۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴
کد خبر: 81743538
T T
۰ نفر
پيش نويس سند راهبردي تغيير اقليم كشور تا آخر شهريور نهايي مي شود

تهران-ايرنا-مدير پروژه تغييرات آب وهوا سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تدوين پيش نويس سند راهبردي تغيير اقليم كشور در مراحل پاياني است و تا آخر شهريور نهايي مي شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، محسن ناصري كشاورزي و امنيت غذايي در كنار موضوع منابع آب يكي از مهمترين موضوعات در زمينه سازگاري براي بقا در مباحث تغيير اقليم در ايران است زيرا اقليم هم در مصرف محصولات كشاورزي و هم در دسترس بودن آنها تاثير دارد.
وي ادامه داد: هر اقدامي كه منجر به بهينه سازي در مصرف آب، محصولات كشاورزي و هدفمند كردن نوع مصرف باشد به عنوان اقدامات سازگاري براي بقاء محسوب مي شود.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه تغييرات نامطلوبي در وضعيت اقليم كشور در حال رخ دادن است، افزود: هر اقدامي كه منجر به كاهش مصرف يا بهينه شدن نوع مصرف شود، در جهت سازگاري با تغيير اقليم قابل توصيه است.
ناصري ادامه داد: در مباحث كشاورزي و امنيت غذايي، افت عملكرد توليد برنج و گندم در شرايط خاص و تغييرات در بازار محصولات كشاورزي موضوعاتي است كه به طور مستقيم با اثرات تغيير اقليم در ارتباط هستند.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: در مباحث تاثير تغيير اقليم در كشاورزي و امنيت غذايي علاوه بر بررسي مواردي كه به طور مستقيم متاثر از تغيير اقليم هستند، موارد غير مستقيم كه در قالب موضوعات افزايش سازگاري براي بقا به شمار مي روند نيز مورد بررسي قرار مي گيرند.
ناصري ادامه داد: در اين راستا، علاوه بر اينكه با نماينده هاي دستگاه هاي اجرايي مختلف در جلسات كارشناسي، درباره اقدامات مربوط به سياست هاي كلان، راهبردها و سياست هاي اجرايي در بخش كشاورزي در برنامه ششم و برنامه هاي هفتم و هشتم مذاكره كرديم و گفتمان در زمينه سياست هاي كلان در بخش زراعت، باغداري هم انجام شده است.
مدير پروژه تغييرات آب وهوا سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: در جلسه ديگر بررسي موضوع كشاورزي كه پنجمين جلسه است، سياست هاي بخش شيلات و دامپروري مورد بررسي مي گيرد.
وي تصريح كرد: در اين پيش نويس نقاط ضعف و قوت يا تهديد و فرصت ساختار را در مباحث آب، كشاورزي، امنيت غذايي، تنوع زيستي، انرژي در بخش هاي مختلف كشور متناسب با اثرات تغيير اقليم بازشناسي و براساس آن يك سري راهكارهاي كلي پيشنهاد شد، سپس سياست هاي كلان، راهبردها و سياست هاي اجرايي متناسب با پيش نويس دفتر تغييرات آب وهوا و با توجه به نظر جمعي تعيين شد.
*** فقدان برنامه آمايش مهمترين چالش در حوزه سازگاري براي بقا است
ناصري گفت: مهمترين چالشي كه در حوزه سازگاري براي بقا توسط كارشناسان مطرح شد، فقدان برنامه آمايش در كشور است.
وي ادامه داد: برنامه هاي توسعه دستگاهي در كشور به هيچ وجه يك ساختار به هم پيوسته و منسجمي را ندارد و دستگاه ها براساس وظايفي كه بر عهده دارند، يك سري اهداف جاه طلبانه اي را تعريف مي كنند كه ممكن است با برنامه هاي بخش هاي ديگر يا دسترسي به اقلام پايه و زيرساختي مغايرت داشته باشد.
مدير پروژه تغييرات آب وهوا سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه برنامه آمايش كشور هنوز تدوين نشده، افزود: هم اكنون دنيا از مرحله آمايش گذر كرده و به دنبال برنامه هاي توسعه پايدار براساس مدل هاي به هم پيوسته آب، غذا، انرژي و اقليم است.
ناصري تصريح كرد: بايد از مرحله آمايش عبور كنيم و برنامه ريزي را در كشور براساس مدل به هم پيوسته و چهار وجهي آب، اقليم، انرژي و امنيت غذايي كه به مدل نكسوز معروف هستند، قرار دهيم تا يك جامعه پويا داشته باشيم در غير اينصورت ساختار جامعه دچار فروپاشي مي شود.
*** تمدن هاي زيادي در تاريخ به دليل خشكسالي فرو پاشيده است
ناصري با اشاره به اينكه در تاريخ، تمدن هاي زيادي بودند كه به دليل خشكسالي هاي مداوم فرو پاشيدند، گفت: نوسانات اقليمي باعث تغيير الگوي بارش و از بين رفتن منابع غذايي مي شود كه در نهايت افت تراز انرژي جامعه و فروپاشي ساختار يك تمدن را در پي دارد.
وي ادامه داد: اكنون كشورهايي كه دچار خشكسالي و در حال از دست دادن منابع آبي خود هستند، دچار همين سرنوشت خواهند شد، كشورهاي داراي خشكسالي، علاوه بر اينكه منابع جمعيتي خود را از دست مي دهند، امكان از دست دادن منابع غذايي خود را نيز دارند از اين رو قيمت انرژي در آن ها بسيار افزايش مي يابد و با تشديد اين چرخه تمدن آن كشور فرو مي پاشد.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا گفت: اگر برنامه ريزي در كشورهاي خشك براساس شرايط بهينه در اين چهار وجه باشد، مي توان به پايداري توسعه در آنها اميدوار بود، البته هيچگاه براي اقدام دير نيست، اما هر چه زمان بگذرد هزينه هاي اقدامات جبراني در كشور براي سازگاري بالا مي رود و ممكن است به جايي برسيم كه اين هزينه ها را نتوانيم تحمل كنيم.
علمي 9014**1440
۰ نفر