۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81742067
T T
۰ نفر
يك اقتصاددان: كارآفرينان، سوشيانت هاي هر جامعه اند

اصفهان- ايرنا- يك اقتصاد دان در اصفهان گفت: كارآفرينان براي هر جامعه مانند سوشيانت هايي هستند كه نقش مهم و موثري براي رونق اقتصادي هر كشور دارند.

«سوشيانت» در واژگان زبان پهلوي به معناي سودبخش، سودرسان و در معناي گسترده «رهاننده» يا «رهايي بخش» است .
به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي اتاق بازرگاني اصفهان، سيد عبدالحسين ساسان در نخستين جلسه كانون كارآفريني استان اصفهان افزود: با آموزش نمي توان كارآفرين در جامعه تربيت كرد زيرا كار آفرينان برجسته دنيا با آموزش كار آفرين نشدند .
وي كارآفريني را ترجمه ناصحيح كلمه اشتغالزايي ( Entrepreneur ) در زبان انگليسي دانست و افزود: اشتغالزايي و توليد كار به اشتباه در جامعه به معناي كارآفرين ترجمه شده است .
وي ادامه داد: در موضوع كارآفريني نبايد موضوعاتي از قبيل اشتغال ،كمك دولت، جلوگيري از مهاجرت و صادرات مطرح شود زيرا باعث لطمه خوردن به معنا و هدف اصلي كارآفريني مي شود .
استاد پيشين اقتصاد دانشگاه اصفهان، رسالت اصلي كانون كارآفريني را نوآوري در محصولات و خدمات تعريف كرد و گفت: استيو جابز و بيل گيتس به عنوان دو كارآفرين برجسته شناخته مي شوند كه با توليد محصولات نو توانسته اند در اقتصاد جهان تاثيربگذارند.
ساسان اضافه كرد: وي وظيفه اصلي كانون كارآفريني را شناسايي و كشف كارآفرينان و تسهيل امور براي فعاليت آنان دانست و گفت:حمايت از كارآفرينان جامعه و حل مسائل و مشكلات آنان مي تواند از ديگر وظايف اين كانون باشد .
ساسان در بخش ديگري از سخنان خود به آسيب شناسي تسهيلات بانكي دولت براي اشتغال زايي اشاره كرد و گفت: اغلب اين تسهيلات اشتغال پايداري ايجاد نمي كند و تنها باعث هدر رفت منابع بانكي مي شوند .
رييس كانون كارآفريني استان اصفهان نيز در اين جلسه گفت: اين كانون به همت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هدف ترويج كارآفريني در هر استان تشكيل شده است .
سيد عبدالوهاب سهل آبادي با اشاره به طرحهاي دولتهاي قبل براي اشتغال زايي در كشور افزود: اشتباه دولت ها، بكار گرفتن سياست هاي كوتاه مدت براي كاهش نرخ بيكاري و افزايش اشتغال بود كه نمونه آن در طرح بنگاههاي زود بازده قابل مشاهده است .
وي اظهار كرد: سياست كلان اقتصادي كشور كه بر مبناي اقتصاد مقاومتي بنا نهاده شده است ، مي تواند با تقويت روحيه كارآفريني در بين فعالان اقتصادي و جامعه، اهداف مورد نظر را قابل دسترس سازد.
رييس اتاق بازرگاني اصفهان، خواستار همكاري و مشاركت كارآفرينان و فعالان اقتصادي در فعال شدن كانون كارآفريني استان شد و گفت: اهداف و برنامه هاي كانون به زودي اعلام مي شود .
د/3011/ 6022