۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81744965
T T
۰ نفر

سنگ برافراشته های شهریئری مشگین شهر پابرجا می مانند

۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81744965
سنگ برافراشته های شهریئری مشگین شهر پابرجا می مانند

اردبیل - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اجرای طرح حفاظت شیمیایی از سنگ برافراشته های شهریئری پیرازمیان شهرستان مشگین شهر با هدف متوقف كردن فرآیند تخریب آنها خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، كریم حاجی زاده روز چهارشنبه گفت: شهریئری پیرازمیان با محدوده 400 هكتاری دارای آثار مختلفی از دوره پارینه سنگی میانه و عصر آهن سه است و مطالعات دهه 80 فقط بخش محدودی از اطلاعات این محدوده را استخراج كرده و مطالعات مهم ترین بخش آن از جمله نیایشگاه و معبد باید به طور كامل انجام شود.
او با اشاره به این كه ماموریت اداره كل میراث فرهنگی استان در شهریئری پیرازمیان به بخش حفاظت از سنگ برافراشته ها متمركز شده اظهار كرد: پس از تامین اعتبار احداث ساختمانی برای پوشش و حفاظت فیزیكی از این سنگ برافراشته ها از اولویت برنامه ها خواهد بود.
او به برگزاری چهار جلسه شورای فنی با حضور متخصصان سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از محدوده تاریخی شهریئری مشگین شهر اشاره كرد و افزود: حفاظت شیمیایی از این آثار تاریخی بلافاصله آغاز شده تا فرآیند تخریب شیمیایی این سنگ برافراشته ها پیش از احداث سازه ای بر روی آنها با سرعت بیشتر كم و متوقف شود.
محوطه باستانی شهریری در 25 كیلومتری شمال شرقی مشگین شهر و در بالا دست روستای پیرازمیان واقع شده است.
هم اكنون آثار به دست آمده از سه فصل كاوش های باستان شناسی در این محوطه در موزه باستان شناسی مشگین شهر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
مشگین شهر در 85 كیلومتری شمال غربی اردبیل واقع است.
7124/6018/ 1257