۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴
کد خبر: 81724192
T T
۰ نفر

قصه پرغصه كمربندی جنوبی بابل

۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴
کد خبر: 81724192
قصه پرغصه كمربندی جنوبی بابل

ساری- ایرنا - عدم تخصیص بودجه برای ادامه روند احداث كمربندی جنوبی بابل به گفته مسوولان محلی برخی اهالی حاشیه این جاده را برآن داشت تا زمین های خودشان را بازپس بگیرند.

كلنگ كمربندی جنوبی بابل تقریبا 13 سال پیش بدلیل ترافیك سنگین اتومبیل های ورودی به شهر بابل بر زمین زده شد ولی تاكنون بدلیل نداشتن اعتبار كافی به بهره برداری نرسید.
این كمربندی از مسیر جاده بابل به آمل ، شهید صالحی و گنج افروز گذشته و درجاده بابل به قائمشهر و در روستای 'هتكه پشت' به طول 16.5 كیلومتر به پایان می رسد.
بازدید های مكرر معاونین وزیر راه و شهرسازی در چند سال گذشته هنوز نتوانست این كنارگذر حیاتی را كه شاهراه ارتباطی بین شرق و غرب استان مازندران است را به بهره برداری برساند.
به گفته چند تن از مسوولان محلی در چند روز اخیر به دلیل عدم پرداخت وجه فروشندگان زمین در انتهای مسیر كمربندی واقع در روستای 'هتكه پشت' مردم محلی اقدام به بازپس گیری زمین ها كردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا اگر چه در ماههای گذشته كارگران حتی در روزهای تعطیل مشغول به فعالیت برای احداث این جاده بودند ولی در چند روز اخیر فعالیت در این پروژه كاهش یافته كه با حضور در محل قابل مشاهده است.
حجت الاسلام علی اكبر ناصری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار برای ادامه اجرای كنارگذر جنوبی بابل بیان داشت: اگر اعتبار به زودی تخصیص نیابد مشكلات زیادی در شهرستان بوجود خواهد آمد.
وی تكمیل طرح كمربندی جنوبی بابل را نیازمند حدود 300 میلیارد ریال اعتبار خواند و افزود: باید بدهی های فروشندگان زمین نیز پرداخت شود تا این طرح حیاتی هر چه زودتر به بهره برداری رسد.
وی احداث پل روگذر و زیرگذر در مسیر كمربندی بابل را از اولویت های مهم در بهره برداری از فاز اول این طرح دانست و گفت: برای تردد خودروها , پلهای مورد نیاز با شتاب در حال ساخت است كه امیدواریم فاز اول این طرح با تخصیص به موقع اعتبار براساس قول های داده شده از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی تا هفته دولت افتتاح و تردد در این مسیر امكان پذیر شود.
وی اظهار داشت: كمربندی جنوبی شهرستان بابل تنها مختص این شهرستان نیست بلكه محل تردد خودروها ، مسافران و گردشگران زیادی است كه از اقصی نقاط كشور به استان مازندران عزیمت میكنند و یا به مشهد مقدس مسافرت می نمایند.
جعفر آقاجان نتاج معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار بابل نیز روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا بیان كرد: در پنج ماهه اخیر تاكنون هیچ گونه اعتباری برای كمربندی جنوبی بابل تخصیص نیافته است.
وی افزود: زمینی به طول 150 متر و با عرض 24 متر از چند مالك برای روند احداث كمربندی جنوبی بابل تملك و خریداری شد كه این میزان به 20 میلیاردریال اعتبار نیاز دارد.
وی اظهارداشت: براساس ماده 9 تا سه ماه مسئولین وزارت راه فرصت دارند كه بدهی های مالكین را پرداخت كنند و بعد از این مالكین این حق را دارند كه زمین ها را بازپس بگیرند.
وی افزود: در حال حاضر بدلیل عدم پرداخت بدهی , دادستان بابل دستور توقف ادامه روند كار در كمربندی جنوبی بابل را داد.
وی بیان كرد: تعدادی از این مالكین بدلیل عدم پرداخت پول زمین های خودشان را بازپس گرفتند و چند نفر دیگر نیز در مرحله بازپس گیری هستند كه رایزنی برای جلوگیری از این وضعیت در حال اقدام است.
به گفته وی عملیات اجرایی طرح كمربندی جنوبی بابل از سال 84 به طور جدی آغاز شده و با فعالیت شش پیمانكار , اكنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی بابیان اینكه تاكنون یك هزار میلیارد ریال برای احداث كمربندی جنوبی بابل هزینه شده است؛ اظهارداشت: میزان اراضی و بناهای آزاد شده در مسیر كمربندی 72 هكتار بوده كه برای تملك این زمین ها 130 میلیاردریال پرداخت شده است.
آقاجان نتاج تعداد پل احداثی برروی رودخانه در مسیر احداث كمربندی جنوبی بابل را سه دهنه و تعداد تقاطع را سه مورد غیر همسطح برشمرد.
معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار بابل همچنین بیان داشت: برای اتمام 40 درصد باقی مانده كمربندی جنوبی بابل به 500 میلیاردریال دیگر اعتبار نیاز است .
نماینده شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مازندران نیز در گفت وگو با ایرنا بابیان اینكه این طرح ملی است؛ افزود: پیمانكاران و مالكین زمین ها در مسیر این جاده مبلغ 100 میلیارد ریال از وزارت راه و شهرسازی طلب دارند و مسئولین قول مساعد برای پرداخت بدهی به مالكین زمین ها را تا 10 روز آینده دادند.
غلامعباس رستمی با بیان اینكه اولویت در پرداخت بدهی برای مالكین زمین ها خواهد بود؛ اظهارداشت: در صورت تخصیص به موقع اعتبار فاز اول این طرح تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
شهرستان 511 هزار نفری بابل دارای هفت شهر و شش بخش است و بدلیل نداشتن كمربندی جنوبی در این شهر كه در مسیر شرق به غرب مازندران واقع است روزانه با تردد خودروهای سبك و سنگین در مسیر درون شهری مواجه است.
برای هر گردشگر وارد شده به مازندران و نیز مردم محلی عبور از درون شهر بابل به خاطر ترافیك شدید و زمان از دست رفته بسیار خسته كننده است و جدا از ان برای مردم ساكن این شهر نیز مشكلات فراوان به همراه داشته است.ك/4
گزارش-زینب حبیب پور
7328/1899
۰ نفر