۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۹
کد خبر: 81724236
T T
۰ نفر
نشست كميته منطقه اي آسيا و اقيانوسيه ايفلا برگزار شد

تهران-ايرنا- كميته منطقه اي آسيا و اقيانوسيه ايفلا با حضور نمايندگان 21 كشور در حاشيه هشتاد و يكمين اجلاس ساليانه ايفلا برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، در اين نشست كه غلامرضا اميرخاني معاون كتابخانه ملي به نمايندگي از كشورمان حضور داشت، درمورد راهكارهاي توسعه همكاري هاي منطقه اي، تعامل بيشتر با فدراسيون بين المللي، پذيرش اعضاي جديد و انتخاب محل برگزاري نشست آتي بحث و تبادل نظر شد.
بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، معاون كتابخانه ملي، گزارشي درباره آخرين وضعيت دستاوردهاي علمي و فعاليت هاي فرهنگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به كميته منطقه اي آسيا و اقيانوسيه ايفلا ارايه كرد.
ايفلا؛ فدراسيون بين المللي انجمن ها و موسسات كتابداري (IFLA)‏، ارگاني مستقل، غير دولتي، بين المللي، و غيرانتفاعي است.
هدف ايفلا، ارتقاي تفاهم بين المللي، همكاري، گفت و شنود، پژوهش و توسعه در همه زمينه هاي كتابداري از جمله كتابشناسي، خدمات اطلاع رساني، و آموزش كاركنان و ايجاد تشكيلاتي است كه از طريق آن بتوان جنبه هاي بين اللملي كتابداري را ارايه كرد.

** ملاقات صالحي اميري با رييس كتابخانه ملي آفريقاي جنوبي
سيدرضا صالحي اميري در راس هيات ايراني، همزمان با دومين روز برگزاري اجلاس ايفلا 2015 در شهر كيپ تاون با بي بي سونتو مولم رئيس كتابخانه ملي آفريقاي جنوبي ديدار و گفت و گو كرد .
در اين ديدار طرفين بر گسترش تعاملات و مناسبات فرهنگي دو كشور تاكيد و در خصوص چارچوب هاي همكاري با يكديگر و انعقاد تفاهم نامه مشترك گفت وگو كردند كه طرف آفريقايي از امضاء اين سند همكاري مشترك استقبال كرد.
صالحي اميري با تشريح فرهنگ غني ايران، از همتاي آفريقايي خود براي حضور در جمهوري اسلامي و بازديد از مجموعه ارزشمند كتابخانه و آرشيو ملي ايران دعوت به عمل آورد.
در پايان اين ديدار رييس كتابخانه ملي به رسم يادبود كتاب عكس 'نلسون ماندلا' را به رييس كتابخانه ملي آفريقاي جنوبي اهدا كرد.
بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، پس از سپري شدن دومين روز از اجلاس ايفلا، ملاقات ها و مذاكرات فرهنگي روساي كتابخانه هاي ملي كشورها در حال انجام است.

** انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي چهارشنبه 28 مرداد سه نشست برگزار مي كند
نشست تخصصي 'كودتاي 28 مرداد و حافظه تاريخي ايرانيان' همزمان با شصت و دومين سالروز كودتاي 28 مرداد سال 1332 با حضور داريوش رحمانيان عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه تهران و الهام ملك‌زاده عضو هيات علمي گروه تاريخ معاصر پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي از ساعت 10:30 در سالن انديشگاه فرهنگي برگزار مي شود.
در ادامه، رونمايي كتاب 'مقدمه اي بر تاريخ و مباني نشان شناسي' تاليف رضا كلاني پژوهشگر تاريخ با سخنراني محمدعلي عليزاده و محمد حسني (عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي) از ساعت 14 در سالن انديشگاه فرهنگي برگزار مي شود.
آخرين برنامه انديشگاه در روز چهارشنبه، رونمايي كتاب 'زن بوشهري در جنگ و فرهنگ' تاليف سيدقاسم ياحسيني است كه از ساعت 16:30 در سالن انديشگاه فرهنگي برگزار خواهد شد.
شركت عموم علاقه مندان در اين نشست ها بلامانع است.

** فراخوان برگزاري نمايشگاه ( افراد با آسيب بينايي در آيينه نشر) در كتابخانه ملي
سازمان اسناد و كتابخانه ملي در نظر دارد به منظور معرفي توانمندي هاي افراد با آسيب بينايي، نمايشگاهي دائمي برپا كند.
اداره كل اطلاع رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي در نظر دارد به منظور معرفي توانمندي هاي افراد با آسيب بينايي، نمايشگاهي دائمي از كتاب هاي نوشته شده و يا ترجمه شده توسط نابينايان را با عنوان افراد با آسيب بينايي در آيينه نشر داير كند.
نابينايان مي توانند در صورت تمايل نسخه اي از كتاب هاي نوشته شده يا ترجمه شده خود را جهت قرار دادن در اين نمايشگاه به كتابخانه ملي، اداره كل اطلاع رساني، بخش افراد با آسيب بينايي ارسال و جهت كسب اطلاعات بيشتر از طريق پست الكترونيكي Vi@nlai.ir
تماس بگيرند.

** تشكيل ستاد بزرگداشت هفته دولت در سازمان اسناد و كتابخانه ملي
در احكام جداگانه از سوي رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، دبير و اعضاي ستاد بزرگداشت هفته دولت منصوب شدند.
سيدرضا صالحي اميري در احكام جداگانه اي فريبرز خسروي معاون پژوهشي سازمان، غلامرضا اميرخاني معاون كتابخانه ملي، شهرام يوسفي فر معاون اسناد ملي، قاسم نصيري پور مديركل حراست و محمد هاشم زاده معاون پشتيباني سازمان را به عنوان عضو، و امين عارف نيا مشاور و مديركل حوزه رياست و روابط عمومي را به عنوان عضو و دبير ستاد بزرگداشت هفته دولت منصوب كرد.
در بخشي از حكم صالحي اميري آمده است:
' به منظور بزرگداشت هفته دولت و گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر به موجب اين ابلاغ به عنوان عضو ستاد بزرگداشت هفته دولت در سازمان اسناد و كتابخانه ملي منصوب مي شويد.
شايسته است با برنامه ريزي و تشكيل جلسات منظم و تبيين عملكرد سازمان بر اساس رويكردهاي 9 گانه تدوين شده، گزارش منسجمي پيرامون تلاش ها و خدمات سازمان در دولت تدبير و اميد، به عموم هموطنان عزيزمان ارايه كنيد.
فراهنگ**1497**1027