۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81730155
T T
۰ نفر
دو برادر خير مراغه اي منزل خود را وقف عزاداري ماه محرم كردند

مراغه – ايرنا – رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه گفت: دو برادر خير اين شهرستان منزل مسكوني خود را براي انجام عزاداري ماه محرم وقف كردند.

حجت الاسلام جعفر جنتي، روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين وقف نخستين موقوفه اين شهرستان در سال جاري است، افزود: اين موقوفه به ارزش يك ميليارد ريال با كاربري منزل مسكوني توسط غلامحسين و عباس داعي‌الحسيني وقف شده است.
وي اظهار كرد: اين موقوفه به مساحت 100 متر مربع بوده كه با نيت الحاق آن به حسينيه حاجي حسين پاشا براي برگزاري عزاداري‌هاي ماه محرم وقف شده است.
رييس اداره اوقاف و امور خيريه مراغه گفت: با وقف اين موقوفه، تعداد موقوفه هاي متصرفي مراغه به 619 موقوفه افزايش يافته و موقوفات غيرمتصرفي نيز يك هزار و 688 رقبه شامل مدرسه، اداره، باغات، مغازه و مركز درماني است.
حجت الاسلام جنتي، از ثبت مشخصات تمامي موقوفه و بقعه هاي مراغه در سامانه جامع موقوفات كشور خبر داد و افزود: سامانه جامع بقاع متبركه و موقوفات، مفيدترين ابزار مديريت در سطح كلان است.
وي يادآوري كرد: سامانه جامع موقوفات و بقاع متبركه موجب كاهش مشكلات در خصوص ايجاد موقوفه ها و نيت هاي جديد شده و در آن تمام مشخصات موقوفه ها مانند زيربنا، درآمد سالانه، نيت واقف، سنديت موقوفه و تصرفي و غيرتصرفي آن ها ثبت شده است.
حجت الاسلام جنتي، خاطرنشان كرد: هم اكنون 100 درصد اطلاعات موقوفات و بقاع اين شهرستان از نظر كميت در سامانه وارد شده و ثبت آن ها از نظر كيفيت از جمله منطبق كردن اسناد و مدارك موقوفات با اصل آن ها و تكميل اطلاعات برخي موقوفه ها در حال انجام است.
غلامحسين و عباس داعي‌الحسيني از نوادگان حاج حسين پاشا يكي از خادمان درگاه ابا عبدالله حسين(ع) اين شهرستان و موسس هيات عزاداري با همين نام است.
هيات عزاداران حاج حسين پاشا جزء هفت هيات قديمي مراغه بوده كه مكان فعلي آن در خيابان خواجه نصير پشت بازار مسگران، كوچه ريحان واقع و اواخر دوران حكومت قاجار تاسيس شده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 147 كيلومتري جنوب تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3034/8023/6183