۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81743825
T T
۰ نفر

خرید گندم از كشاورزان مهابادی 2.5 برابر افزایش یافت

۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81743825
خرید گندم از كشاورزان مهابادی 2.5 برابر افزایش یافت

مهاباد ـ ایرنا ـ مدیر شركت غله شهرستان مهاباد اعلام كرد: امسال میزان خرید گندم تضمینی از كشاورزان این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.5 برابر افزایش یافته است.

سلیم احمدی افشار روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در مراكز خرید تضمینی گندم در مجموع بیش از 46 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از كشاورزان منطقه خریداری شده است.
وی میزان گندم خریداری شده از كشاورزان شهرستان مهاباد در سال گذشته را كمتر از 17 هزار تن تن ذكر كرد.
وی با اشاره به فعالیت 9 مركز خرید گندم مازاد بر نیاز كشاورزان مهابادی اضافه كرد: این مراكز شامل شش مركز تعاون روستایی در دو بخش مركزی و خلیفان ، دو سیلوی بخش خصوصی و یك سیلوی بخش دولتی است كه كار خرید گندم را از كشاورزان این شهرستان برعهده دارند.
احمدی افشار گفت: از مجموع گندم خریدارای شده این شهرستان تاكنون 73 درصد توسط بخش خصوصی و 27 درصد نیز توسط شركت های تعاون روستایی و بخش دولتی خریداری شده است.
وی با اشاره به روند مطلوب خرید گندم در این شهرستان در مقایسه با پارسال بیان كرد: كار خرید گندم از كشاورزان از اول تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه نیز تداوم خواهد داشت.
وی اضافه كرد: مراكز خرید این شهرستان از ظرفیت بسیار خوبی برای خرید تضمینی گندم كشاورزان برخوردار بوده و دارای ظرفیت بیش از دو برابر میزان گندم خریداری شده امسال هستند.
مدیر شركت غله مهاباد افزود: امسال برخلاف سال گذشته بانك كشاورزی به عنوان بانك عامل پرداخت وجوه خرید گندم كشاورزان مشخص شده كه این بانك در صورت وجود اعتبارات ، وجوه خرید گندم در اسرع وقت به كشاورزان پرداخت می كند.
احمدی افشار با اشاره افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سالجاری در مقایسه با سال قبل نیز گفت: امسال خرید هر كیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید 11 هزار و 550 ریال تعیین شده است.
به گزارش ایرنا ، در سال زراعی جاری 48 هزار هكتار از اراضی كشاورزی آبی و دیم شهرستان مهاباد به كشت گندم اختصاص یافته كه از این مقدار مزارع گندم 42 هزار هكتار به صورت دیم و شش هزار هكتار دیگر نیز به صورت آبی كشت شده است.
میانگین تولید گندم در مزارع دیم مهاباد یك تن و 400 كیلوگرم در هر هكتار و در مزارع آبی سه تن و 400 كیلوگرم اعلام شده است.
شهرستان مهاباد با داشتن بیش از 80 هزار هكتار اراضی كشاورزی و باغی یكی از قطب های مهم كشاورزی آذربایجان غربی است كه در جنوب آذربایجان غربی و در 116 كیلومتری مركز استان قرار دارد.ك3
3020/6185/1905