزام شده و به اسارت دشمن درآمدند.
وي ادامه داد: باقي آزادگان در شهرهاي مختلف به اسارت درآمدند، هر چند همه آزادگان جانباز هستند زيرا تا آخرين گلوله مقاومت كرده و تسليم دشمن نشدند.
معاون رييس ‌جمهوري خاطرنشان كرد: از حدود 24 هزار آزاده تا زمان آزادي از اسارت خبري نبود، زيرا عراق آنها را در مكاني دور از چشم صليب سرخ مخفي كرده بود.
شهيدي با بيان اينكه 500 نفر از اسرا در زندان‌ها و اردوگاه‌هاي بعث عراق به خاطر شكنجه و آزار شديد به شهادت رسيدند، از شهيد محمد جواد تندگويان وزير نفت وقت كشور ياد كرد كه در زير شكنجه‌هاي دشمن بعثي به ديدار معشوق شتافت.
نماينده ولي فقيه ادامه داد: حدود يكهزار نفر از افسران بويژه خلبانان به مدت 10 سال يا بيش از آن دور از چشم صليب سرخ در اسارت دشمن بودند، از اين رو برخي آنها را مفقودالاثر اعلام كردند.

** شهيد لشكري 18 سال اسير بود
شهيدي با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي سرلشكر شهيد حسين لشكري گفت: اين شهيد سرافراز در نخستين روزهاي آغاز جنگ به عراق حمله كرد اما پس از سقوط به اسارت دشمن درآمد. وي 12 سال در زندان انفرادي و 18 سال اسير بود.
شهيدي يادآور شد: اين شهيد والامقام پس از سال‌ها تحمل درد و رنج در سال 77 از زندان‌هاي مخوف بعث عراق آزاد شد اما در سال 78 به شهادت رسيد.
وي گفت: بيشتر آزادگان از اقليت‌هاي مختلف قومي و مذهبي بودند حتي در ميان آزادگان زناني به چشم مي‌خوردند كه سال‌ها در اسارت بودند.
رييس بنياد شهيد از اردوگاه‌ها و شكنجه‌گاه‌هاي عراق به ‌عنوان دانشگاهي ياد كرد كه انسان‌هايي بزرگ در آن تربيت شدند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، در اين مراسم كه اكنون در تالار وحدت در حال برگزاريست، برخي مسوولان لشكري و كشوري از جمله علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان و روساي برخي كميسيون‌هاي مجلس، مسوولان بنياد شهيد و حدود يكهزار آزاده سرافراز حضور دارند.
همچنين در اين مراسم، از هفت آزاده شاخص با اهداي لوح تجليل شد.
اجتمام ** 1880 ** 3053 ** 1071
۰ نفر