۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81724135
T T
۰ نفر

چهار طاقی های ساسانی، سرپا می ماند

۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81724135
چهار طاقی های ساسانی، سرپا می ماند

تهران - ایرنا - چهار طاقی تل جنگی ، یكی از ده ها چهار طاقی به جای مانده از دوران ساسانی در فراشبند استان فارس كه با وجود تعرضات انسانی و طبیعی بسیار به كالبد و حریم آن هنوز سرپا باقی مانده است مراحل پایانی مرمت را می گذراند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا،سرپرست هیأت مطالعه و مرمت چهار طاقی تل جنگی فراشبند درباب اهمیت كاوش های باستان شناسی چهارطاقی گفت: ضرورت انجام این كاوش ها،به سرانجام رساندن مطالعات، پیرامون ساختار چهارطاقی ها و آتشكده های ساسانی بوده است.
مصطفی موسوی افزود :این چهار طاقی از جمله معدود چهار طاقی هایی است كه همچنان بیشتر ساختار های آن باقی مانده است .
به گفته این باستان شناس ، از سویی وضعیت كنونی جرزها به خصوص جرز های دالان طواف تا حدود زیادی سست و دچار رانش شده و بیشتر این عوامل به خاطر انباشت آوار های سقف و فضولات حیوانی است كه به خصوص در محل گنبد خانه قرار دارد .
موسوی اظهاركرد:این آوار با احتساب انباشت های باستان شناختی به حدود دو و نیم متر می رسد .
سرپرست هیأت مطالعه و مرمت چهار طاقی تل جنگی خاطر نشان ساخت:بارندگی های فصلی باعث جذب رطوبت در جرز ها شده كه تخریب و سست شدن پایه های بنا را به همراه داشته، امری كه خسارت جبران ناپذیری را متوجه كالبد اثر كرده است.
وی ادامه داد:برداشت این انباشت ها بسیار لازم و ضروری است تا هم مرمت های اضطراری در پایه جرز ها صورت گرفته و هم ساماندهی محوطه برای رفع خطر از بنا و تهیه طرح مرمت امكان پذیر باشد.
این باستان شناس عنوان كرد:طرح مرمت چهار طاقی تل جنگی از محل اعتبارات 2درصد نفت و گاز و با همت فرمانداری شهرستان به انجام می رسد .
وی درباره شكل انجام این مرمت تبیین كرد: ،عملیات نما سازی جداره های بیرونی كه در گذشته بر اثر تخریب عوامل انسانی از بین رفته بود ، دوخت و دوز ترك های موجود ، تثبیت جرز های سست و وارفته ، اجرای طاق و بندكشی سنگها ، بند كشی ترك های موجود در دیواره ها به منظور جلوگیری از نفوذآب و آب بندی كردن جرز ها برای جلو گیری از فرسایش و تخریب كمتر در دستور كار بود كه تا كنون با پیشرفت 90 درصدی در حال انجام است.
موسوی عنوان كرد :دوران چهار صد ساله حكومت ساسانی یكی از شكوفا ترین دوره های فرهنگ ، هنری ایران است كه پنجره های بسیاری را در زمینه های تاریخ باستان شناسی و معماری پیش روی علاقه مندان گشوده است .
وی اضافه كرد:همانطور كه می دانیم ساسانیان شهرت عظیمی در معماری و شهر سازی داشته اند به طوری كه یكی از شاخص ترین عناصر به جا مانده از این سلسله بعد از قریب هزار و هفتصد سال بناهایی است كه از آن دوران به جای مانده است.
او خاطر نشان ساخت كه مهمترین نمود های معماری ساسانیان را می توان در بناهای ،كاخ ها ، شهر ها و بناهای مذهبی این دوران از جمله آتشكده ها (چهار طاقی ها ) مورد مطالعه قرار داد.
براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، وی تاكید كرد:اردشیر بابكان كه خود موبد آتشكده استخر بود بعد از رسیدن به حكومت نیز همچنان عنوان موبد شاه را به همراء داشت و دین زردشتی را به عنوان مذهب رسمی كشور اعلام كرد و مقر حكومتی خود را شهر گور قرار داد .
به گفته موسوی شهر گور یا فیروزآباد در مسیر راه شاهی كه استخر را به تیسفون می رساند ، منطقه ای ویژه است كه حتی با تغییر پایتخت از شهر گور به بیشاپور و تیسفون همچنان اهمیت خود را به عنوان یكی از خاستگاه های مهم ساسانی حفظ می كند .
موسوی خاطرنشان كرد:مناطقی كه امروز میان این دو پایتخت اولیه ساسانی قرار دارد در واقع یكی از مهمترین مناطق مستعد مطالعات باستانشناختی در دوران ساسانی است ، مناطقی مانند فراشبند كه به تازگی از فیروز آباد جدا و به عنوان یك شهرستان جدا گانه شناخته شده و دیگری منطقه گره كه به عنوان یكی از منزلگاه های مهم تاریخی همیشه مورد توجه بوده است .
این باستان شناس یادآورشد:از فراشبند،به عنوان پایتخت چهار طاقی های ساسانی می توان یاد كرد كه این منطقه درست بر سر دوراهی بوده كه فیروزآباد را به سیراف و بیشاپور متصل می كرده است .
موسوی درپایان با اشاره به ظرفیت عظیم مطالعاتی این طرح گفت:این شهرستان با داشتن بقایای بیش از ده چهارطاقی سالم ، نیمه سالم و یا ویران دارای ظرفیت عظیم مطالعاتی در حوزه مذهب و كشف شهود جدید برای رونمایی از تمامی جوانب مذهبی دوران ساسانی است .
فراهنگ**3079**1569