۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81723895
T T
۰ نفر

كتاب تصفیه كننده آب ابداع شد

۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81723895
كتاب تصفیه كننده آب ابداع شد

تهران-ایرنا- محققان آمریكایی كتابی ابداع كرده اند كه با صفحات آن می توان آب آلوده را تصفیه كرد.

به گزارش ایرنا از هلث، این كتاب كه 'كتاب قابل نوشیدن' نام دارد، دارای صفحاتی است كه آموزش می دهد و بطور بالقوه موجب نجات حیات می شود. این كتاب را دكتر تری دانكویچ محققی كه دوران پسا دكتری خود را در دانشگاه كارنگی ملون آمریكا می گذراند، ابداع كرده است.
وی این كتاب را درجریان تحقیق در دانشگاه مك گیل كانادا و سپس در دانشگاه ویرجینیا كامل كرد.
به تازگی تاثیر این كتاب نابود كننده میكروب كه صفحات تصفیه كننده آب آلوده دارد در یك سری آزمایشات میدانی به اثبات رسیده است. محققان این خبر را در دویست و پنجاهمین نشست ملی انجمن شیمی آمریكا كه هفته جاری در بوستون برگزاری شد، منتشر كردند.
صفحات داخل این كتاب قابل نوشیدن دارای لغاتی است كه بر اهمیت آب پاكیزه و خطرات بیماری های ناشی از آب، تاكید می كند.
بعد از فراگرفتن مطالب این صفحات می توان از آنها برای تصفیه آب آلوده استفاده كرد.
در آزمایشات میدانی كه بیش از دو جین منابع آب آلوده در آفریقای جنوبی، غنا و بنگلادش مورد آزمایش قرار گرفت، صفحات این كتاب توانستند 99 درصد از باكتری این نمونه ها را از بین ببرند.
این صفحات دارای نانوذرات نقره هستند كه میكروب های مضر را جذب می كنند ولی برخی از فلزات سنگین تصفیه كننده آب می توانند رد شوند؛ تمام آلاینده ها در زیر سطح اندازه گیری شده كه برای آب شرب بی خطر است نگاه داشته می شوند.
این فیلترها تمام معیارهای سازمان حفاظت زیست محیطی آمریكا را برای از بین بردن باكتری و تولید آب قابل شرب، دارا است.این فیلترها می توانند چند هفته و حتی تا یك ماه دوام آورند بنابراین از تمام كتاب می توان به عنوان ابزارهایی برای تصفیه آب تمیز برای حدود یكسال استفاده كرد.
تمام كاری كه برای تصفیه آب با استفاده از این كتاب باید انجام داد این است كه یك صفحه از این كتاب را پاره كرد و آن را در یك نگاه دارنده ساده فیلتر قرار داد؛ سپس آب رودخانه، چاه و غیره را بر روی آن ریخت، نتیجه استخراج آب پاكیزه و نیز باكتری های مرده است.
یك صفحه این كتاب می تواند تا بیش از 26 گالن آب را تمیز كند. این كتاب می تواند برای یك نفر تا چهار سال، آب تمیز ارائه دهد.
علمی(6)**2038**1599
۰ نفر