۱۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8172441
T T
۰ نفر
خشکسالی، بحران انسانی در سومالی را تشدید کرده است .................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/12/86 خارجی.اجتماعی.سومالی.بحران انسانی.
بروز خشکسالی در مناطق مرکزی سومالی، شرایط بد منطقه را تشدید کرده و به بحران انسانی در این کشور دامن زده است.
به گزارش"ایرنا"، پایگاه اطلاع رسانی "اکسن اوآ نت" روز شنبه در گزارشی به نقل از دفتر همکاری های بشردوستانه سازمان ملل، از افزایش بحران در سومالی به دنبال بروز خشکسالی در این کشور خبر داد.
این دفتر، به وضعیت بحرانی دو منطقه "مودوق" و "گالگادود"، از میان رفتن منابع آبی و در پی آن کمبود آب آشامیدنی در این دو منطقه، اشاره کرد و از دیگر فعالان در امداد بشردوستانه خواست تا فعالیت خود را در این مناطق تا قبل از آغاز فصل گرما، افزایش دهند و نیاز منطقه به آب آشامیدنی را برطرف سازند.
برپایه این گزارش، تاکنون فقط صندوق کودکان سازمان ملل "یونیسف"، با حفر چاه های عمیق، لوله کشی آب آشامیدنی و انتقال آن به سطح زمین، فعالیت خود را در گالگادود آغاز کرده است.
در حال حاضر، مراکز درمانی سومالی مراقبت و درمان بیش از 12 هزار کودک را برعهده دارند، این در حالی است که به جز بحران کمبود آب آشامیدنی، سوء تغذیه، جان 38 هزار کودک زیر پنج سال منطقه را تهدید می کند.
از زمان سرنگونی "محمد زیادباره " دیکتاتور سابق سومالی در سال 1991، این کشور و بخصوص "موگادیشو" پایتخت آن، به صحنه درگیری های قومی تبدیل شده که این امر، به آوارگی تعداد زیادی از ساکنان سومالی انجامیده است.
به علت بسته بودن راه های ارتباطی در شهرهای بحرانی سومالی و نیز اشغال آن ها توسط نیروهای مسلح مخالف دولت، سازمان های امداد بشردوستانه همچون "برنامه جهانی غذا" نمی تواند براحتی کمک های خود را به این کشور ارسال کنند.
درگیری های داخلی و کندی در ارسال کمک های بین المللی، سومالی را با بحران شدید انسانی روبه رو کرده است.
صویر**ف.ط** 1549 شماره 123 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر