۷ شهریور ۱۳۹۴، ۲۰:۱۳
کد خبر: 81739669
T T
۰ نفر
مقام روس خواستار انتقال سازمان های بین المللی از آمریكا به كشورهای دیگر شد

مسكو - ایرنا - معاون اول كمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) با اشاره به تحریم های واشنگتن در مورد مقام های دیگر كشورها، خواستار انتقال سازمان های بین المللی از آمریكا به كشورهای دیگر شد.

به گزارش ایرنا؛ ولادیمیر جاباروف روز شنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت: به عنوان اقدامی در پاسخ به رفتار آمریكا در مورد سومین مقام حكومت روسیه و خودداری از دادن روادید به رییس شورای فدراسیون، باید موضوع انتقال سازمان های بین المللی از آمریكا به كشورهای دیگر در دستور كار قرار گیرد.
خانم والنتینا ماتویینكو رییس شورای فدراسیون روسیه كه به علت روادید دارای محدودیت نمی تواند در اجلاس بین المجالس در نیویورك شركت كند، سفر خود و هیات روسی به آمریكا را لغو كرد.
براساس ویزای صادر شده ماتویینكو فقط می توانست در نشست سازمان ملل شركت كرده و با مقامهای این سازمان دیدار كند.
ولادیمیر جاباروف گفت: باید كشورهای میزبان نشست ها و سازمان های بین المللی ملزم شوند كه به تمامی اعضای معرفی شده هیات ها، روادید سفر بدون محدودیت بدهند.
این مقام روسی افزود: به شركای بین المللی و سیاستمداران، بازرگانان و كارشناسان و نمایندگان محافل سیاسی توصیه می كنیم پیش از برگزاری اجلاس یا نشستی در آمریكا خوب فكر كنند.
وی دلیل خودداری آمریكا از ندادن اجازه شركت به رییس شورای فدراسیون روسیه در اجلاس بین المللی روسای مجالس در آمریكا را ترس و نگرانی واشنگتن از بازگویی حقایق در مورد وقایع مناطق جنوب و شرق اوكراین و اوضاع منطقه كریمه توسط خانم ماتویینكو دانست.
مقام پارلمانی روس گفت: آمریكا می ترسد موضع دیگری جز آنچه كه در مورد اوكراین اتخاذ كرده و آن را با تمام توان بر كشورهای دیگر تحمیل می كند، بیان شود.
وی در همین حال اظهارات یوسف كابزون یك نماینده دومای روسیه كه بر قطع روابط دیپلماتیك با آمریكا بخاطر رفتار این كشور در مورد خانم ماتویینكو تاكید كرده بود را احساساتی خواند.
جاباروف خاطرنشان كرد: حفظ روابط دیپلماتیك روسیه با آمریكا بهتر از قطع آن است و در هر صورت باید روابط را حفظ كنیم.
یوسف كابزون نماینده دوما از حزب حاكم روسیه واحد امروز در گفت وگو با رادیو اخبار روسی گفته بود كه روسیه باید روابط دیپلماتیك را با آمریكا به نشانه اعتراض به رفتار این كشور در مورد رییس شورای فدراسیون قطع كند.
وی گفت: بر این باورم كه باید روابط دیپلماتیك با آمریكا را قطع كرد تا بدانند با روسیه نمی توانند هرگونه رفتاری را بكنند و نمی توان با مسكو شوخی كرد.
سفارت آمریكا در روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه ای اعلام كرد كه خانم ماتویینكو می تواند روادیدی دریافت كند كه با آن در نشست های سازمان ملل شركت كند اما نمی تواند در نشست بین المجالس كه روزهای 31 اوت تا 2 ماه سپتامبر برگزار می شود ؛ شركت نماید.
خانم ماتویینكو و شماری از مقام های روس در فهرست تحریم های آمریكا قرار دارند كه یك سال پیش در رابطه با مساله اوكراین و كریمه در مورد روسیه وضع شده است.
خودداری آمریكا از ارائه روادید برای شركت رییس شورای فدراسیون در اجلاس بین المجالس موجب خشم برخی نمایندگان مجلس شورای فدراسیون روسیه (سنا) شد و برخی از آنها حتی خواستار ممنوعیت سفر جان كری وزیر خارجه آمریكا به روسیه در پاسخ به این اقدام واشنگتن شدند و وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه تندی این اقدام را نشانه بی شرمی آمریكا توصیف كرده است.
اروپام*5*391** 3404