۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81726187
T T
۰ نفر

جاي خالي برندينگ در اقتصاد خصوصي

۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81726187
جاي خالي برندينگ در اقتصاد خصوصي

مشهد -ايرنا- دبير اجرايي سومين همايش برندينگ با رويكرد رفتار مصرف كننده در مشهد، جاي برند براي توليدات داخلي در برنامه ريزي هاي اقتصادي مربوط به شركتهاي بخش خصوصي را خالي دانست.

اميرمهدي مرادي روز چهارشنبه در مراسم آغاز اين همايش در مشهد گفت: ارزيابي انجام گرفته در زمينه جايگاه برند در بنگاه هاي اقتصادي، نشان از كم توجهي به مساله برندينگ در اقتصاد كشور دارد.
وي افزود: تحقيقات نشان مي دهد در تدوين چشم انداز و رويكرد مديريت بنگاه هاي اقتصادي ضعف بزرگي در حوزه برندينگ مشهود است و در عمل برنامه ريزي خاصي از سوي صاحبان شركت ها براي برندسازي كالاي توليدي وجود ندارد.
وي اظهار كرد:در بسياري از بنگاه ها و شركتهاي اقتصادي، بخش يا واحدي به نام مديريت برند وجود ندارد و فرد يا واحدي براي مسووليت برندسازي در نظر گرفته نشده است.
وي گفت: اكثر صاحبان بنگاه هاي اقتصادي در كشور به ثبت برند كالاي ايراني در سطح جهاني يا منطقه اي اهميت نمي دهند و بسياري از برندهاي معروف كشور به ثبت جهاني و منطقه اي نرسيده و از اين نظر خطر بزرگي توليدات ارزشمند كشور را تهديد مي كند.
دبير انجمن مديران صنايع خراسان رضوي ادامه داد: تخصيص بودجه براي هزينه هاي تبليغاتي در اغلب شركتهاي اقتصادي ناچيز و خيلي كمتر از حد انتظار است و مشتري مداري، رسيدگي به شكايات مشتريان و شناساندن برند يك كالا به بازار چندان مورد توجه صاحبان اين شركتها نيست.
مرادي فقدان حسابداري صنعتي در بيشتر شركتهاي خصوصي را از ديگر مشكلات برندينگ دانست و گفت: به موضوع ارزش گذاري براي برند، شناخت برند به عنوان يك ارزش معنوي و مادي كردن آن در كشور تاكنون توجهي نشده كه اميد است اين مساله مورد توجه دولتمردان قرار گيرد.
وي هدف برگزاري اين همايش را توسعه فرهنگ برند، آموزش برند آفريني، مديريت برند، تاكيد بر اهميت برندهاي برتر و مباحث حقوقي ثبت برند عنوان و بيان كرد: در اين همايش اساتيدي از دانشگاه‌ هاي خارجي و داخلي سخنراني خواهند كرد.
وي با بيان اينكه اين همايش كه از سال 1392 با محورهاي مختلف در مشهد برگزار مي شود دستاوردهاي مطلوبي داشته است افزود: براي نخستين بار با تاكيد رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي، اتاق اصناف نيز در اين همايش همكاري داشته و موضوع اهميت برند در حوزه صنف مورد بررسي قرار مي گيرد.
نايب رئيس انجمن مديران صنايع خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: مهمترين بحث در مساله برندينگ، اعتمادسازي توليدكننده براي مصرف كننده است تا مشتري با خيال آسوده كالاي داراي برند را خريداري كند.
احمد اثني عشري افزود: سرمايه هاي اجتماعي بزرگترين پشتوانه يك برند هستند و تنها با اتكا به اين سرمايه مي توان به تقويت برندينگ در كشور پرداخت.
وي با بيان اينكه سهم هر يك از توليدكنندگان در توسعه برند ملي بسيار حايز اهميت است، گفت: برندها نبايد به توليدات كوچك و خرد در كشور متصل شود بلكه صنايع بزرگي مانند پتروشيمي يا نفت نيز بايد در كشور برند ملي داشته باشند.
وي تاكيد كرد: بايد سرمايه هاي اجتماعي را باور كرد زيرا توسعه سرمايه هاي اجتماعي به ترويج برندهاي ايراني در جامعه كمك مي كند تا كالاي ايراني به عنوان يك برند ملي مطرح شود.
سومين همايش برندينگ با رويكرد رفتار مصرف كننده به مدت دو روز در مشهد در حال برگزاري است.
هم اكنون شش هزار واحد توليدي با سرمايه گذاري 100 هزار ميليارد ريال در خراسان رضوي فعاليت دارند كه 95 درصد آنها متعلق به بخش خصوصي است.
7489 / 6053 /1596
۰ نفر