۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81722349
T T
۰ نفر
مهندسان ايراني فيلترهاي شكاركننده سلول‌هاي سرطاني ساختند

تهران- ايرنا- رييس پژوهشكده سرطان سينه جهاد دانشگاهي از ساخت فيلترهايي براي شكار سلول‌هاي سرطاني خون با استفاده از خاصيت الكتريكي سلول هاي سرطاني به دست مهندسان ايراني خبر داد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از پژوهشكده سرطان سينه جهاد دانشگاهي، دكتر كيوان مجيدزاده گفت: با توجه به اهميت جداسازي و بررسي سلول‌هاي سرطاني موجود در جريان خون در كنترل روند درمان بيماران پس از برداشتن توده سرطاني، اين فيلترها براي كمك به درمان بيماران و شكار سلول هاي سرطاني ساخته شده است.
وي، طرح جداسازي سلول‌هاي سرطاني در جريان خون را از جمله پروژه‌هاي مشترك پژوهشكده سرطان سينه با حوزه مهندسي عنوان كرد و افزود: زماني كه فردي مبتلا به سرطان‌هاي توموري مانند سرطان سينه مي‌شود برخي سلول‌هاي سرطاني وارد جريان خون مي‌شوند كه اگر بتوان هويت اين سلول‌ها را تشخيص داد، در روند درمان بسيار موثر خواهد بود.
مجيدزاده گفت: از آنجايي كه توده سرطاني در روند درمان سرطان سينه برداشته مي شود و در ادامه مسير درمان توده اي براي بررسي تاثير درماني ها وجود ندارد؛ از اين رو اگر بتوان اين سلول‌هاي سرطاني موجود در خون را جدا كرد، قادر خواهيم بود با بررسي ويژگي‌هاي اين سلول‌ها پي به موثر بودن روش‌هاي درماني ببريم.
وي افزود: اين طرح با همكاري متخصصان نانوفناوري، زيست مواد و مهندسان الكترونيك اجرايي مي شود تا بتوان ابزارهاي لازم براي جداكردن اين سلول‌ها از جريان خون را تهيه كرد.
مجيدزاده با بيان اينكه تا چند ماه آينده با پيشرفت طرح، كارآزمايي‌هاي باليني براي جداسازي اين سلول‌ها آغاز مي شود، اظهار كرد: براي جداسازي سلول‌هاي سرطاني از فيلترهايي استفاده مي‌شود كه سلول‌هاي سالم از آن عبور مي‌كنند اما سلول‌هاي سرطاني در اين فيلترها به دام مي‌افتند و قادر به خروج از آن نيستند.
اين محقق استفاده از ذرات نانو را از ديگر روش‌هاي جداسازي سلول‌هاي سرطاني از جريان خون عنوان كرد و ادامه داد: اين نانوذرات توسط آنتي بادي‌هايي پوشش داده شده است كه به طور اختصاصي براي سلول‌هاي سرطاني استفاده مي‌شوند.
مجيدزاده استفاده از فناوري ماكرو فلوئيديك را از ديگر راهكارها در اين زمينه دانست و گفت: با استفاده از ويژگي‌هاي الكتريكي سلول‌هاي سرطاني مي‌توان آنها را جداسازي كرد از اين رو فيلترهاي جداكننده به دست مهندسان كشور به همين منظور ساخته شده است.
علمي(1) **1354**1834
۰ نفر