۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81742996
T T
۰ نفر
مدوید: كشتی پهلوانی ایران با برنامه ریزی می تواند به المپیك نزدیك شود

تهران - ایرنا - الكساندر مدوید پر افتخارترین آزادكار كشتی جهان اعتقاد دارد كه كشتی پهلوانی ایران با حمایت مسوولین ودولت می تواند به بازیهای المپیك نزدیك تر شود.

الكساندر مدوید روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص شانس حضور كشتی پهلوانی ایران در بازیهای المپیك افزود:كشتی پهلوانی ازنظر من یكی از جذابترین كشتی های جهان است و اگر مسوولین و دولت ایران حمایت كنند مطمین باشید با برنامه ریزی درست می تواند به المپیك نزدیكتر شود.
وی اظهار داشت: راه سختی است، ولی رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست.
دارنده سه مدال طلای المپیك ادامه داد: در ایران كشتی های سنتی و محلی زیادی وجود دارد كه هر كدام جذابیت خاص خودشان را دارند.
وی درپاسخ به این سووال كه چرا قهرمانان نامداری همچون الكساندر مدوید، تدیا شویلی، لومیدزه، اندیف، ماخاربك خازراتسف، واختان بالادزه و سایر بزرگان نباید در تشكیلات اتحادیه جهانی كشتی باشند اما شخصی مانند مارتینتی در سطح ریاست آن قرار می گیرد؟ تصریح كرد: جواب این سوال را از مسوولین دورهای قبلی بپرسید. همین طور كه گفتید نامهایی بزرگی وجود دارد كه الان در كشتی نیستند و جاهای دیگر مشغول هستند، اما اعتقاد دارم كه قهرمانان كشتی باید در كشتی بمانند و دین خود رو به كشتی ادا كنند، چون این كشتی بود كه آنها را به جامعه شناساند و در هر پستی كه هستند باید از كشتی حمایت كنند.
وی درخصوص عملكرد نناد لالوویچ و اینكه آیا او با اقداماتی كه انجام می دهد می تواند به حفظ همیشگی كشتی در المپیك كمك كند، گفت: لالوویچ تا الان خوب شروع كرده وبرنامه های خوبی دارد كه باید اجرا شوند، اما باید به كشتی های سنتی بیشتر توجه كنیم چرا كه ریشه و فرهنگ این رشته را می توان در كشتی های سنتی و محلی دید و هیچكس نباید از ریشه و اصل خود دور شود.
این قهرمان سالهای دور كشتی آزاد ادامه داد:اگر متحد و همدل باشیم، كشتی همیشه المپیكی خواهد ماند و شاید كشتی امروز برای تماشاگران زیبا و جذاب نباشد اما كشتی های زیادی داریم كه جذابیت دارند و اگر مشكلی برای كشتی های آزاد یا فرنگی پیش بیاید می توانیم آنها را ارایه دهیم.
وی گفت: كشتی پهلوانی و كشتی با كمربند (آلیش) از رشته های بسیار زیبایی هستند كه می توان آنها را ارایه كرد و تنها نباید به یك سبك كشتی توجه كرد.
مدوید كه ریاست فدراسیون كشتی بلاروس را نیز برعهده دارد در خصوص افول كشتی این كشور نیز تنها به گفتن این جمله كه «فقط می توانم بگویم متاسفم» اكتفا كرد.
وی در خصوص حضور رسول خادم به عنوان یكی از آزادكاران موفق ایران در مسند ریاست فدراسیون كشتی ایران نیز گفت: این خیلی خوب است كه ریاست یكی از قطبهای كشتی جهان یعنی ایران را قهرمان و مدیری باهوش مانند رسول خادم برعهده گرفته چرا كه پیشرفت كشتی ایران راه و روش خودش را دارد.
مدوید تصریح كرد: حمایت رسول خادم از كشتی های سنتی می تواند نكته مثبتی برای ماندن كشتی در المپیك باشد و فدراسیون كشتی ایران تاكنون برنامه های كاربردی و اجرایی خوبی داشته و از نظر فنی كشتی ایران پیشرفت خوبی كرده است.
وی رسول خادم را مردی خستگی ناپذیر توصیف كرد و در عین حال گفت: من شخصا خیلی خوشحالم كه دستیار و مشاور من یك جوان ایرانی (آرزم هنرجو) است و ایرانیها آدمهای خستگی ناپذیری هستند.
مدوید همچنین در خصوص دوست و حریف قدیمی خود یعنی جهان پهلوان تختی نیز گفت: برای تختی احترام خاصی قایلم و این موضوع را از صمیم قلب می گویم و اگر امروز یكی از دوست داران كشتی پهلوانی در جهان هستم به دلیل آن است كه می دانم تختی از كشتی پهلوانی به قهرمانی المپیك رسید.
وی ادامه داد: با حریفان زیادی كشتی گرفتم، ولی سر سخترین حریف من تختی، قدرت بدنی فوق العاده ای داشت و كشتی گرفتن با تختی همیشه برای من سخت بود.
این قهرمان نامدار كشتی جهان ادامه داد: تختی جدا از قدرت بدنی از نظر اخلاق برای من یك اسطوره هست كه هیچ وقت از یادم نخواهد رفت. هنوز باور كردن مرگ تختی برایم باور كردنی نیست و بسیار سخت است.
در جریان مراسم هشتاد و پنجمین سالگرد تولد جهان پهلوان تختی كه چهارم شهریور در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد از تابلو فرش منقش به چهره غلامرضا تختی و الكساندر مدوید دو رقیب قدیمی و قهرمان اسطوره ای كشتی دنیا رونمایی شد.
این تابلو فرش كه با تقاضای مدوید آماده شده، بزودی به موزه وی در كشور بلاروس منتقل می شود تا در آنجا نگهداری شود.
مرحوم جهان پهلوان تختی یك مدال طلا ودونقره المپیك، دو طلا ودو نقره قهرمانی جهان و یك طلای بازی‌های آسیایی را در ویترین افتخارات خود دارد و یكی از سه كشتی‌گیر ایرانی (در كنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد) است كه تصویر آنها در تالار افتخارات اتحادیه جهانی كشتی نصب شده است.
الكساندر مدوید نیز 3 مدال طلای المپیك 1964 توكیو، المپیك 1968 مكزیكوسیتی و المپیك 1972 مونیخ و هفت بار قهرمانی جهان را بدست آورد و اتحادیه جهانی كشتی او را به عنوان پرافتخارترین كشتی گیر آزادكار تاریخ شناخته است.
مدوید رییس فدراسیون كشتی بلاروس و رییس فدارسیون اروپایی ورزشهای زورخانه ای است.
ورزشی**1067**1590
۰ نفر