حركت تروریسم به سمت آسیای مركزی و افغانستان/لزوم اتحاد كشورها در مقابله با تروریسم

تهران- ایرنا- معاون رییس اجرایی افغانستان از گسترش گروه های تروریستی در آسیای مركزی و افغانستان خبر داد و گفت: متاسفانه بسیاری از كشورها همچنان در خواب غفلت هستند.

به گزارش ایرنا، محمد محقق روز چهارشنبه در دیدار علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك افزود: متاسفانه در 4 سال اخیر وضعیت در منطقه به مراتب بدتر از گذشته شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
وی به حمایت های بعضی كشورهای منطقه از داعش اشاره كرد و گفت: عربستان سعودی برای دستیابی به مقاصد ایدئولوژیك خود و پاكستان نیز به دلیل مسایل اقتصادی و سیاسی از اقدامات گروه‌های تروریستی مانند داعش در منطقه حمایت می‌كنند.
محقق اضافه كرد: چرا كه عربستان به دنبال گسترش وهابیت و سلفی گری در منطقه است. آن ها از نفوذ ایران در افغانستان كه به واسطه مشتركات مذهبی، زبانی و فرهنگی صورت گرفته واهمه دارند و به همین دلیل به تبلیغ سلفی‌گری و گسترش وهابی‌گری در افغانستان و منطقه دست می‌زنند تا مانع از نفوذ ایران شوند.
معاون عبدالله عبدالله به جایگاه ایران در منطقه اشاره كرد و گفت: با توجه به افزایش قدرت ایران در منطقه این كشور می‌تواند حمایت های خوبی را از سایر كشورهای مسلمان منطقه به ویژه در مقابله با گروه‌های تروریستی و افراطی انجام دهد.
محقق افزود: برای مقابله با داعش باید نوعی تشریك مساعی صورت گیرد و لازم است تا با كشورهایی كه متاثر از حملات این گروه تروریستی هستند با یكدیگر متحد شوند.
وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از كشورها همچنان در خواب غفلت هستند. با این حال تنها ایران علاوه بر حمایت از عراق و سوریه در حمایت از افغانستان نیز تلاش كرده است.
وی به گسترش گروه‌های تروریستی به سمت آسیای مركزی و افغانستان اشاره كرد و گفت: متاسفانه تاجیكستان، ازبكستان، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه نیز امروز در مسیر حركت گروه داعش قرار گرفته‌اند. هر چند تاجیكستان تا حدی توانسته است بر این مساله تسلط پیدا كند اما همچنان خطر گروه‌های افراطی در آسیای مركزی تمام كشورهای این منطقه را تهدید می‌كند.
معاون رییس اجرایی افغانستان ضمن انتقاد از سیاست‌های برخی از كشورهای منطقه در قبال گروه‌های تروریستی و افراطی، خاطرنشان كرد: اگرچه طالبان یك گروه خشونت طلب هستند و قریب 25 سال است كه با آن ها درگیر هستیم اما خشونت بعضی از گروه های تروریستی در منطقه به حدی رسیده است كه مردم از داعش فرار كرده و به طالبان پناه می برند.
محقق ادامه داد: باید بگویم كه علیرغم اتفاقاتی كه در منطقه صورت گرفته است همچنان حركت جدی برای مقابله با این گروه‌های افراطی انجام نشده است.
وی به ناآرامی های اخیر افغانستان كه اشاره كرد و گفت: وقایع اخیر و ناآرامی ها در افغانستان حاكی از جنگ سامان یافته پاكستان علیه افغانستان است به همین دلیل چندی پیش سرپرست وزیر دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان برای اعتراض به این ناآرامی ها به پاكستان سفر كردند كه این سفر دستاورد مثبتی نداشت.
سیام*1058**1429